می‌خواهید سخنرانی کنید؟ فقط ۳۰ ثانیه‌ فرصت دارید تا توجه جمعیت را به خود جلب کنید! اگر موفق شوید، آنها را تا پایان سخنرانی با خود همراه کرده‌اید وگرنه، ممکن است فرصت طلایی ارائه‌ی ایده‌ها و طرح‌های خود را از دست بدهید.
بسیاری از افراد موقع طراحی ارائه، وقت خود را بیشتر صرف شکل ارائه‌ و انتقال اطلاعات می‌کنند و از کنار «چگونه شروع کردن بحث»، سرسری می‌گذرند! در حالی که یک شروع قوی، مخاطب را به شنیدن و قبول نقطه‌نظرات شما وادار می‌کند.
با ما همراه باشید تا ۳۰ ثانیه‌ی طلایی سخنرانی خود را رقم بزنید:

فرصت طلایی سخنرانی
برای تسلط روی این ۳۰ ثانیه، تمرین کنید

قبل از اجرای اصلی، باید وقت کافی بگذارید تا این ۳۰ ثانیه‌ی طلایی را به نحو احسن مدیریت کنید.
یک شروع قوی یعنی؛ شما به اندازه‌ی لازم برای کار خود، انرژی گذاشته‌اید و آماده‌اید. برای تحت تأثیر قرار دادن مخاطب، باید از همان اول آماده و با ذهنیت برد ـ برد وارد شوید.
شروع قوی یک ارائه به شما کمک می‌کند تا به دلهره و آشفتگی احتمالی ناشی از سخنرانی در جمع غلبه کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: تکنیک‌های غلبه بر اضطراب سخنرانی


متن سخنرانی را حفظ نکنید!

به جای حفظ کردن کلمه به کلمه‌ی متن سخنرانی، به کلیّت و مفهوم آن مسلط باشید. ارائه‌ی شما باید بیشتر به یک گفت‌وگو و یا صحبت فی‌البداهه شبیه باشد تا یک متن از پیش نوشته شده.
توصیه می‌کنیم این ۳۰ ثانیه‌ی کلیدی را برای یک شخص حرفه‌ای و باتجربه اجرا کنید تا بازخوردی صادقانه و صحیح دریافت کنید. سپس از آن فیدبک برای بهبود روند ارائه استفاده کنید.
در مرحله‌ی بعد، به محتوای اسلایدهایتان مسلط شوید. پرزنتیشن خود را اسلاید به اسلاید، مرور کنید تا موقع برگزاری ارائه، نه ارتباط بین مطالب را به هم بزنید و نه تپق بزنید!
در آخر، چند بار به صورت اسلایدشو (نمایش خودکار اسلاید پاورپوینت) با خودتان تمرین و بازگو کنید تا با تجسم صحنه‌ی ارائه، هم به محتوا مسلط شوید و هم به اجرا روی صحنه عادت کنید. اگر امکانش را دارید جلوی دوربین صحبت کنید تا مواردی مثل تماس چشمی با مخاطب، حالت چهره، ژست و حرکات بدن، اوج و فرود صدا و لحنتان را ارزیابی و اصلاح کنید.

تمرین کنید

اگر متن سخنرانی را حفظ کردید!

اگر ترجیح می‌دهید متن سخنرانی را حفظ کنید تا خیالتان راحت‌تر باشد که نکته‌ای را جا نمی‌اندازید، بهتر است:

  • بنویسید (تایپ نکنید)! نوشتن کمک می‌کند که اطلاعات، مدت بیشتری در ذهن شما باقی بماند.
  • ارائه را بلند و چند بار برای خود بخوانید و تکرار کنید تا بهتر در ذهنتان حک شود.
  •  قبل از خوابیدن تمرین کنید. خواب به شما کمک می‌کند تا حفظیات تثبیت شود و بعدها راحت‌تر به یاد بیاورید.
  • جلسه‌ی ارائه و سخنرانی را در ذهن خود مثل یک فیلم بازسازی کنید. تصویرسازی ترس شما را کمتر و تسلطتان را بیشتر می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم ببینید: تهیه‌ی چک لیست قبل از شروع ارائه


مطلبی ملموس و مرتبط با موضوع تعریف کنید

یک راه برقراری ارتباط برای بالا بردن میزان موفقیت، این است که مخاطبان را قبل از شروع ارائه طبقه‌بندی کنید: مثلاً افراد سرمایه‌دار، افراد متخصص، فنی و …
سپس در راستای جذب گروه غالب، ۳۰ ثانیه‌ی کلیدی اولیه را طوری طراحی کنید که به رویکرد و هدف شما علاقه نشان دهند. در صورت موفقیت، آنها بقیه‌ی سخنرانی شما را گوش خواهند داد و ایده‌های شما را پذیرا خواهند بود.
یک راه دیگر برای علاقه‌مند کردن و جذب مخاطب، این است که مثل کن رابینسون در شروع صحبت، با یادآوری یک یا دو محور مهم سخنرانی های قبلی که به موضوع شما مرتبطند، برای ورود به بحث زمینه‌سازی کنید. اینطوری برای مخاطبانتان می‌تواند ملموس و جالب‌تر باشد.

با مخاطبانتان رابطه برقرار کنید

برای اینکه حاضران را با خود همراه کنید، بی‌معطّلی و بدون از دست دادن زمان، با آنها تعامل کنید. شروع صحبتتان می‌تواند با یک جوک و لطیفه همراه باشد تا صمیمیت ایجاد شود یا می‌توانید از آنها بخواهید اگر سوالی دارند، دستشان را بلند کنند.
می‌توانید کلماتی را بگویید و از آنها بخواهید در جواب شما کلماتی مرتبط و مکمل بگویند (call and response). مثلاً می‌گویید: درآمد و آنها در جواب، می‌گویند: افزایش.
خیلی مهم است که ۳۰ ثانیه‌ی طلایی را بتوانید طوری مدیریت کنید که انگار همگی در یک قایق نشسته‌اید و پارو می‌زنید. اگر نتوانید بقیه را از لحظه‌ی شروع ارائه، با خود همراه کنید؛ جذابترین محتوا هم به موفقیت شما کمکی نخواهد کرد.
اگر بتوانید مخاطبانتان را درگیر کنید، شما را خوب و قابل اعتماد خواهند دید؛ تا آخر همراه شما خواهند بود و به ایده‌های شما که می‌تواند زندگیشان را تغییر دهد، گوش خواهند کرد.

 

برگرفته از: duarte

به اشتراک بگذارید

پاسخ