با پیشرفت هر روزه‌ و کارکرد تکنولوژی، سخت‌تر می‌شود مخاطبان را تحت‌تأثیر قرار داد. طراحان ارائه‌ای موفق‌ترند که بدانند از چه روش‌هایی برای جلب توجه مخاطب، می‌توان بهره برد. با ده روند برتر و پرکاربرد برای طراحی یک پرزنتیشن قوی، آشنا شوید.

درگیری مخاطبان۱- درگیر کردن مخاطبان

به جای ارائه‌ی مونولوگ و سخنرانی ۱۰ دقیقه‌ای،  با مخاطبان  صحبت کنید؛ سوال بپرسید و منتظر پاسخشان بمانید. وقتی که حاضران مستقیماً درگیر مبحث می‌شوند، بازده ارائه‌  چشمگیرتر است. بعضی از شرکتها، طراحی ارائه‌ی خود را با در نظر گرفتن منافع و علایق متقاضیانشان و پیش گرفتن این روش، انجام می‌دهند. به کار گرفتن رویکرد گفت‌وگو محور در طول ارائه و هر جایی که احساس کردید می‌تواند موثر باشد، تعامل و اعتماد بیشتری ایجاد می‌کند. با یک گفت‌وگوی دوطرفه، مستقیم و صریح، کل مخاطبان درگیر می‌شوند و راهکارها و تصمیمات را سریعتر و بهتر‌ درک می کنند.

۲- خلق داستان

هنگامی که می‌خواهید مردم با شما ارتباط برقرار کنند، باید مطمئن شوید که  آنها از «هدف» و «انگیزه» ارائه و برنامه‌ی شما به درستی آگاه می‌شوند. یک روایت جذاب به شرکتها و افراد کمک می کند تا با اضافه کردن خلاقیت و هویت به ارائه‌ی خود، آن را از حالت خسته‌کننده و بی‌روح خارج کنند. داستان‌هایی که ما را تحت تأثیر قرار می‌دهند، به یاد ماندنی‌ترند؛ بنابراین، خروجی ارائه‌ای که ارتباط احساسی با مخاطب برقرار می‌کند، موفق‌تر و مطمئن‌تر خواهد بود. هنگام طراحی ارائه، به یاد داشته باشید که ربط درست مطالب به هم و واقع‌گرایی محتوای ارائه، مخاطب را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شیوه طراحی

۳- سینماگراف و انیمیشن

گاهی نتیجه و بازتاب ‌استفاده از انیمیشن‌ها و جلوه‌های متحرک‌سازی(ترنزیشن‌ها) مانند «مورف»، می‌تواند طراحی پاورپوینتی ایستا و خسته‌کننده باشد! «سینماگراف»ها می‌توانند جلوه‌های بصری ارائه را، جذاب‌تر و طرح و روایت شما را مفهومی‌تر کنند. سینماگراف پلی است بین داستان‌گویی و تجسم و تصویرسازی آن.
هنگام طراحی ارائه، می‌توانید جاهایی که توجه خاص مخاطب را لازم دارد، به تصاویر سینماگراف اختصاص دهید. اینطوری تمرکز و توجه مخاطب، کمتر از محتوا پرت می‌شود. توجه بیشتر مخاطبان، به صورت بالقوه، تمایل به پذیرش پیام اصلی ارائه را قویتر و بیشتر می‌کند.

۴- جاذبه‌ی تصاویر

در طراحی اسلایدها، استفاده از عکسها و تصاویر مرتبط با متن ارائه در فرمت و جای مناسب، می‌تواند بسیار مؤثر باشد. تصاویر الهام‌بخش، تصاویر بزرگنمایی شده، تصاویر با پرسپکتیو نامتقارن و یا تصاویر طنزآمیز به القای پیام درون اسلایدها کمک می کنند تا پس از پایان ارائه، همچنان در حافظه‌ی مخاطب باقی بماند.
انتخاب تصویر قوی، فراموش‌نشدنی و یا تصویری که نشانگر کار و فعالیتی است، بیشتر از انتخاب عکسهای استاندارد و کلیشه‌ای، در ذهن مخاطبان اثرگذار است. تصاویری که منعکس‌کننده‌ی زندگی واقعی و مردم واقعی هستند، توجه و احساسات ما را بیشتر  جلب می کنند. اینگونه تصاویر که بازتاب رویدادهای جامعه هستند می‌توانند با افزودن اعتبار و ارزش ارائه، مخاطب را بهتر متقاعد کنند .

۵- ارتقای تایپوگرافی

در حال حاضر، استفاده‌ی درست از هنر تایپوگرافی برای روح بخشیدن و طراحی اسلایدها، از نکات مورد توجه در طراحی پاورپوینت و پرزی است. یک طراح ماهر می‌تواند با استفاده‌ی مناسب از تایپوگرافی، در ایجاد یک تصویر اولیه و قوی و انتقال احساسات به مخاطبان، موفق عمل کند. تایپوگرافی اجازه می‌دهد تا طراحان ارائه، با کمک فونت‌ها، سبکها، افکت و اندازه‌های دلخواه خود، پیام برجسته و رساتری به مخاطبان خود منتقل کنند.

