آخرین بروزرسانی: مهر ماه ۱۳۹۹

طراحی اسلاید، مهمترین قسمت طراحی و ساخت پاورپوینت است. خیلی از افراد موقع طراحی پاورپوینت حرفه‌ای دچار اشتباهات رایج و کلیشه‌ای می‌شوند. طراحی ارائه با گرافیک‌ پیچیده و ردیف کردن مطالب پشت سر هم (با بولت پوینت و بدون تصویر)‌، برای مخاطبهای شما قطعاً کسالت آور و بی‌ارزش است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۱۵ اشتباه رایج در ارائه!


طراحی-پاورپوینت-حرفه‌ای
چند راهکار برای طراحی پاورپوینت حرفه‌ای

• قبل از شروع طراحی ارائه، طرح پیشنهادی را بررسی کنید. می‌توانید با مشتری یا شخص مسئول تنظیم قرارداد بین شما و شرکت، گفت‌وگو کنید تا باید و نبایدهای طراحی پروژه دستتان بیاید. قبل از شروع طراحی اسلاید، باید بدانید که چند اسلاید می‌توانید طراحی کنید یا بهتر است از چه قالب پاورپوینتی استفاده کنید. معمولاً بیشتر شرکتها و سازمانها برای خودشان رنگ و قالب سازمانی مشخصی تعریف کرده‌اند که باید در آن چارچوب طراحی کنید.

• توصیه می‌کنیم قبل از آغاز طراحی با پاورپوینت یا هر نرم‌افزار دیگری ( گوگل اسلایدز، پرزی و کی‌نوت)، پیام محوری پروژه را مشخص و استراتژی انتقال آن روی پاورپوینت و … را تعریف کنید. اینطوری برای خودتان یک نقشه‌-راه دارید که امتیازها و داشته‌هایتان را در کنار معایب و چالش‌های طرح، نشان می‌دهد و کار طراحی را برای شما ساده‌تر می‌کند.

• از یک طراح حرفه‌ای برای طراحی قالب اسلاید پاورپوینت کمک بگیرید. ظاهر پرزنتیشن هم، در کنار تولید محتوا مهم و تأثیرگذار است. بهتر است که تمپلیت‌های ساده و اسلایدهای خلوت را بیشتر به کار ببرید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : سه استراتژی برای طراحی پاورپوینت حرفه‌ای


• طراحی اسلاید اول پاورپوینت را به معرفی صاحب پروژه (خودتان، شرکت یا شخص متقاضی) اختصاص دهید. اگر موارد حقوقی مثل داشتن مسئولیت یا سلب مسئولیت صاحب پروژه در زمینه‌ای خاص باید ذکر شود، بهتر است در همین اسلاید اول به آن اشاره کنید. مثلاً حقوق مادی و معنوی  و حق کپی‌رایت و انتشار اثر جزیی از این موارد است.

• طراحی اسلاید دوم را به تعریف خطوط کلی و اصلی موضوع ارائه اختصاص دهید. به شرطی که با محدودیت تعداد اسلایدها مواجه نباشید، ساختن این اسلاید برای آشنایی اولیۀ مخاطب با نمای کلی پروژه مفید است.

توجه !

بعضی اوقات مخاطبانتان از یک جایی به بعد تمرکز و توجه خودشان را از دست می‌دهند. پس اگر بتوانید این اسلاید را در برنامۀ طراحی و ارائۀ پاورپوینت خود بگنجانید خیلی خوب می‌شود. اینطوری شما یک نتیجه‌گیری کلی را همان آغاز کار نشان می‌دهید که هم برایشان جالب است هم باعث می‌شود روند ارائه را دنبال کنند تا متوجه شوند چطور این اتفاق قرار است بیفتد.

• در اسلاید یا اسلایدهای آخر به نقطۀ قوت پروژه که «برآورده شدن نیاز مشتری به بهترین شکل ممکن است»، اشاره کنید. در این اسلاید بگویید که چرا باید به تیم شما اعتماد شود.

طراحی-اساید-پاورپوینت
• برای اشاره به مطالب روی اسلاید می‌توانید از نشانگر لیزری کمک بگیرید تا توجه بقیه را جلب کنید. اگرچه ممکن است چنین وسیله‌ای در دسترس نباشد یا حتی عده‌ای بگویند این روش بیشتر نشانگر ضعف طراحی اسلاید شما است که باید برای بیننده، مطلب را روی اسلاید پیدا کنید!
می‌توانید یک اسلاید مشخص، شروع هر بخش جدید بگذارید. راهکار دیگر این است که از هایلایت رنگی یا نمادهای تصویری برای جلب توجه مخاطبان به نکات مهم استفاده کنید.

