بروزرسانی: تیرماه ۱۴۰۰

طراحی پاورپوینت جذاب و حرفه‌ای به چه مواردی بستگی دارد؟ توجه به طراحی اسلاید، ترکیب رنگ‌ها، گرافیک Graphics، فونت، محتوا، رسانه Media و سخنران Presenter، از ملزومات طراحی یک ارائه خوب و جذاب هستند. با وجود نرم‌افزارهای مختلف طراحی پرزنتیشن و فرمت‌های گوناگون و جدید اجرای ارائه، تمرکز روی این موارد هنوز مهم و تأثیرگذار است.

طراحی پاورپوینت حرفه‌ای با رنگ و گرافیک
رنگ‌ها چه پیامی به مخاطبانتان می‌فرستند؟

یکی از مهمترین مراحل طراحی پاورپوینت، انتخاب رنگ برای اسلایدهای ارائه است. بعضی کسب و کارها، اداره‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و … تمپلیت‌های خاص و پیش فرض خودشان را با لوگو و رنگ‌های دلخواه طراحی می‌کنند که به اصطلاح برگ معرفی و شناسایی محسوب می‌شود. برای طراحی ارائه (پرزنتیشن) باید از این قالب‌های از پیش طراحی شده استفاده کنید و به عنوان طراح، قدرت انتخاب رنگ ندارید. اما خیلی اوقات، برای طراحی پرزنتیشن‌های غیررسمی، داخلی (درون سازمانی) و حتی ارگانی، می‌توانید رنگ‌های تم و قالب و… را انتخاب کنید.

انتخاب رنگ برای اسلاید پاورپوینت

رنگ‌های مختلف، احساسات متفاوتی را در افراد ایجاد یا تداعی می‌کنند. یک رنگ ممکن است در بعضی افراد، احساس خوب و در افراد دیگر، احساس ناخوشایند به وجود آورد. برای یک طراحی اسلاید پاورپوینت حرفه‌ای و جذاب، تا جایی که می‌توانید از رنگ‌هایی مثل سیاه، قرمز، قهوه‌ای که حس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند، کمتر استفاده کنید. برای انتخاب و ترکیب بهتر رنگ‌ها توصیه می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه کنید.

طراحی پاورپوینت حرفه‌ای با رنگ و گرافیک


مفهوم رنگها

  • سبز Green

رنگ سبز یادآور طبیعت و محیط زیست است. با کمک این رنگ به اسلایدهای  پاورپوینت، جذابیت و طراوت اضافه کنید. سبز، الهام‌بخش و محرک خلاقیت است  و به مخاطبانتان انگیزه و اشتیاق می‌بخشد. مطمئن باشید که به امتحانش می‌ارزد!

  • آبی Blue

بیشتر پس‌زمینه‌ها Background آبی‌رنگ هستند. رنگ آبی بیانگر مفاهیمی مثل تمرکز، صلح، آرامش، اعتماد، امنیت و حرفه‌ای بودن است. از این رنگ در لوگو و محیط خیلی از شرکت‌های مالی و تجاری استفاده می‌شود.

  • قرمز Red

رنگ قرمز هم می‌تواند به مفهوم شور و هیجان، گرما و عشق باشد و هم می‌تواند صراحت، ترس، خشونت و پرخاش‌ را تداعی ‌کند. بهتر است برای نمایش اطلاعات مالی از آن استفاده نکنید.

  • زرد Yellow

برای طراحی اسلاید پاورپوینت خود، می‌توانید از رنگ زرد استفاده کنید که به اندازۀ کافی جلب‌ توجه‌ می‌کند. این رنگ، حس شادی، خوش‌بینی و ایده‌آل‌گرایی را تقویت می‌کند. اگرچه زرد، رنگی است که توجه را جلب می‌کند اما در عین حال، می‌تواند گاهی تردید و ناامیدی را تداعی کند! بهتر است به جای گذاشتن رنگ زرد در پس‌زمینۀ پاورپوینت، برای هایلایت کلمات کلیدی و نکات مهم از آن کمک بگیرید.

