اگر شما به تازگی ارائه‌ای فوق‌العاده داشته‌اید یا اینکه شما یک سخنرانی در دست دارید و در حال درست کردن اسلاید پایانی ارائه خود در نرم‌افزار پاورپوینت، پرزی و … هستید. باید کمی صبر کنید چون باید به این سوال پاسخ بگویید که چگونه به سخنرانی و ارائه خود پایان دهید تا در نهایت تمرکز حاضرین بهم نخورد؟
لازم نیست برای پایان دادن به سخنرانی و ارائه‌تان کار دشواری مانند خواندن کتاب مقدس ارسطو را انجام دهید. در این مقاله آموزشی به شما نکاتی یاد می‌دهیم که بتوانید به راحتی بر روی شنوندگان تاثیر بگذارید و مشتریان جدید، سرمایه گذاران، دانش آموزان و غیره بتوانند ارائه شما و محصول یا سرویس شما را دوست داشته باشند. در ادامه مراحل پایان دادن به یک ارائه خوب را معرفی می‌کنیم.

به ارائه خود یک نگاه کوتاه و سریع بیاندازید!

قبل از گفتن “تشکر” و “خداحافظ”، زمان آن رسیده که محتوای ارائه خود را خلاصه کرده و موضوعی متفاوت و جدید برای مخاطبن خود بیان کنید.
تکرار کردن برخی از قسمت‌های مهم می‌تواند یک ایده خوب باشد! تکرار کردن در آخر سخنرانی به شنوندگان شما کمک می‌کند تا درک بهتری از ارائه داشته باشند. به کمک این روش، آن‌ها ساختار کلی سخنرانی شما را درک خواهند کرد. علاوه بر این، اگر آن‌ها در قسمت از سخنرانی شک داشتند یا بخشی را به درستی درک نکرده بودند، در قسمت جمع‌ بندی تمام سوالات آن‌ها پاسخ داده می‌شود.
قبل یا بعد از صحبت در مورد نکات اصلی ارائه‌تان، به موضوع خاصی اشاره کنید تا حضار اطلاعات بیشتری در مورد محصول یا سرویس شما بدانند. به کمک این روش شما به آن‌ها این شانس را می‌دهید تا قبل از اینکه ایده‌ای اجرا شود برای آن‌ها قابل تصور باشد.
شما می‌توانید از قالب‌ها و روش‌های خاصی برای این موضوع استفاده کنید؛ برای مثال می‌توانید ویدئویی اضافه کنید که ویژگی‌های محصول شما را نشان می‌دهد. شما انتهای سخنرانی خود را با یک ویدئو به اتمام می‌رسانید که باعث شگفت زده شدن تماشاگران می‌شود.

یک نگاه کلی به ارائه می تواند ایده خوبی باشد!

با یک نقل قول، سخنرانی خود را ماندگار کنید!

این یک روش معمول است که نقل‌قولی به سخنرانی خود اضافه کنید. با گفتن سخنی از بزرگان، می‌توانید شنوندگان را متقاعد کرده و تاثیر سخنان خود را افزایش دهید. (به عنوان نقل قول از سخن افرادی استفاده کنید که در یک حوزه متخصص هستند، یا به خاطر کار، هوش و غیره در یک حوزه مشهور هستند.)
همچنین شما می‌توانید از جملات انتهایی کتاب‌ها یا فیلم‌ها بهره ببرید، آن‌ها تاثیرگذاری بالایی دارند؛ مثلا:

  • تا حالا چیزی مثل این را دیده‌ای؟ (آخرین جمله از یک فیلم که یکی از شناخته‌شده‌ترین نقل قول‌های تاریخ شد.)
  • خوب ، هیچ‌کس کامل نیست. (این جمله هنگامی که جری در حال اعتراف بود گفته شد و یکی از جملات معروف تاریخ شد.)

پس بیایید از یک عبارت و جمله معروف در سخنرانی خود استفاده کنیم. جمله‌ای انتخاب کنید که شور و اشتیاق شما را نشان می‌دهد و حس را به شنوندگان نیز انتقال می‌دهد. صحبت کردن درباره تلاش و پشتکار همیشه یک ایده خوب است و می‌تواند حس خوش بینانه‌ای در شنوندگان ایجاد کند. فراموش نکنید که نقل قول باید کوتاه و مختصر باشد از جملات افرادی که مشهور و موفق هستند انتخاب شود.

اضافه کردن نقل قول به اسلاید پایانی را فراموش نکنید.

از احساسات برای متقاعد کردن مخاطبین خود استفاده کنید!

