بعضی اوقات شما مجبورید به مشتری بگویید که دیگر قرار نیست با او کار کنید. چطور به او خبر انصراف از ادامۀ پروژۀ طراحی پاورپوینت را می‌دهید؟

واگذاری پروژه طراحی پاورپوینت

چطور پروژۀ طراحی پاورپوینت را واگذار کنیم؟

اگر قرار است دیگر در سِمَت فعلی یا شرکت فعلی کار نکنید، باید حرفه‌ای عمل کنید؛ یعنی پروژۀ طراحی ارائۀ پاورپوینت خود را تمام کنید و بعد کارتان را ترک کنید یا تمهیداتی برای انتقال پروژۀ طراحی به طراح دیگر فراهم کنید.

فرقی نمی‌کند شما به چه کاری مشغولید و کجا کار می‌کنید، بعضی‌وقت‌ها (بنابر دلایلی از جمله انتقال به شهر دیگر یا مهاجرت، ناراضی بودن از شرایط کاری، موقعیت و درآمد بهتر و …) از شرکتی که در آن کار می‌کنید، استعفا می‌دهید. حالا اگر پروژه‌ای را تازه شروع کرده‌اید یا در حال انجام آن هستید، احتمالاً که نه، حتماً دچار مشکل خواهید شد!

از طرفی دلتان می‌خواهد زودتر مقدمات رفتن را فراهم کنید و کارتان را ترک کنید اما  از طرف دیگر، نگران نیمه‌کاره ماندن پروژۀ طراحی پاورپوینت و از دست دادن مشتری‌های ارزشمند و اعتبارتان هستید!

برای اینکه بعد از رفتن شما، باز هم بتوانند به شرکت فعلی اعتماد کنند و مطمئن باشند که کارشان خوب انجام خواهد شد (برای رزومه و اعتبار خودتان هم خوب است!) یا ارتباطشان را با شخص شما قطع نکنند و پروژه‌های آتی را در صورت فراهم شدن شرایط و در دسترس بودنتان، باز هم به خودتان بسپارند، چه باید بکنید؟

با رئیستان صحبت کنید

برای اینکه همه چیز دوستانه و حرفه‌ای اتفاق بیفتد (حتی در صورت وجود مشکل بین شما و شرکت)، اولین کاری که باید بکنید این است که با رئیستان صحبت کنید و او را در جریان امور و گزارش روند پروژه بگذارید. شاید شرکت دستورالعمل شفاف و مشخصی در این رابطه داشته باشد که به احتمال زیاد در بندهای قرارداد شما هم به آن اشاره شده‌است.

برای اعتبار و سابقۀ خودتان هم که شده، خودسرانه اقدام نکنید! شاید رئیستان نخواهد خبر رفتن شما را تا زمانی که فکر همه‌جا (از جمله پیش‌بینی هزینه‌های احتمالی و تبعات موضوع) را بکند، رسماً به مشتری اعلام بکند!

در بعضی شرکتها هم وظیفۀ اطلاع‌رسانی به مشتری، بر عهدۀ مدیر بخش یا مدیر امور مشتریان و … است که اطلاع‌رسانی کنند مسئول فعلی پروژۀ طراحی ارائه دارد کار را ترک می‌کند.  ممکن است بر اساس پروتکل شرکت و ملاحظات، شما را از ارتباط مستقیم با مشتری منع کنند؛ چون ریسک از دست دادن مشتری و پروژه وجود دارد. این نگرانی هم البته هست که مشتری، سفارش جدید طراحی پاورپوینت و … را به شخص شما و شرکت جدید(که ممکن است رقیب کاری باشد) بدهد.

پس از لحاظ حرفه‌ای باید قبل از هر تماسی با مشتری، از رئیستان کسب اطلاع کنید و درنهایت با او اتمام حجت کنید. با این کار نشان می‌دهید که یک طراح حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیر هستید و برای خوش‌نامی و اعتبار رزومۀ کاریتان هم موثر است.

