در حال حاضر برای خیلی از برنامه‌های کاری و آموزشی، پرزنتیشن حرفه‌ای ارائه می‌شود. در این مقاله با ۶ پرزنتیشن حرفه‌ای و مهم آشنا می‌شوید که به دردتان می‌خورد.

طراحی  پرزنتیشن برای کارگاه‌ها، وبینارها و سمینارهای آموزشی، تجاری، انگیزشی و …  لازم است. پرزنتیشن‌ها (ارائه‌ ها) یک جور نیستند؛ ظاهر و حجم متفاوتی دارند. به شکل‌های مختلفی می‌توانند ارائه شوند. حتی ممکن است نفهمید که برایتان پرزنت کرده‌اند! مثلاً دارید با یک بازاریاب یا مسئول فروش صحبت و مشورت می‌کنید و او به صورت هدفمند بر اساس یک پرزنتیشن فروش خدمات با شما حرف زده‌است!

طراحی پرزنتیشن حرفه ای -
طراحی ۶ پرزنتیشن حرفه‌ای

بیشترین طراحی پرزنتیشن‌های حرفه‌ای مربوط به کسب و کار  هستند. شما وقتی دارید یک استارتاپ شروع می‌کنید یا وقتی که مشغول فعالیت در شغل هر روزه‌تان هستید، ممکن است با ارائۀ پرزنتیشن درگیر باشید.

۱ . ارائه فروش

طراحی ارائه فروش Sales pitch درحقیقت، شکل‌گیری یک گفت‌وگوی دوطرفه بین شما و مشتری است تا او را به خریدار تبدیل ‌کنید.

فرمول طراحی این پرزنتیشن حرفه‌ای سه مرحله دارد:

  • تحقیق و بررسی

بررسی و تحقیق دربارۀ هدف فروش و فراهم کردن ملزومات مربوط به فروش یا ارائۀ خدمات. اگر کسب و کارتان محدود است و مشتری‌ها معمولی هستند، می‌توانید چند سوال با پایان باز از آنها بپرسید. اگر مشتری خاص یا معامله پرسودی در انتظارتان است، بهتر است از قبل دربارۀ شرایط فروش و خریدارها تحقیق و بررسی کرده باشید.

  • طراحی پرزنتیشن

بر اساس اطلاعات مرحلۀ قبل، حالا می‌توانید یک پرزنتیشن طراحی کنید که محصول یا خدماتتان را معرفی کنید.

طراحی ارائۀ فروش (پیچ دک فروش یا هر اسمی که معادل Sales pitch می‌گذارید)  مثل آماده کردن یک سخنرانی کوتاه است؛  باید با کمک محصول و خدماتتان برای حل مشکل مشتری راه حل پیدا کنید. موفقیت پیچ دک حرفه‌ای شما زمانی اتفاق می‌افتد که در پایان این ارائه، شما را انتخاب می‌کنند.

اگر مشتری‌ها کم یا معمولی هستند، یک سخنرانی در حد مشاوره و راهنمایی به سبک فروشنده ها هم خوب است اما اگر معاملۀ پر سودی در انتظارتان است یا مشتری قرار است به یک مشتر ثابت و همیشگی تبدیل شود، بهتر است یک ارائۀ پاورپوینت طراحی کنید. حجم آن مهم نیست. حتی بر اساس کارتان می‌توانید پاورپوینت را به ویدیو تبدیل کنید یا بروشور چاپ کنید.

  • متقاعد کردن

بعد از ارائه پرزنتیشن، از شما ممکن است سوالاتی پرسیده شود یا توضیحات بیشتری خواسته شود. در این مرحله باید  مخاطب را مجاب کنید که مشتریتان شود. اگر کار فریلنسری می‌کنید، با طراحی این پرزنتیشن حرفه‌ای می‌توانید شانس جذب مشتری  را بالا ببرید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: طراحی پاورپوینت حرفه‌ای برای کسب و کار


چند توصیه برای طراحی پرزنتیشن فروش موفق

  • رو راست باشید

هدف از طراحی پرزنتیشن، بیشتر کردن تعداد خریدار است. برای اینکه کالای خود را بفروشید یا خدمات ارائه کنید، کسی را فریب ندهید. شرافت و روراستی عامل جذب مشتری و تبدیل او به مشتری ثابت است.

