آیا با قانون «۳۰-۲۰- ۱۰» گای کاوازاکی، آشنا هستید؟ بر اساس این قانون معروف، موثرترین استراتژی طراحی ارائه، استفاده از ۱۰ اسلاید در مدت ۲۰ دقیقه با فونت  حداقل ۳۰ است.

قانون 10،20،30

هنگام طراحی ارائه در بستر پاورپوینت، به یاد داشته باشید که مخاطبان باید پیام موجود در ارائه‌ی شما را به خاطر بسپارند؛ آنها منتظر یک ارائه‌ی مناسبند نه فقط چیزی که ظاهر جذابی داشته باشد!
اشتباه رایجی که در طراحی پاورپوینت دیده می‌شود، تمایل ارائه‌کننده به استفاده از اصطلاحات پیچیده و پیاده کردن تمام اطلاعات جمع‌آوری شده، بر روی اسلایدها است که ممکن است ذهن مخاطب را از هدف اصلی ارائه، دور کند.

چگونه می‌توانیم در روند طراحی ارائه، هم اطلاعات را ساده کنیم، هم  پیام خود را به وضوح منتقل کنیم؟

چگونه پیام خود را به وضوح منتقل کنیم؟

۱- زیاده‌گویی نکنید!

در طراحی اسلایدها، هر چه جمله‌ها کمتر و کوتاه‌تر باشند، مخاطبان بیشتر روی صحبت‌های شما متمرکز خواهند شد تا روی صفحه‌ی نمایشگر. برای آنها دشوار است که همزمان گوش بدهند و متن را بخوانند. اگر مطلبتان طولانی است، آن را در چند اسلاید پخش کنید و کلمات کلیدی را برجسته و پررنگ کنید؛ محتوا را به یک سری اطلاعات تکراری و خسته‌کننده محدود نکنید و از داستان‌ها و نقل قول‌های معتبر برای تکمیل مطلبتان بهره ببرید اما افراط نکنید.

زیاده گویی = کلافه گی

۲- تصویر اضافه کنید.

به جای جمله‌های زیاد، ایده‌های خود را با افزودن تصویرهای رنگی، منتقل کنید. مراقب باشید که افراط در گذاشتن عکس، ارائه‌ی شما را غیرحرفه‌ای جلوه می‌دهد؛ کارکرد تصویرها صرفاً عینی‌تر کردن ایده‌های موجود در ارائه است.

۳- از انیمیشن، بجا استفاده کنید.

از انیمیشن هم مثل عکسها، فقط زمانی استفاده کنید که به بازگو کردن و عینی‌ترشدن ایده‌هایتان کمک کنند. استفاده‌ی غیرضروری از آنها، مسیر ارائه را منحرف می‌کند و طراحی شما را ضعیف و ناکارآمد جلوه می‌دهد.

۴- اعداد را بیش از حد به کار نبرید.

میزان اعداد و ارقام را در هر اسلاید به حداقل برسانید. اگر نمودارهایی دارید که آمار کلی را به صورت خلاصه نمایش می‌دهند، دیگر لازم نیست کل نمودار را از اعداد و ارقام غیرضروری، پر کنید.

استفاده بیش از حد اعداد و امار

۵- از فونت بزرگ استفاده کنید.

نه‌تنها فونت بزرگ راحت‌تر خوانده می‌شود، بلکه درک نکات اصلی پیام شما را برای مخاطبان ملموس‌تر می‌کند. علاوه بر اندازه‌ی فونت، به فاصله‌ی میان پاراگراف‌ها، ردیف و ستون نوشته‌ها   نیز توجه کنید؛ نمی‌خواهید که متن شما درهم و آشفته باشد!

استفاده از فونت کوچک ممنوع

۶- انسجام مطالب را حفظ کنید.

هدف اصلی ارائه‌ی شما، انتقال منسجم ایده‌هایتان است؛ اندازه‌ی فونت و قالب کادر نوشته‌ها را در تمام اسلایدها، یکپارچه ومنسجم نگهدارید تا طراحی پاورپوینت شما چشم‌نواز و منظم  باشد.

۷- بولت پوینت‌ها را کاهش دهید.

در هر اسلاید، حداکثر ۵ تا ۶ نکته را فهرست‌وار بیاورید. بعلاوه، هر بولت پوینت نباید نشانگر جمله‌هایی بیشتر از ۵ تا ۶ کلمه باشد. هنگام طراحی اسلایدها، به تناوب از بولت پوینت، تصاویر گرافیکی و نمودارها استفاده کنید تا با ارائه‌ای متفاوت و جذاب، توجه مخاطب را جلب کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چرا خیلی از ارائه‌ها به درد نمی‌خورند؟


۸- رنگها و کنتراست را تاثیرگذار انتخاب کنید.

رنگهای تند و کنتراست بالا توصیه می‌شود؛ رنگها ممکن است در نمایشگر کوچک شخصی و نمایشگرهای بزرگ کاملاً متفاوت دیده شوند.

۹- داستان تعریف کنید.

همه از شنیدن داستان خوب لذت می‌برند. بخصوص اگر بتوانند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. در طراحی ارائه، یک داستان خوب با طرح یک مسئله شروع می‌شود؛ هرچه شیوه‌ی بیان مسئله ، هیجان‌انگیزتر باشد، زمانی که راهکار نهایی را مطرح می‌کنید؛ ارائه نیز تأثیرگذارتر خواهد بود.

داستان گویی کنید

۱۰- انعطاف‌پذیر باشید.

برای ارتباط قوی با مخاطبان، لازم است هم خودتان و هم اسلایدهایتان انعطاف‌پذیر باشید! در طول سخنرانی، ممکن است ببینید بعضی از اسلایدها ضروری نیستند؛ بنابراین می‌توانید مسیر ارائه را طوری طراحی کنید که به سادگی آنها را جابجا یا حذف کنید. علاوه بر آن، می‌توانید اسلایدهایی از سوالات و نظرات فرضی مخاطبانتان تهیه کنید و در طول ارائه، آنها را به کار گیرید. این کار طراحی ارائه‌ی شما را ممتاز و خاص می‌کند.

زمانی که از طراحی پاورپوینت برای طراحی ارائه‌ا‌ی قوی استفاده می‌کنید، هدفتان باید طراحی کارآمدترین و موثرترین ارائه باشد؛ یعنی، مخاطبانتان با اشتیاق سخنان شمارا دنبال ‌کنند، خوب به خاطر بسپارند و نکات مفیدی فرا بگیرند.

برگرفته از: ۲۴Slide

به اشتراک بگذارید

پاسخ