۶- طرح‌های مینی‌مالیستی

بهتر است اسلایدهای ارائه را بیهوده‌ شلوغ نکنید. با وجود افزایش فنا‌‌‌‌وری‌ها و حجم انبوه اطلاعات، نگهداشتن یک فرم ساده و طراحی مینی‌مالیستی، ارائه‌ای جذابتر و گویاتر به همراه خواهد داشت. کوتاه کردن مطالب و حذف زواید، مانع آشفتگی ذهنی ارائه کننده و دور شدن او از منظور اصلی، می‌شود. طراحی‌ مختصر و مفید، وقت ارائه‌کننده را هدر نمی‌دهد و تمرکز مخاطبان را به مهمترین اجزای ارائه، محدود می‌کند. اینگونه بین متن و تصویر که کارکرد اصلی‌اش،  کمک به مفهوم‌رسانی است، تعادل برقرار می‌شود.
یک طراحی ساده و تمیز، باید با حذف اضافات، مسیر  گفت‌وگوی متقابل سخنران و مخاطبان را هموار کند.

کارکرد-رنگ-ها۷- کارکرد رنگ‌ها

با توجه به اهمیت یافتن موضوع بهبود تعامل میان ارائه کننده و مخاطب، باید استفاده از رنگهای خنثی، بی‌روح و کلیشه‌ای را به فراموشی سپرد. رنگهای گرم، زنده و متنوع در طراحی ارائه، می‌توانند تاثیر پیام شما را متفاوت و دوچندان کنند. رنگهای سبز و آبی در کنار ویژگی آرامش‌بخش خود، اشیاء را دورتر نشان می‌دهند؛ با رنگهای گرم مانند زرد، نارنجی و قرمز، اشیاء نزدیکتر و پررنگ‌تر به نظر می‌رسند.
رنگهایی که در طراحی اسلاید مورد استفاده قرار می‌گیرند باید با حسی که ارائه‌دهنده می‌خواهد القا کند و موضوع ارائه، هماهنگ باشند. طراحان حرفه‌ای با استفاده‌ی مناسب از رنگها، به دنبال تاثیرات مثبت و چشمگیر احساسی و روانی در مخاطبان هستند.

۸- افزودن گرادیانت و الگوها

طراحان حرفه‌ای می‌توانند پس‌زمینه‌ی یکنواخت یک اسلاید را با افزودن قابلیت گرادیانت و یا الگوی متناسب با محتوای ارائه، ارتقا دهند. تا زمانی که این تغییر، کیفیت خوانش مخاطب را به چالش نکشد، می‌تواند چشمگیر باشد. افزودن گرادیانت زمانی به چشم می‌آید که رنگهای انتخاب شده، به صورت طبیعی، همخوانی و همپوشانی داشته باشند. کاربرد الگوهای مشابه و مرتبط، اغلب برای حمایت از موضوع، محتوا و یا پیام کلی ارائه استفاده می‌شوند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: هنوز از پاورپوینت، اشتباه استفاده می‌کنیم!


۹- افزودن آیکون

استفاده از آیکون‌های بصری به جای بولت‌پوینت‌ها، نگاه‌های بیشتری را جذب و علاقه‌مند می‌کند. می‌توانید تصاویر نمادین کوچکی ایجاد کنید که نماینده‌ی مفاهیم شرکتها باشد و درعین حال، جامع و و به هر زبانی قابل فهم باشد. آیکون‌ها به تقویت پیام کمک می‌کنند و سریعتر از نوشته درک و پردازش می‌شوند.
این تصویرهای کوچک نمادین، از درهم شدن داده‌ها جلوگیری می‌کنند و به ارائه‌ها هویت خاص می‌بخشند؛ می‌توانید در هرنوع ارائه‌ای از آنها بهره ببرید. آیکون‌ها بهتر در حافظه‌ها می‌مانند و فقط با تعداد انگشت شماری از کلمات، مفهوم مورد نظر را می‌رسانند. آیکون‌ها با استفاده از نمادهای مشخص و تعریف شده، مرزهای زبانی را پشت سر می‌گذارند.

۱۰- اینفوگرافیک و اطلاعات

«اینفوگرافیک» ترکیبی از تایپوگرافی، عناصر بصری، رنگ و آیکون‌ برای تبدیل ارقام و داده‌های متنی به محتوایی جذاب و قابل فهم است. حاضران برای نگاه به یک کار گرافیکی چشم‌نواز، کار ساده‌تری دارند تا زمانی که باید به صفحه‌ای پر از نوشته و اطلاعات خیره شوند. زمانی که محتوای یک ارائه، پر از اعداد و ارقام است، استفاده از طراحی  اینفوگرافیک، گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسد.
حتی زمانی که اینفوگرافیک ضرورتی ندارد، بصری‌سازی اطلاعات و داده‌ها تا جایی که امکان دارد، بهترین راه جذب و علاقه‌مند کردن مخاطبان بخصوص شرکتهاست. ارائه‌‌ی داده‌ها و اطلاعات به صورت طراحی‌های خوانا و موجز، بسیار بهتر از خواندن فهرست‌وار آنهاست. برای رساندن مقصود و پیام، محدودیتی در استفاده از نمودارها، جداول، اعداد، فرمولها و … وجود ندارد.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چرا باید از متخصصین طراحی ارائه کمک بگیریم؟


برگرفته از: ۲۴slides

به اشتراک بگذارید