طراحی پاورپوینت حرفه‌ای برای استارتاپ‌ها می‌تواند شانسشان را برای جذب سرمایه‌گذارها بیشتر بکند. یک کسب و کار نوپا با طراحی یک پیچ دک pitch deck خوب، می‌تواند رضایت مشتری و سرمایه‌گذار را جلب کند.

طراحی پاورپوینت برای استارتاپ
نکات مهم در طراحی پاورپوینت برای استارتاپ‌ها

پیچ دک‌ها ارائه‌های اسلاید-محور  هستند که کم حجم ساخته می‌شوند و زمان زیادی برای ارائه استارتاپی نمی‌گیرند. شنیدید که شانس فقط یکبار در خانۀ شما را می‌زند؟ پس از فرصتتان استفاده کنید و سرمایه‌گذارهایی که به ارائۀ شما نگاه می‌کنند را شگفت‌زده کنید. برای ساختن پیچ دک خوب، چه نکاتی را باید در نظر بگیریم؟

طراحی با محتوا همخوانی داشته باشد

از لحظه‌ای که طراحی پیچ دک با پاورپوینت را شروع می‌کنید باید برای انتخاب تمپلیت مناسب، رنگها، فونتها، اندازه و شکل عناصر (Elements) و فضای بین آنها، ترازبندی و …  وقت کافی بگذارید. طراحی المان‌ها باید با محتوای پیچ دک شما هم‌خوانی و تناسب داشته باشد.

وقتی طراحی با پاورپوینت را شروع می‌کنید، اول باید ببینید که ایده و استراتژی مورد نظرتان را چطور می‌خواهید پیاده سازی کنید؟ هدفتان چیست؟ چرا این فونت یا این رنگ را برای طراحی اسلایدها انتخاب می‌کنید؟

مصورسازی جذاب اطلاعات
مصورسازی اطلاعات جذاب و هدفمند باشد

برای طراحی پیچ دک در بستر پاورپوینت، باید اطلاعات را جذاب و هدفمند تصویرسازی کنید. وقتی پای اطلاع‌رسانی و ترغیب سرمایه‌گذار و مشتری در میان است، مهمترین ویژگی طراحی پاورپوینت خوب، مصورسازی اصولی دیتا است.

اگر عددها و نوشته‌ها را روی اسلاید پاورپوینت با نمودار و گراف و … به تصویر بکشید، مخاطب به وضوح تفاوت‌ها و  امتیاز کار شما را می‌بیند.

سورپرایز سرمایه گذار با طراحی پیچ دک
سرمایه‌گذارها را با پیچ دک غافلگیر کنید

آمادۀ ماهیگیری باشید! با طراحی یک پیچ دک مناسب در پاورپوینت، قلاب را بیندازید و  سرمایه‌گذارها را غافلگیر کنید! بعد از اینکه آمار و ارقام را نشان دادید، سرمایه‌گذارها اشتیاق بیشتری نشان می‌دهند. حالا باید قلاب را بگیرند! اما چطوری؟

شما می‌توانید یک داستان(مثلاً داستان شکل گیری استارتاپ یا ایده تولید محصول)، یک رویداد یا توییت‌ها و نقل قول‌های اعضای استارتاپ را  به اشتراک بگذارید. می‌توانید با عکس و  ویدیو و موشن و افکت و … به ارائۀ پاورپوینت‌ خود روح ببخشید!

رنگها زنده و فونت ها خوانا باشد

یکی از ویژگی‌های طراحی پیچ دک موفق این است که ظاهر پاورپوینت جذاب، ساده و خوانا باشد. خیلی وقتها رنگ فونتها با رنگ و طرح پس زمینه اسلاید پاورپوینت قاطی می‌شود و قابل خواندن نیست.

وقتی دارید دربارۀ انتخاب رنگها تصمیم می‌گیرید، هیجان زده و بی فکر عمل نکنید! انتخاب و به کاربردن ۲ تا ۳ رنگ در کل ارائۀ پاورپوینت شما کافی است.

کنتراست قوی بین نوشته‌ها و تصاویر را فراموش نکنید؛ نوشته تیره روی پس زمینه روشن و بالعکس. طراحی پاورپوینت ساده کار ارائه و  خواندن آن را راحت می‌کند.  اگر فونتها شلخته و عجیب و ناخوانا باشند، ممکن است جواب نه بشنوید!


طراحی پاورپوینت با برندتان هماهنگ باشد

طراحی ارائۀ پاورپوینت باید با ظاهر  برندتان همخوانی داشته باشد. قالب و  سبک هر ایمیل و پرزنتیشنی که مختصّ یک شرکت بخصوص شرکت‌های بزرگ و معروف است، با ظاهر برندینگ (نام تجاری) آنها هماهنگ است. مثلاً برند توییتر با رنگ غالب آبی شناخته می‌شود.

موقع طراحی پیچ دک های استارتاپی، همۀ مطالبی که در معرض دید عموم قرار می‌گیرد باید طرح و قالب یکسانی داشته باشند. اینطوری بیشتر جلب توجه می‌کنند و در خاطر می‌مانند.

اگر رنگ غالب برند شرکتتون آبی و زرد است، شما هم در طراحی Pitch deck از این دو رنگ استفاده کنید. اگر رنگ دیگر‌ی را استفاده می‌کنید، زیاده‌روی نکنید. رنگ غالب باید همان دو رنگ باشد. به برندینگ خود وفادار باشید.

در طراحی پیچ دک خلاق باشید

در طراحی پیچ دک خود خلاق باشید! پتانسیل و توانایی خود را با طراحی حرفه ای پاورپوینت (پیچ دک) به رخ سرمایه‌گذارها بکشید. بگذارید تفاوت پیچ‌دک استارتاپ شما را با دیگران بینند و مقایسه کنند.