• هر اسلاید را تا جایی که می‌توانید روشن و واضح طراحی کنید که به نشانگر یا توضیح شما نیاز نداشته باشد.

• در هر اسلاید فقط یک مطلب مهم و اساسی را مطرح کنید.

• موقع طراحی پاورپوینت، طوری برنامه‌ریزی کنید که روی هر اسلاید حداکثر یک دقیقه صحبت کنید. بعضی از اسلایدها شاید فقط چند ثانیه وقت بگیرند؛ توضیح بعضی از اسلایدها هم ممکن است دو سه دقیقه زمان ببرد. اگر بتوانید بیشتر از یک اسلاید در دقیقه را ارائه کنید، مدیریت همزمان وقت و محتوا برایتان راحت‌تر خواهد شد.

طراحی-پاورپوینت-حرفه ای با ۳ سوال
۳ سوال برای طراحی اسلاید پاورپوینت حرفه‌ای

برای طراحی بهتر و ساختن پاورپوینت حرفه‌ای، سه سوال از خودتان بپرسید. هر اسلایدی که طراحی می‌کنید، باید پاسخ یک سوال یا بیشتر را در بر بگیرد.

چه ؟

اولین سوالهایی که از خودتان می‌پرسید:
ایدۀ اصلی پرزنتیشن چیست؟ دربارۀ چه چیز می‌خواهید صحبت کنید؟ چه طرحی قرار است ارائه کنید؟
پاسخ این پرسش‌ها معمولاً در قسمت مربوط به عنوان Title اسلایدها می‌آید. مثلاً در جواب این سوالها می‌توانید این موضوع‌ها را بنویسید: تکرار یک عکس در تمام صفحات پاورپوینت – آموزش ساخت پاورپوینت حرفه‌ای

چگونه ؟

سوال دومی که از خودتان می‌پرسید باید راجع به این نکات باشد:
چگونه می‌خواهید برنامۀ خود را پیاده کنید؟ چگونه راهکارتان قرار است مشکل را حل کند؟
جواب این پرسش، بخش زیادی از محتوای اسلایدهای پاورپوینت شما را اشغال می‌کند. مثلاً در ارتباط با موضوع «آموزش ساخت پاورپوینت حرفه‌ای»، راهکاری که انتخاب می‌کنید می‌تواند این باشد: قرار دادن فیلم آموزشی و ویدیو از مراحل ساختن پاورپوینت – نوشتن جزییات و مراحل همراه با عکس در وبلاگ آموزشی یا سایت و …


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه ویدیو در پاورپوینت بگذاریم؟


چرا ؟

آخرین سوال که تکلیف مخاطب را با ارائۀ پاورپوینت شما مشخص می‌کند، این نمونه سوالات است:
چرا اصلاً چنین طرحی باید اجرا شود؟ چرا مشتری باید با طرح شما موافقت کند؟ چه امتیاز و سودی برای او دارد؟
جواب این سوال، می‌تواند در یک کادر قرار بگیرد یا در قالب نمایش یک تصویر و طرح گرافیکی بزرگ و جذاب بیاید. مثلاً می‌توانید یک جمله در کادر بنویسید: آموزش ساخت پاورپوینت و ترفندهای ارائه در قالب فیلم و ویدیو، از لحاظ بصری برای مخاطب جذابتر است؛ می‌توانید به جای نوشتن جملۀ قبلی، از نمودار و تصویر  استفاده کنید و با نمایش آمار و ارقام، به جذابتر بودن عکس و ویدیو اشاره کنید.

طراحی پاوپوینت حرفه ای


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چرا و چگونه باید روی پاورپوینت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کرد؟


تیم پرزنتا با شعار خلق ارائه‌ بی‌همتا، در کنار شماست تا با بهترین مشاوره، بتوانید فراتر از آنچه انتظار می‌رود، ارائه کنید. به سایت ما سر بزنید و با خدمات ما آشنا شوید.

برگرفته از : wittcom

به اشتراک بگذارید

پاسخ