جایگزین شدن نیروی طراح ارائه

طراح جایگزین معرفی کنید

مهمترین دغدغۀ مشتری، انتقال راحت و انجام موفقیت‌آمیز طراحی پروژه است. آنها نگران خراب شدن طراحی پاورپوینت یا ارتباط با مسئول جایگزین انجام پروژه هستند! مشتری‌ها ترجیح می‌دهند از طرف شما تضمینی برای ادامۀ خدمات و انجام بی‌دردسر کار داشته باشند.
بعد از صحبت با رئیس و مافوقتان، می‌توانید با طراح جایگزین صحبت کنید و اسم و ایمیل یا شمارۀ تماس او را به مشتری بدهید تا خیالش از قطع نشدن ارتباط راحت باشد.

همه چیز را به دقیقۀ نود محول نکنید!

سعی کنید تا جایی که ممکن است موقع انتقال کارهای طراحی پاورپوینت به نفر بعدی، در دسترس مشتری و همکارتان باشید. اینطوری می‌توانید موارد لازم را به همکارتان انتقال دهید و ابهام و نگرانی مشتری را برطرف کنید. باز هم تکرار می‌کنیم که این کار برای اعتبار و سابقۀ شما مهم و موثر است.

انصراف از طراحی پاورپوینت- نوشتن نامه به مشتری

از مشتری تشکر کنید!

می‌توانید یک نامۀ چند خطی برای تشکر کردن از مشتری به او بنویسید. یک ایمیل یا حتی تماس تلفنی هم می‌تواند خوب باشد. برای او بنویسید که از ارتباط با او و کار بر روی پروژۀ طراحی ارائه لذت بردید.

اگر امکانش بود به او بگویید که تا فلان روز در شرکت هستید و بعد از آن تاریخ دیگر در دسترس نخواهید بود. از طراح جدید حرف بزنید و با اشاره به تجربه و مهارت او، خیال مشتری را از بابت خدمات طراحی پاورپوینت و پشتیبانی کار، آسوده کنید. نام و شماره تماس یا ایمیل او را هم همانطور که بالاتر گفتیم، می‌توانید به مشتری بدهید.

اگر قرار است در همین حرفه بمانید، می‌توانید مشتری‌ها را به ادامه همکاری با خودتان ترغیب بکنید. بعد از اعلام رضایت از همکاری با مشتری، به او بگویید که از اعتماد او سپاسگزارید و امیدوارید در آیندۀ نزدیک باز هم فرصت همکاری با او را داشته باشید. شما می‌توانید راه تماسی برای مشتری ‌های مهم و قدیمی خود بگذارید که در صورت تمایلشان، باز هم به شما مراجعه کنند، از شما مشاوره بگیرند و سفارش طراحی ارائۀ خود را به شما بدهند. اینطوری احتمال از دست ندادن مشتری‌های قدیمی و خوبتان وجود دارد که البته به مهارت طراحی پاورپوینت و توانایی شما در ارتباط برقرار کردن، هم بستگی دارد.

توجه!

موقع دادن اطلاعات باید مراقب باشید و همۀ جزئیات را لازم نیست دربارۀ موقعیت شغلی جدیدتان بگوئید! گاهی که به شرکت رقیب می‌روید یا حتی برای خود کسب و کار و استارتاپ راه می‌اندازید، کارفرما و رئیس فعلی شرکت ممکن است در راستای سیاست حفظ مشتری، شما را از دادن اطلاعات و  اسم شرکت جدید منع کند.

یادتان باشد بهترین راه حفظ مشتری و  پیدا کردن مشتری‌های جدید، کسب تجربۀ بیشتر و یادگیری تکنیک‌های بیشتر و بهتر در زمینۀ کسب و کارتان است. ما در پرزنتا علاوه بر مشاوره و انجام خدمات طراحی ارائه و گزارش عملکرد، شما را با ترفندهای طراحی پاورپوینت و پرزی و برگزاری بهتر ارائه آشنا می‌کنیم.

 

به اشتراک بگذارید

Join the discussion 2 دیدگاه

  • کامران محبی گفت:

    خیلی عالی، درباره سایتایی هم که رزومه می سازن پست بزارید 🙂

    • تیم پرزنتا گفت:

      سلام کامران عزیز
      خوشحالیم که این مقاله رضایتتون رو جلب کرده.
      انشاءالله در مقالات مرتبط‌تر در آینده نزدیک معرفی خواهیم کرد.

پاسخ