از فونت‌های مسخره و ده مدل رنگ استفاده نکنید؛ این کار خلاقیت نیست! خلاقیت یعنی دنبال راه‌هایی برای طراحی جذابتر و هدفمندتر پاورپوینت باشید؛ مثل: اضافه کردن گیف، اضافه کردن کاراکترهای متحرک و صدا audio. گزینه‌های زیادی برای ساختن پاورپوینت جذاب وجود دارد.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: طراحی پاورپوینت حرفه‌ای: گرافیک و رنگ


بر اساس علاقۀ مخاطب طراحی کنید

درک مخاطب یک نکتۀ کلیدی در طراحی پیچ دک حرفه ای است؛ توجه به همه چیز از خواسته‌ها و نیازهای مخاطب گرفته تا سبک زندگی و کاری او.

حواستان به سن و سال مخاطبها هم باشد. طراحی محتوای ارائۀ شما با توجه به اینکه مخاطب کدام ردۀ سنی و فکری است، باید ساده باشد و یکراست سر اصل مطلب بروید یا رنگ‌بندی و دیزاین مدرن و متفاوتی داشته باشد. قبل از اینکه جلوی بقیه ارائه کنید به سبک طراحی پاورپوینت خود فکر کنید.

گذاشتن تصویر پس زمینه پاورپوینت- طراحی پروژه بین المللی کن پرزنتا-
از تصاویر پس‌زمینه استفاده کنید

گذاشتن تصویر در ارائۀ پاورپوینت، راه فوق العاده‌ای برای نشان دادن احساسات و تحریک مخاطب است. تصویرسازی پاورپوینت کشنده را به یک ارائۀ با روح و جذاب تبدیل می‌کند. لازم نیست تصویرها واضح و مشخص باشند بلکه برای ساختن پس‌زمینه اسلاید پاورپوینت می‌توانید از عکس‌های محو هم استفاده کنید. البته محو بودن عکس به معنی درست دیده نشدن و واضح نبودن محتوای آن نیست!

یک ایده خوب استارتاپی  این است که از  عکس اعضای تیم در حال کار کردن، برای پس زمینه استفاده کنید. اضافه کردن المان‌هایی مثل انسان‌ها طراحی پاورپوینت شما را باورپذیرتر و  موثرتر می‌کند. در عکس بالا می‌بینید که اعضای مجموعۀ لوازم خانگی کن در پس زمینۀ تصویر دیده می‌شوند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: آموزش تصویری گذاشتن عکس در پس‌زمینۀ پاورپوینت


گواهی و توصیه‌ نامه‌ها را پیوست کنید!

اگر توصیه نامه و تشویق‌نامه، گواهی اصالت و … دارید، حتماً  استفاده کنید. آوردن نقدها و نظرات مثبت دیگران دربارۀ کار شما می‌تواند مخاطب را مجاب کند. وقتی می‌خواهید یک رستوران جدید را امتحان کنید معمولاً نظرات را دربارۀ غذا و فضای آنجا چک می‌کنید و بعد تصمیم می‌گیرید که بروید یا نه!

طراحی با ثبات و یکدست باشد

طراحی با ثبات و هدفمند یعنی اینکه از اول تا آخر طراحی پیچ دک، همۀ اسلایدها پیوستگی دارند و با یک نگاه کلی به همۀ آنها می‌توانید بفهمید مال یک پاورپوینت هستند. با طراحی تمپلیت یکدست، لازم نیست برای هر اسلاید دوباره از اول طرح بزنید!

البته اگر ظاهر هر اسلاید عیناً مثل بقیه اسلایدهای پاورپوینت باشد، ارائه خسته‌کننده می‌شود. بنابراین تمپلیت‌ها می٫‌توانند یک تم  یا بیشتر از یک تم را دنبال کنند؛ اینطوری تصویرها پیوستگی و شباهت دارند، رنگها باقی می‌مانند و فونتها تقریباً یکسان هستند.

پیچ دک را بهتر طراحی کنید

گفتیم ارائه‌‌های استارتاپی  pitchdeck باید مختصر و مفید باشند. بهتر است بیشتر از ۱۹ تا ۲۰ اسلاید نباشند. می‌توانید چند تا اسلاید را در یک اسلاید ترکیب کنید! مثل این تمپلیت که چند تصویر و توضیحاتش به صورت کاشی وار Tiled layoutکنار هم در یک اسلاید طراحی شده‌است و همگی دربارۀ یک موضوع صحبت می‌کنند.


بعضی اوقات اطلاعات شما به صورت چند دسته و مجموعه  است که ناچارید حجم محتوا را فشرده کنید. باید اطلاعات را به  مهمترین قسمتها تقسیم کنید و ضروری‌ها را بیاورید. اطلاعات نباید درهم و آشفته باشد که خوانایی و درک مطلب را دشوار کند. اگر نمی‌خواهید اطلاعات مهمتان را فدای بقیۀ اطلاعات بکنید این مدل تمپلیت‌ها مناسبند.

++++++++++++++++++

طراحی جذاب اطلاعات با پاورپوینت کمک می‌کند ایدۀ خلاقانه و  تازۀ خود را به بهترین شکل ارائه کنید. با یک پاورپوینت قوی و جذاب، احساس قدرت می‌کنید و نسبت به موفقیت محصول و خدماتتان می‌توانید خوش‌بین باشید. تیم طراحی پرزنتا با خدمت استارت پرزنت به  استارتاپ‌ها کمک می‌کند که پیچ دک خود را شفاف و با ساختار درست طراحی کنند و کسب و کارشان  مورد اقبال دیگران قرار گیرد.

 

 

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