  • مطمئن عمل کنید

مطمئن بودن لازمۀپرزنت کردن یک محصول یا سرویس است. اگر به اندازه کافی به چیزی که پرزنت می‌کنید، اطمینان ندارید چطور می‌توانید به جذب مشتری امید داشته باشید؟

  • راحت و مسلط تعریف کنید

راحت حرف بزنید. شناخت کافی و لازم از کارتان باعث می‌شود راحت و مسلط صحبت کنید. طوطی وار حرف نزنید! من-من نکنید! اگر اسلاید پاورپوینت طراحی می‌کنید، می‌توانید شرح اطلاعات را جذاب کنید و داستان-طور تعریف کنید.

۲ . ارائه آسانسوری!

طراحی ارائه آسانسوری مدت زمان خیلی کمی لازم دارد و مدت ارائه کردن هم بسیار کوتاه و فشرده است.

تصور کنید که قرار است مشتری را در آسانسور ببینید؛ به اندازه یک یا دو طبقه فرصت دارید او را مجاب کنید. ارائه اسانسوری یک گفت‌وگوی کاملاً کوتاه است که کمتر از یک دقیقه زمان می‌برد!

فرمول طراحی پرزنتیشن آسانسوری ۴ مرحله است:

  • چه کسی هستید؟

اول باید خود را معرفی کنید: نام خودتان یا نام شرکتی که نماینده‌اش هستید را بگویید.

  • چه می‌کنید و چرا؟

کارتان چیست و چه کاری می‌خواهید انجام دهید (هدفتان چیست)؟

  • امتیازتان چیست؟

چه چیزی شما را برتر از رقبایتان می‌کند؟ (چرا باید مشتریتان شوند؟)

  • دعوت به اقدام کنید

حالا نوبت CTA  یا دعوت به اقدام است. مثلاً می‌توانید کارت ویزیتی که آدرس سایتتان روی آن نوشته شده یا بروشوری که طراحی کرده‌اید را بدهید. می‌توانید بروشور را ایمیل هم بکنید.

چند توصیه برای طراحی موفق ارائۀ آسانسوری

  • زمان طلاست!

حداکثر سی یا چهل ثانیه فرصت دارید تا ارائه کنید! در فشرده‌ترین زمان ممکن باید لبّ کلام را بگویید.

  • واضح حرف بزنید

وقت ندارید؛ پس حاشیه نروید و مبهم حرف نزنید. با کلمات سر راست و جمله‌های روشن، مقصودتان را منتقل کنید.

  • خوش برخورد باشید

ارائه در زمان محدود، برخوردی خوب، دوستانه و مودبانه را می‌طلبد. باید با شخصیت و قابل اعتماد به نظر برسید نه مزاحم و کَنه!


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ۳۰ ثانیه‌ی طلایی در شروع سخنرانی


چشم انداز سرمایه گذاری-طراحی پرزنتیشن تجاری

۳ . ارائۀ تجاری (جذب سرمایه )

طراحی یک ارائه برای جذب سرمایه، معمولاً توسط کارآفرین‌ها صورت می‌گیرد تا برای فعالیت اقتصادی یا پروژه‌های بزرگ و خاص سرمایه‌گذار جذب کنند.

طراحی پرزنتیشن تجاری یا پیچ دک جذب سرمایه، معمولاً برای تأسیس استارتاپ و تزریق مالی صورت می‌گیرد؛ پروژه‌های خلاقی که نیاز به سرمایه‌گذاری دارند تا توسعه پیدا کنند. معمولاً به شرکت‌های بزرگ سرمایه‌گذاری و هولدینگ‌ها یا افراد مستقل و ریسک‌پذیر پیشنهاد می‌شوند.

فرمول طراحی پرزنتیشن تجاری ۴ مرحله است:

  • معرفی و طرح مسئله

خودتان را معرفی کنید و کلیت موضوعی که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد را مطرح کنید.

  • تعریف داستان

حالا  وارد جزئیات شوید. از آینده عملی شدن طرحتان و تأثیرش بر بازار  و زندگی مردم بگویید.

  • راه حل

از چالش‌ها، نقاط قوت محصول یا خدمتی که می‌خواهید ارائه کنید، حرف بزنید. از پرسونای شرکت و روند اجرایی شدن پروژه حرف بزنید.

  • فروش

سود و عایدی سرمایه‌گذار چقدر است و قرار است با سرمایه‌گذاری در طرح شما، چه چیز گیرشان بیاید. امکان موفقیت طرح شما چقدر است و چطور رقبا را کنار می‌زنید و … .