شما تمام جزئیات فنی شرکت خود و محصول یا سرویس خود را توضیح داده‌اید. حال نوبت آن است مقداری احساس به سخنان خود اضافه کنید. (البته بهتر است در کل سخنرانی خود از این روش استفاده کنید؛ اما پایان دادن با این روش می‌تواند بسیار موثر باشد.)
حافظه زمانی که احساسات در میان باشد بهتر عمل می‌کند. ما کاملا لحظات شاد، لحظات ماجراجویی و لحظات غمگین خود را به خاطر داریم؛ اما شما ممکن است چیزی را که یک هفته پیش خوردید به یاد نداشته باشید، چون هیچ احساسی نسبت به غذا وجود نداشت.
از تصاویر استفاده کنید و با کلمات خود در آن احساس ایجاد کنید. در مورد اهمیت محصول و اینکه چگونه می‌تواند منجر به ایجاد یک جامعه بهتر شود صحبت کنید. در هنگام صحبت از ضمایر: ما، مان استفاده کنید. خودتان را بخشی از جمعیت حضار بدانید. این کار باعث می‌شود خود را به عنوان یک عضو از گروه شما بدانند، در این زمان می‌توانید طراحی گزارش عملکرد شرکت خود را نیز نشان دهید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ۱۵ اشتباه رایج در ارائه!


در هنگام سخنرانی، مخاطبین را شرکت دهید!

اگر به مخاطبین خود اجازه ندهید در سخنرانی شما شرکت کنند به راحتی حواسشان پرت می‌شود. به یاد داشته باشید که ارائه خود را آماده کرده‌اید تا شنوندگان، مشتریان و یا سرمایه گذاران را جذب کنید. چه کاری باید برای مشارکت مخاطبین خود انجام دهید؟ ما در مورد استفاده از “ما” در بخش قبل صحبت کردیم. از کلمه “شما” هم برای مخاطب قرار دادن و درگیر کردن ذهن مخاطبان استفاده کنید. به این ترتیب، آن‌ها احساس می‌کنند که شما توجه خود را به آن‌ها معطوف می‌کنید و می‌خواهید آن‌ها در آنچه می‌گویید، شرکت دهید. این روش از نظر زبان‌شناسی یک نکته خوب است. آیا روش دیگری نیز وجود دارد که ما می‌توانیم انجام دهیم؟
سوال کردن از آن‌ها سوال کردن یا برگزار کردن یک چالش می‌تواند برای انجام این کار عالی باشد. این وضعیت را تصور کنید: شما سخنرانی خود را تازه تمام کرده‌اید و برخی از حضار دیگر توجهی به سخنان شما ندارند؛ اما شما با یک سوال می‌توانید توجه‌ها را به سمت خود بازگردانید. همچنین شما می‌توانید از الگوهای تعاملی در چنین مواردی استفاده کنید. آن‌ها بسیار غیرمعمول و خنده‌دار هستند، بنابراین ارائه شما به یک بازی تبدیل خواهد شد!

از مخاطبان خود بپرسید که چه احساسی دارند!

یک اسلاید “سپاس” اضافه کنید!

ممکن است بی‌اهمیت به نظر برسد؛ اما گفتن تشکر و سپاس در پایان سخنرانی مهم است. چرا؟ چون این به عنوان یک شاخص واضح است که به مخاطبین خود می‌گویید که شما سخنرانیتان را تمام کرده‌اید. اگر بدون هیچ تشکر و قدردانی خاتمه دهید، کمی گیج کننده می‌شود. همه ما می‌دانیم که با تشکر، ارائه تمام شده ‌است. البته دلایل مهم دیگری برای استفاده از این کلمه جادویی وجود دارد!
همیشه به یاد داشته باشید که شنوندگان شما بخشی از زمان ارزشمند خود را به گوش دادن به سخنرانی شما اختصاص داده‌اند. گفتن این عبارت یک نوع قدردانی از زمانی است که صرف کرده‌اند؛ در واقع، رعایت ادب راهی برای متقاعد کردن شنوندگان است.
یک “متشکرم” را به سخنرانی خود اضافه کنید و سعی کنید از یک اسلاید استفاده کنید تا بگویید “متشکرم”. برای این کار طراحی پاورپوینت حرفه‌ای انجام دهید و از یک فونت و تم زیبا استفاده کنید. علاوه بر آن، شما می‌توانید از این اسلاید برای ارائه جزئیات تماس خود استفاده کنید. آن‌ها می‌دانند که ارائه شما به پایان می‌رسد، بنابراین آن‌ها قطعا ً ایمیل تان را یادداشت می‌کنند و یا شماره‌ تلفن شما را برای تماس یادداشت می‌کنند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چه قالبی برای طراحی پرزنتیشن مناسب است؟


سخن پایانی

نکته مهم این است که به مخاطبین خود اجازه دهید تا درک کنند که شما به آن‌ها توجه دارید؛ با احساسات خود ارتباط برقرار کنید! تمرین کنید، تمرین کنید و تمرین کنید. این نکات به شما کمک خواهند کرد تا به اندازه مارتین لوتر کینگ در سخنرانی عمومی موفق شوید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