ارغوانی-غروب خورشید

  • ارغوانی Purple

رنگ ارغوانی از ترکیب رنگ آبی و قرمز حاصل می‌شود و بین طیف بنفش و زرشکی جا می‌گیرد. این رنگ بیانگر مفاهیمی مثل رمز و راز، معنویت و خرد است. رنگ ارغوانی از رنگ‌های محبوب زنان است. در طراحی اسلاید، می‌توانید برای مفاهیم انتزاعی و احساسات عمیق از این رنگ کمک بگیرید.

  • سیاه Black

رنگ سیاه (مشکی) یک رنگ رسمی و حرفه‌ای است. سیاهی، معمولاً به مفهوم پایان یافتن چیزی است. این رنگ، مرعوب کننده و بیانگر حس اندوه و مرگ است. از رنگ سیاه به عنوان رنگ غالب در بک‌گراند و تصاویر استفاده نمی‌شود یا کم به کار گرفته می‌شود.

  • سفید White

در طراحی حرفه‌ای ارائه، سفید (سپید) یک رنگ محبوب برای سبک‌های مینیمال است. رنگ سفید، بیانگر سادگی، خلوص و پاکی است. استفادۀ زیاد از این رنگ، می‌تواند پاورپوینت شما را کسالت‌آور و یکنواخت کند!

  • قهوه ای Brown

رنگ قهوه‌ای، تداعی‌گر رنگ خاک و محیط بیرونی است.

  • خاکستری Grey

این رنگ می‌تواند به ظاهر اسلاید و محتوای شما، قدمت و کهنگی، ثبات و محافظه‌کاری ببخشد. با به کار بردن این رنگ می‌توانید بر واقع گرایی و اطمینان‌بخشی محتوا تأکید کنید.

  • نارنجی Orange 

این رنگ بیانگر مفاهیمی مثل گرما، سخاوتمندی و زرق و برق است.

چهار ترکیب رنگ شناخته شده

ترکیب رنگ پرزنتا
الگوی تک رنگ

وقتی از طیفهای یک رنگ استفاده شود به این روش ترکیب رنگ، دیزاین مونوکروم یا تک رنگ گفته می‌شود. این ترکیب رنگ برای گرافها، چارتها و تایم لاینها مناسب است.

الگوی رنگ سه‌گانه

برای طراحی المان‌ها از سه رنگ  در چرخه رنگ استفاده می‌شود که هر کدام رأس یک مثلث متسای الاضلاع را تشکیل می‌دهند. این رنگها را می توانید به عنوان یک رنگ اصلی پس زمینه به کار ببرید و دو رنگ دیگر رنگهای فرعی و اکسنت باشند. برای نمایش اطلاعات کلیدی مناسب هستند.

الگوی ترکیب رنگ پرزنتا
الگوی رنگ مشابه

انتخاب رنگ آنالوگ (مشابه) به این صورت است که از ترکیب رنگ اصلی با دو رنگ کنار آن در چرخه رنگها در طراحی پاورپوینت استفاده می‌شود. این رنگها کنتراست بالایی ندارند و برای پس زمینه و طراحی‌های ساده‌تر استفاده می‌شوند. پالت رنگی پاییز و بهار نمونه های مناسبی برای  ترکیب رنگ آنالوگ هستند.

الگوی رنگ مکمل

دو رنگ متضاد در دو سمت چرخه رنگ که کنتراست بالایی با هم دارند و برای هایلایت کردن خیلی مناسب هستند.


کنتراست 

کنتراست Contrast برای نشان دادن تضاد و تفاوت بین دو یا چند چیز است. در طراحی پاورپوینت، یکی از بیشترین اشتباهات موقع انتخاب رنگ برای اسلایدها، این است که بین رنگ‌های پس‌زمینه و نوشته‌ها یا تصاویر گرافیکی، کنتراست کافی وجود ندارد. برای اینکه نوشته‌ها و تصاویر در پس‌زمینۀ اسلایدها خوانا باشند و مخاطبانتان بتوانند به راحتی آنها را روی صفحه نمایش ببینند، باید کنتراست  بالایی وجود داشته باشد.
توصیه می‌کنیم که در طراحی اسلاید پاورپوینت، از یک پس‌زمینۀ تیره با نوشته و تصویر روشن استفاده کنید یا از بک‌گراند روشن با نوشته و تصویر تیره‌تر کمک بگیرید.

این رنگ‌ها را ترکیب نکنید!