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: طراحی پاورپوینت و پیچ دک برای استارتاپ‌


چند توصیه برای طراحی پرزنتیشن تجاری حرفه‌ای

  • چشم انداز مطمئن ترسیم کنید

اگر از تعدادی سرمایه گذار دعوت کرده‌اید، باید با ارائۀ اطلاعات کافی و آماری، آنها را به موفقیت طرح و بازگشت سرمایه مطمئن کنید. با ارائۀ یک تصویر از آیندۀ عملیاتی شدن طرح آنها را مجاب کنید.

می‌توانید یک پروپوزال هدفمند به سرمایه‌گذارها، قبل از شروع ارائه ارسال کنید تا بعداً و در زمان  ارائه کردن با آمار و ارقام، رشد و احتمال موفقیت طرح را نشان دهید.

  • صداقت داشته باشید

وقتی کسی می‌خواهد سرمایه‌اش را در کارتان وارد کند، باید با او صادق باشید. در داده‌های آماری و مبالغ مورد نیاز،  اغراق نکنید و فرصت سرمایه‌گذاری را نسوزانید!

  • طراحی چارچوب قوی برای پرزنتیشن

استارتاپ‌ها و پروژه‌های کارآفرینی اگر با یک پرزنتیشن حرفه‌ای و قوی حمایت شوند، پتانسیل بالایی برای رشد و موفقیت دارند.

طراحی پرزنتیشن حرفه ای برای وبینار

  ۴ . ارائۀ پرزنتیشن در وبینارها

وبینارها درحقیقت، برگزاری آنلاین پرزنتیشن، ورکشاپ، سمینار یا سخنرانی  در بستر نرم‌افزار ویدیو کنفرانس هستند. لغت وبینار ترکیبی از وب و سمینار است.

وبینارها اغلب کسب و کار-محور و تجاری هستند. در این یکی دو سال اخیر تعداد وبینارهای برگزار شده، رشد فزاینده‌ای داشته‌ و طبیعتاً طراحی پرزنتیشن هم رشد بیشتری داشته‌است.

وبینارهای تخصصی و تجاری معمولاً با موضوعاتی مثل معرفی یک محصول، ایمیل مارکتینگ، برندسازی، معرفی دیدگاه متخصص و کارشناس‌های تازه‌وارد یا حرفه‌ای و … برگزار می‌شود.

فرمول طراحی پرزنتیشن برای وبینارها ۴ مرحله دارد:

  • معرفی

میزبان موضوع وبینار را معرفی می‌کند و روند برگزاری مطالب در  جلسه را مطرح می‌کند.

  • بدنه پرزنتیشن

در این مرحله محتوا ارائه می‌شود؛ از محتوای اموزشی تا پرزنت محصول و …

  • دعوت به اقدام

ارائه پیشنهاد و فراخوان برای خرید محصول یا ثبت نام برای ارسال ایمیل تبلیغاتی و … که در طول ارائه یا پایان آن می‌تواند انجام شود.

  • پرسش و پاسخ

شرکت کننده‌ها در وبینار می‌توانند سوالات خود را بپرسند. اینطوری میزبان وبینار می‌تواند با آنها تعامل داشته باشد و میزان موفقیت پرزنتیشن بیشتر ‌شود.

سوالات را می‌توان بسته به نوع وبینار با روشن کردن میکروفون پرسید یا در قسمت کامنت‌ها تایپ کرد.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چطور یک ارائه موفق آنلاین داشته باشیم؟


چند توصیه برای برگزاری بهتر وبینارها

  • تصویرسازی مناسب

طراحی یک پرزنتیشن که تصویرسازی قوی و مناسبی دارد و میزان تصاویر بیشتر از کلمات هستند، به پرزنت بهتر کمک می‌کند. در وبینارها فضا برای استفاده از زبان بدن و تماس چشمی کم و یا غیرممکن است.  با طراحی المان‌های بصری مناسب، پرزنتیشن جذاب و کاربردی برای جذب شرکت‌کننده‌ها طراحی کنید.

  • بررسی شرایط فنی

قبل از شروع ارائه از سرعت اینترنت و سالم بودن سیستم مطمئن شوید. می‌توانید پلتفرم‌های آنلاین را چک کنید تا پلتفرم مناسب برای برگزاری آنلاین ارائه را پیدا کنید. در طول برگزاری وبینار هم از یک کارشناس فنی کمک بگیرید تا در صورت بروز مشکل، آن را حل کند.

