سخنرانی در جمع، یک مهارت است که باید برای تقویت آن، تمرین کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که ۵۵% جذابیت و موفقیت یک پرزنتیشن، وابسته به ارتباط غیرکلامی (زبان بدن) با مخاطبان است؛ تن صدا و لحن سخنران ۳۸% و محتوا فقط ۷% در اجرای ارائه، نقش دارند.
از آنجا که شما هم ممکن است مثل خیلی از افراد، یک مکان حاضر و آماده و پر از جمعیت برای تمرین هر روزه‌ی سخنرانی نداشته باشید، قصد داریم تمرین‌ها و فعالیت‌هایی به شما معرفی کنیم که بدون نیاز به مخاطب، مهارت شما را بالا ببرد. با ما همراه باشید:

بی هدف صحبت کنید!

متنی کوتاه در حد یک پاراگراف به زبانی غیر از فارسی که معنی آن را متوجه نمی‌شوید، پیدا کنید و آن را بلند بخوانید انگار که در جمعی کنفرانس می‌دهید. حتی می‌توانید چند جمله‌ی بی‌ربط و بی‌معنی سر هم کنید؛ محتوا مهم نیست. به تن صدایتان و اوج و فرودی که به آن می‌دهید، خوب دقت کنید؛ ببینید چطور می‌توانید ‌لحنتان را گیراتر و تاثیرگذارتر کنید.

ضبط صدا

 یک دقیقه بدیهه گویی

برای این تمرین، تایمر  ساعت یا گوشی خود را روی یک دقیقه تنظیم کنید؛ صدای خود را در حالی که دارید درباره‌ی یکی از موضوعات مورد علاقه‌تان بدون مکث و یکسره صحبت می‌کنید، ضبط کنید. تنها قانونش این است که نباید از قبل خودتان را برای این کار آماده کنید. هدف از تمرین، این است که در جمع راحت‌تر ، بدون اضطراب و بدون نگرانی از اینکه ممکن است چیز  خاصی  برای گفتن نداشته باشید، صحبت کنید.

سخنرانی تد

حرفه‌ای‌ها را دنبال کنید

دنبال سخنرانی و ارائه‌های استثنایی و جالب باشید. خیلی از سخنرانی‌های سایت «تد» گزینه‌های خوبی در اختیارتان می‌گذارد. یکی را انتخاب کنید و با دقت و نکته‌سنجی آن را تماشا کنید. ببینید سخنران چطور جملات را کنار هم می‌چیند، عامل تاثیرگذاری سخنرانی‌اش چیست و چگونه از ارائه‌ی پرزنتیشن، برای این کار کمک می‌گیرد. در آپارات هم می توانید سخنرانی افراد معروف ایرانی را دنبال کنید.

۳۰ ثانیه بدون حتی یک تکیه کلام مزاحم!

تکرار تکیه کلام‌های خاص و آزار دهنده مثل چیز، خب و … در حین حرف زدن، هم سخنرانی را کسالت‌بار و هم مخاطب را کلافه می‌کند. در عین حال به مخاطبانتان القا می‌شود که در کارتان مسلط نیستید!
صدای خود را ضبط کنید؛ حدود ۳۰ ثانیه بی‌وقفه درباره‌ی هر موضوعی که می‌خواهید، حرف بزنید. حواستان باشد تکیه کلام یا مکث‌های بیخود نداشته باشید. هر بار که اشتباه کردید دوباره از اول، ۳۰ ثانیه را شروع کنید! حداقل ده بار  این تمرین را انجام دهید.

30 ثانبه بدون تیکه کلام

از خود، تعریف بسازید!

مهم نیست درباره‌ی چه می‌خواهید صحبت کنید، تنها کافیست مسلط به موضوع به نظر برسید. یک لغت انتخاب کنید که معنی آن را نمی‌دانید و صدای خود را در حالی که با تسلط و اعتماد به نفس کامل دارید درباره‌ی معنی و مفهوم آن حرف می‌زنید، ضبط کنید. توجه کنید که چطور می‌توانید با تغییر زیر و بم صدا و  لحنتان به باور پذیرتر و تاثیرگذارتر کردن حرفهایتان کمک کنید.

این اسم از کجا آمده است؟

می‌خواهید روایتگر و سخنران بهتری روی صحنه‌ی اجرا باشید؛ یک وسیله مثلا، یک منگنه بردارید و داستانی درباره‌ی ریشه نام‌گذاری‌اش بگویید. لازم نیست دقیق و مستدل باشد، می‌توانید سرهم بندی کنید! این تمرین قدرت داستان پردازی شما را تقویت می‌کند.

یک داستان مصور تعریف کنید

هنر داستان گویی فاکتور مهمی برای برانگیختن مخاطب و درک بهتر آنها از ارائه‌ی شما، است. برای تقویت مهارت سخنوری، یک تصویر جالب پیدا کنید. یادتان باشد صدای خود را ضبط کنید. درباره‌ی تصویری که می‌بینید، قصه‌پردازی کنید؛ داستانی درباره‌ی اینکه  چه کسانی در عکس هستند؛ رویاها و آرزوهایشان ، انگیزه و کارشان چیست و هر چیزی که از متن این تصویر ، دستگیرتان می‌شود را در قالب جمله‌هایی بیان کنید. این فعالیت هم در تقویت فن بیان شما موثر است.

هنر داستان گویی

پرسش و پاسخ با یک نفر

موضوعی پیدا کنید که خیلی درباره‌ی آن اطلاعات ندارید. از دوستتان یا هر کس دیگری کمک بگیرید و بخواهید درباره‌ی آن با شما مصاحبه کند. به سوالات، مانند افراد جویای کار و مسلط به موضوع، پاسخ دهید. این تمرین به تقویت مهارت سخنرانی و تسلط شما کمک می‌کند.

در تعریف از چیزی که دوست ندارید ، اغراق کنید!

شور و اشتیاق مسری است! اگر می‌خواهید مخاطبان شما میخکوب موضوع شوند، باید انرژی و هیجان به آنها تزریق کنید. برای تمرین، چیزی مثل ظروف معمولی آشپزخانه را انتخاب کنید و با شوق و اشتیاق فراوان از آن حرف بزنید. با کمک مکث کردن و تغییر زیر و بم صدا و زبان بدن (حرکت دست و بدن)، جوری وانمود کنید که انگار از با ارزشترین شیء موجود در دنیا دارید حرف می‌زنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ده ترفند برتر برای داشتن پرزنتیشن موفق


آگهی تبلیغاتی بسازید

هدف کلی از ارائه‌ها معرفی کالا، تبلیغ  ایده‌ها و ترغیب دیگران به استفاده از آنها است. پس بهتر است هنر فروش و متقاعد کردن دیگران را یاد بگیرید. چیزی را انتخاب کنید و یک آگهی یک دقیقه‌ای درباره‌ی آن بسازید. صدای خود را در حالی که دارید درباره‌ی خاص بودن آن کالا حرف می‌زنید، ضبط کنید؛ اینکه کیفیت زندگی را چطور بهتر می‌کند یا چرا هر کس به یکی از این وسیله‌ها، در خانه‌ی خود احتیاج دارد.

 

برگرفته از: ethos3

به اشتراک بگذارید

پاسخ