  • قرمز و سبز

اگر این دو رنگ با هم بیایند، ممکن است محتوای روی اسلاید خوانا نباشد! بعضی از افراد هم که دچار اختلال کوررنگی هستند (قرمز و سبز را نمی‌توانند تشخیص دهند) برای تشخیص و تمایز میان نوشته و تصویر به مشکل برمی‌خورند.

  • نارنجی و آبی

وقتی دو رنگ ساده و پررنگ با هم جفت یا ترکیب می‌شوند، خط مرزی بین دو رنگ محو به نظر می‌رسد و مشخص نیست؛ انگار که دو رنگ ارتعاش دارند! ممکن است برای کسی که متن را می‌خواهد بخواند آزاردهنده باشد. ترکیب این مدل رنگها ممکن است تأثیر منفی بر کیفیت ارائۀ شما بگذارند.

  • قرمز و آبی

این دو رنگ با هم به اندازه کافی کنتراست ایجاد نمی‌کنند. این ترکیب رنگ، وقتی روی صفحه نمایشگر و پروژکتور ظاهر می‌شود، وضوح کمی دارد!

  • رنگ نئونی

رنگهای نئونی جذابند اما استفاده نادرست و بیش از حد از این رنگها کسالت بار و و برای چشم آزاردهنده است. از رنگ نئونی به عنوان رنگ حاشیه‌ای و اکسنت استفاده کنید نه رنگ اصلی و غالب.

این رنگ‌ها را ترکیب کنید!

برای ترکیب بهتر رنگها و طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، می‌توانید این پیشنهادها را عملی کنید:

  •  زمینه تیره با نوشته و گرافیک روشن

برای طراحی اسلاید پاورپوینت می‌توانید رنگ غالب پس زمینه را آبی تیره یا ارغوانی تیره کنید؛ نوشته‌ها می‌توانند به رنگ سفید یا زرد باشند. برای هایلایت یک کلمه یا بخشی از تصویر و نمودارها و … می‌توانید از رنگ‌های قرمز، سبز لیمویی و آبی روشن استفاده کنید؛ البته این رنگ‌ها قرار نیست بیش از حد استفاده شوند!
این پس‌زمینه با نوشته‌ها کنتراست خوب و حس خوشایندی القا می‌کند.

  • زمینه روشن با نوشته و گرافیک تیره

می‌توانید رنگ بک‌گراند اسلاید را بژ گرم انتخاب کنید و نوشته‌ها را آبی تیره یا ارغوانی تیره کنید. برای هایلایت نوشته یا بخشی از تصویر هم از سبز تیره و قرمز تیره کمک بگیرید.
رنگ بژ Beige، رنگ‌های قهوه‌ای و سفید را تداعی می‌کند بدون اینکه حس منفی کسالت و سکون را القا کند. نوشته‌ها هم با پس‌زمینه، کنتراست کافی ایجاد می‌کنند. در استفاده از رنگ‌های فرعی سبز و قرمز تیره هم اغراق نکنید؛ آنها برای تأکید به کار می‌روند.

پس زمینه پاورپوینت
پس زمینۀ طرح‌دار

خیلی از طراحان پاورپوینت دوست دارند با انتخاب پس‌زمینه‌های طرح‌دار Pattern background و یا تکنیک‌هایی مثل گرادیانت، اسلایدهایی را طراحی کنند که از لحاظ بصری، جذاب‌تر باشند.
برای استفاده از این نوع بک گراندها باید محتاط باشید. در این مدل پس‌زمینه‌ها که طیف رنگی واحدی ندارند (یعنی رنگ پس زمینه از تیره به سمت روشن آمده‌است یا بالعکس)، ممکن است کنتراست رنگ نوشته و گرافیک، خیلی متفاوت باشد.