  • قابلیت پخش از دسکتاپ و گوشی همراه

همه از کامپیوتر یا لپتاپ به وبینار وصل نمی‌شوند. عده‌ای با تلفن همراه با شما ارتباط برقرار می‌کنند. پرزنتیشنی طراحی کنید که قالب مناسبی برای نمایش در تلفن همراه داشته باشد.

پاورپوینت سخنرانی- پرزنتیشن حرفه ای

۵ . پرزنتیشن سخنرانی (پاورپوینت سخنرانی)

به جز پرزنتیشن‌های کاری، پرزنتیشن‌های آموزشی هم می‌توانید طراحی کنید. معمولاً سخنران‌ها با چند تکه کاغذ، پشت تریبون قرار می‌گیرند و صحبت می‌کنند. اما برخی موضوعات می‌تواند با کمک تکنولوژی جذاب‌تر ارائه شود.

سخنرانی یا کنفرانس دادن یک ارائه آموزشی شفاهی است که با ابزار کمک بصری همراه می شود. طراحی یک پرزنتیشن حرفه‌ای و جذاب می‌تواند فضای تعاملی ایجاد کند و موضوع سخنرانی را ملموس‌تر کند.

سخنران‌ها در موسسات آموزشی مثل مدارس و دانشگاه‌ها فعال هستند؛ خیلی از سخنران‌ها هم جلسات انگیزشی و … برگزار می‌کنند.

چند توصیه برای برگزاری بهتر پاورپوینت سخنرانی

  • انعطاف داشته باشید

اگر درباره موضوعی چند وجهی یا چند شاخه حرف می‌زنید باید به شرکت‌کننده‌ها و محل و زمان برگزاری سخنرانی توجه کنید. بر اساس نیاز مخاطب و اقتضای شرایط حرف بزنید. مثلاً سخنرانی یا کنفرانس اول هفته باید پرانرژی تر و جذابتر برگزار شود .

  • به اسلایدها اکتفا نکنید

اسلایدها باید مکمل صحبت شما باشند. قرار نیست از روی آنها بخوانید. از اسلایدها برای بصری‌سازی و مفهومی کردن صحبتهای‌تان استفاده کنید.

بهتر است مفاهیم کلیدی  و آمارها روی اسلایدهای پاورپوینت باشد نه اینکه کل مطلب سخنرانی را روی آنها بنویسید و ماشین وار از روی آن بخوانید.

  • ارائۀ پر از اطلاعات ممنوع!

سخنرانی‌ها تمرکز و توجه زیادی از طرف مخاطب لازم دارند. هسته اصلی مطلب را با زبانی ساده و روشن مطرح کنید. حاشیه رفتن و از هزار در سخن گفتن، فقط مخاطب را گیج می‌کند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ۱۱ نکته کاربردی برای طراحی پاورپوینت زیبا


۶ . پرزنتیشن برای سمینارها

سمینارها با تعدادی شرکت‌کننده برگزار می‌شوند که موضوعات آکادمیک در آن مطرح می‌شود. سمینار مثل سخنرانی معمولاً در مراکز آموزشی برگزار می‌شود. به شرکت‌کننده‌ها این امکان را می‌دهد که موضوع مورد نظرشان را با جزئیات بیشتری ببینند و بشنوند.

سخنرانی در سمینارها به هر کس اجازه می‌دهد که موضوع تخصصی و پروژه خود را با دیگران به اشتراک بگذارد.  معمولاً  شرکت در سمینارها و وبینارها برای عموم افراد می‌توانند آزاد باشد.

چند توصیه برای برگزاری بهتر سمینارها

  • روی جمعیت تمرکز کنید

شما بیشتر مدیر سمینار هستید تا مدرس! در سمینارها مطالب پرزنتیشن‌ها به بحث گذاشته می‌شوند نه اینکه آموزش داده شوند.

  • پرزنتیشن مناسب طراحی کنید

ذات سمینار بر اساس تعامل است؛ بهتر است پرزنتیشنی منطقی، ساختارمند و هدفمند طراحی و تهیه کنید.
می‌توانید چند پرسش برای درگیر کردن شرکت‌کننده‌ها در بحث مطرح کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید:راهکارهای طلایی جذب مخاطب ارائه


طراحی پرزنتیشن و ارائۀ آنها در نهایت برای جذاب‌تر کردن موضوعات مورد بحث و جذب حداکثری مخاطب است. برای اطلاعات بیشتر و یادگیری ترفندهای بیشتر می‌توانید مقالات پرزنتا را دنبال کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