اگر کارآفرین، مدیر یک مجموعه، مدیر فروش و … هستید، کسب و کار اصلی شما درحقیقت، عرضه و فروش ایده‌هایتان است. هر رهبر بزرگی می‌داند که انجام چنین کاری اصلا ساده نیست. هدفتان متقاعد کردن افراد به تضمین کارکرد ایده‌ای است که شاید تا به حال چیزی درباره‌ی آن نشنیده‌اند؛ در عین حال می‌خواهید با اعتماد کامل، مسئولیت اجرای آن را به شخص شما و زیرمجموعه‌تان واگذار کنند.
یک طرح کلی امتحان شده و موثر وجود دارد که خیلی از مدیران با دنبال کردن آن، دیدگاهشان را به صورت شفاف و مجاب‌کننده پرزنت می‌کنند و موفق به جلب سرمایه‌گذار می‌شوند. برای طراحی پرزنتیشن حرفه‌ای و موفق ، بهتر است به این طرح نگاهی بیندازیم.

طراحی پاورپوینت - استفاده از big picture

با یک تصویر بزرگ شروع کنید

در طراحی پرزنتیشن خود، قبل از ورود به کلیت و جزییات برنامه‌ی مورد نظرتان، با ارائه‌ی یک تصویر بزرگ مخاطبانتان را غافلگیر کنید؛ برای آنها دورنمایی از دنیا، پس از عملی شدن ایده‌تان تجسم کنید. این فرصت و  شانس شماست که با ارائه‌ی چشم‌انداز  ارزشمندی از تحقق ایده‌ی خود، سرمایه‌ها را جذب کنید. زمان طراحی اسلاید پاورپوینت، به این فکر کنید که اگر در یک آسانسور بودید چطور ظرف ۲ دقیقه، درباره‌ی ارزش و کارکرد ایده‌ی خود توضیح می‌دادید.

مشکل را شرح دهید

بیشتر ایده‌های بزرگ یک سری از مشکلات موجود را حل می‌کنند. موقع طراحی ارائه، نه‌تنها باید  شرحی دقیق از مشکل ارائه کنید بلکه باید بگویید اصلا چرا باید حل شود. قرار است چه کسی از آن نفع ببرد و چه کسی زیان ببیند.


پیشنهاد ‌می‌کنیم ببینید: چگونه اشتباه در سخنرانی را مدیریت کنیم؟


راه حل ارائه کنید

در ادامه‌ی طراحی پاورپوینت، بعد از شکافتن مشکل، نوبت آن می‌رسد که شرح دهید چگونه راهکار پیشنهادی شما قرار است آن را حل کند. اگر  راه حل‌ دیگری (بالقوه یا بالفعل) هم وجود دارد، می‌توانید به آن اشاره کنید و روی اینکه چرا ایده‌ی شما کارآمدتر است و ارزش سرمایه‌گذاری دارد، مانور دهید.

قابلیت و اعتبار خود را نشان دهید!

هنگام ارائه و سخنرانی یادتان باشد که آدمها می‌خواهند روی آدمها سرمایه گذاری کنند، نه روی شرکتها. اگر می‌خواهید مشتری‌ها به شما و دیدگاهتان اعتماد کنند، باید در درجه‌ی اول، به قابلیت و اعتبار شما پی ببرند. سرمایه‌گذارها برای سپردن مسئولیت پروژه، روی اعتبار شما حساب باز می‌کنند. با کمک طراحی پاورپوینت حرفه‌ای و ارائه‌ی پرزنتیشنی جامع به آنها نشان دهید که چرا شما و تیمتان شایسته و لایق اعتماد و سرمایه‌گذاری هستید. لیست کردن مهارتها و مشخصات حرفه‌ای افراد کلیدی درگیر در پروژه هم می‌تواند موثر باشد.


پیشنهاد ‌می‌کنیم ببینید: چرا باید از متخصصین طراحی ارائه کمک بگیریم؟


درباره‌ی میزان اثرگذاری بحث کنید

در اسلایدهای بعدی، درباره‌ی اینکه عملی شدن ایده‌ی شما روی چه کسانی یا چه چیزهایی اثر می‌گذارد و چگونه این اتفاق قرار است بیفتد، حرف بزنید. درباره‌ی جزییات روند پروژه پرزنت کنید که میزان تاثیرگذاری چقدر خواهد بود؟ چند نفر با آن درگیر می‌شوند؟ چه صنایعی و چه کسانی ذی‌نفع خواهند بود؟

درباره‌ی پول حرف بزنید

عملی کردن بزرگترین ایده‌ها نیازمند فراهم شدن بیشترین اعتبار مالی است و برگزاری جلسه‌ی ارائه‌ با گروهی از سرمایه‌گذاران، اهمیت این مسئله را کاملا آشکار می‌سازد. توصیه می‌کنیم درباره‌ی مسائل مالی، بر حسب میزان پول مورد نیاز برای تحقق پروژه‌تان حرف بزنید و اینکه انتظار دارید ایده و راهکار شما تا چه حد پولساز باشد. درباره‌ی اینکه بازگشت سود سرمایه چقدر پیش‌بینی می‌شود و چگونه صورت خواهد گرفت، هم حرف بزنید.

طراحی پاورپوینت - درباره پول حرف بزنیدجمع‌بندی کنید

بعد از جزییاتی که مطرح شد، ارائه‌ی خود را همانطور که شروع کردید خاتمه دهید: با یک خلاصه و جمع‌بندی از ایده و راهکار خود که چطور  می‌تواند دنیا را تحت‌تأثیر قرار ‌دهد. بنابراین همانطور که ارائه‌ی پاورپوینت با ترسیم دورنمایی مثبت از  ایده‌ی شما شروع شد، امیدوارکننده و مثبت به پایان می‌رسد. این طوری می‌توانید اطمینان داشته باشید آخرین چیزی که حاضران به خاطر می‌سپارند، این است که ایده‌ی شما چقدر  جالب و ارزشمند است.

ما در پرزنتا به شما کمک می‌کنیم تا با طراحی یک ارائه‌ی حرفه‌ای و موفق، روی ایده‌های خود سرمایه‌گذاری کنید. همین حالا با ما تماس بگیرید.

 

برگرفته از: ethos3

به اشتراک بگذارید

پاسخ