اسلایدهایی دیده شده‌است که چند کلمه یا خط اول نوشته، واضح و خوانا است اما بقیۀ مطلب ناخوانا و محو می‌شود. اگر می‌خواهید از طرح و تصویر در پس زمینه استفاده کنید، باید تفاوت خیلی کمی میان روشن‌ترین و تیره‌ترین بخش اسلاید وجود داشته باشد.
نوشته شما باید از پس زمینه برجسته‌تر باشد. از پس زمینۀ گرافیکی شلوغ  استفاده نکنید یا تیرگی پس زمینه را کمتر کنید تا نوشته شما وضوح بیشتری داشته باشد.
در انتخاب رنگها دقت کنید و میران اثرگذاری و جذابیت کارتان را بالا ببرید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : گرادیانت در طراحی پرزنتیشن


ترکیب رنگ در پاورپوینت-قانون ۶۰-۳۰-۱۰

قانون ۱۰-۳۰-۶۰

قانون ۱۰-۳۰-۶۰ برای متعادل کردن رنگ در فضای طراحی است. بهتر است از رنگهای زیادی استفاده نکنید. در نهایت از سه رنگ کمک بگیرید؛ یک رنگ باید ۶۰ درصد طراحی شما را پوشش بدهد. رنگ دوم سی درصد و رنگ اکسنت فقط ده درصد. این الگوی رنگ، دیزاین طراحی المان‌های شما را زیبا و شکیل می‌کند.

گرافیک دیزاین-پرزنتا
تأثیر گرافیک در سبک ارائه

گرافیک در طراحی ارائه، دنیای متنوع و گسترده‌ای دارد؛
گرافیک رسمی و شرکتی برای کسب‌وکارهایی که باید اطلاعات زیادی ارائه کنند، به کار می‌رود. معمولاً لوگو و دیزاین و رنگ‌بندی مشخص و ثابت دارند.
گرافیک کارتونی یا انیمیشنی، به خاطر انیمیشن و مدیا سنگین هستند. در این سبک دیزاین، ممکن است از ترنزیشن و صوت برای جابجا شدن اسلایدها استفاده شود. این سبک، معمولاً گرافیک حرفه‌ای دارد؛ از آنجا که فضای کار کمی غیررسمی به نظر می‌رسد، بهتر است وقتی فضای ارائه، جدی و رسمی نیست، استفاده شود.

نمودارها و گرافها

نمودارها و جدول‌ها  از جمله المان‌های گرافیکی هستند که می‌توانند ارائۀ شما را جذاب یا خراب کنند! به کار بردن نمودارها به محتوا و مخاطب بستگی دارد. یک نمودار حرفه‌ای که خوب طراحی شده‌است، می‌تواند کیفیت کار را بالا ببرد و تفاوت بزرگی رقم بزند!

آیا فونت ارائه پاورپوینت شما یکدست است؟

خب، در شروع مقاله گفتیم که علاوه بر رنگ و گرافیک، مواردی مثل فونت و مدیا هم در طراحی یک پاورپوینت خوب موثرند. قسمت مهمی از طراحی پاورپوینت، به کار بردن قلم Font مناسب است. آیا فونت ارائه پاورپوینت شما یکدست است؟ اهمیت این بخش تا زمانی که از فونت اشتباه استفاده کنید، به چشم نمی‌آید!
وقتی از قلم مناسب برای ارائۀ پاورپوینت استفاده نکنید، مطلب ناخوانا است و مخاطبانتان وقت خود را بیشتر از اینکه صرف شنیدن حرف‌های شما کنند، صرف این می‌کنند که چه نوشته‌اید!
اول اینکه، سعی کنید از یک فونت در سرتاسر پاورپوینت استفاده کنید. می‌توانید در صورت لزوم آن را بولد Bold کنید یا سایزش را تغییر دهید.
دوم اینکه، بعضی فونت‌ها ممکن است در صفحۀ نمایش خوب ظاهر نشوند و بی‌کیفیت به نظر برسند! از فونتهای معروف arial  و nazanin و lotus هستند.

رسانه Media

شرایط طراحی ارائه با توجه به اینکه از فایل‌های رسانه‌ای (تصویری و صوتی) به میزان کم یا زیاد استفاده کنید، متفاوت می‌شود. صدا، ویدیو و عکس همگی در جای خود  دارای ارزش و اهمیت هستند و به جذب مخاطب کمک می‌کنند. آیا در جای درست از آنها استفاده می‌کنید؟
توجه به این نکات و توصیه‌ها، وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و نتیجه‌ای فوق‌العاده خواهد داشت. یادتان باشد که ارائه‌های خوب، تفاوت‌ها را رقم می‌زنند!


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ده نکته کلیدی برای طراحی ارائه با پاورپوینت


 

برگرفته از : Indezine

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