برای طراحی پاورپوینت جالب و مختصر، باید روش مناسبی انتخاب کرد.
قالب مناسب می تواند، کنترل و هدایت آسان ارائههای پاورپوینت و انتقال سریع از اسلایدی به اسلاید دیگر را برای ارائهکننده فراهم کند.
استراتژی طراحی ارائههای کوتاه و مختصر، برای خیلی از افراد سودمند است؛ مانند: سخنرانهای حرفهای، مدرسان، تیمهای بازاریابی و فروش که میخواهند ارائهای حسابشده و مفید طراحی کنند.
سه روش طراحی پاورپوینت حرفهای
روش اول: ۳۰-۲۰-۱۰
اولین روش طراحی ارائه، قانون «۳۰-۲۰-۱۰» کاوازاکی است؛ باید در مدت ۲۰ دقیقه، ۱۰ اسلاید با قلم اندازهی ۳۰ ارائه شود. تاکید بر طراحی ده اسلاید، برای این است که به باور گای کاوازاکی، یک شخص معمولی نمیتواند بیشتر از ده مطلب متفاوت را در یک زمان، به خاطر بسپارد؛ بیشتر افراد میتوانند از این طریق، هر موضوع مشخصی را کاملا توضیح و ارائه دهند. او در مقالهاش، موضوعات مورد علاقهی یک سرمایه گذار را به ده اسلاید تقسیم میکند:
- طرح مسئله
- راهکار
- مدل و ساختار کسب و کار
- تکنولوژی مورداستفاده و پایه
- بازاریابی و فروش
- رقابت
- اعضای گروه
- برآوردها و نقاط عطف
- جدول زمانی
- چکیده و صورت درخواست همکاری
بیست دقیقه زمان، برای سخنران فرصت کافی ایجاد میکند تا مخاطبان را مجذوب ارائهی خود کند و وقت بیشتری برای صحبت و درگیر شدن آنها در بحث فراهم شود.
برای بهتر مجسم شدن این روش، فرض کنید یک ساعت زمان در اختیار دارید؛ ۱۰ دقیقۀ اول را میتوانید به معرفی خودتان، آماده کردن شرایط ارائه، مقدمهچینی و فضاسازی برای آماده کردن ذهنیت مخاطب اختصاص دهید. ۲۰ دقیقه زمان ارائه (همان زمان اصلی و مورد نظر ما) است. بعد از پایان نمایش اسلایدهای پاورپوینت، ۲۰ دقیقه را به تبادل نظر و گفتوگو دربارۀ موضوع ارائه اختصاص دهید و ۱۰ دقیقۀ پایانی را میتوانید صحبت دوستانه و حتی خارج از مبحث ارائه، با حاضران در جلسه داشته باشید.
روش دوم: پچاکوچا
روش طراحی پرزنتیشن «۲۰-۲۰» پچاکوچا که به ارائهی ۲۰ اسلاید مجزا، هرکدام ظرف ۲۰ ثانیه اشاره میکند. کل مدت زمان ارائه، نزدیک به هفت دقیقه میشود. اسلایدها مبتنی بر تصاویر هستند و طوری طراحی و تنظیم شدهاند که به صورت خودکار، جابجا میشوند. در این شیوه، ارائهکننده باید روی موضوع متمرکز بماند و فرصتی برای مکث و بحث روی اسلایدها نیست. طراحان اصلی «پچاکوچا»، دو تن از اعضای شرکت معماری “کلاین دیتهام” توکیو هستند که سال ۲۰۰۳ به قصد سرعت بخشیدن به روند ارائه و پرهیز از زیادهگویی، معرفی بهتر خدماتشان و آشنایی با طراحان بیشتر، این استراتژی را عملی کردند. این استراتژی بیشتر مختص کسانی است که برای معرفی محصولات و خدماتشان، به تصاویر متکی هستند.
روش سوم: ایگنایت
در روش طراحی ارائهی پاورپوینت «ایگنایت» نیز، ارائهکننده روی موضوع اصلی متمرکز میماند. فقط میتوانید ۱۵ ثانیه روی هر کدام از ۲۰ اسلاید وقت بگذارید. کل ارائهی پاورپوینت، ۵ دقیقه زمان میبرد. اسلایدها به صورت خودکار عوض میشوند. اولین بار در سال ۲۰۰۶ در شهر”سیاتل”، ارائههای پاورپوینت ایگنایت برگزار شد و درحال حاضر مانند شبهای پچاکوچا، به صورت بین المللی در جاهای مختلف برگزار میشود. هرکسی با این شیوه میتواند ارائه کند. بهویژه «استارتاپ»ها که میتوانند ارائهای جذاب و مفید برای معرفی خود طراحی کنند.
در یکی از رویدادهای ایگنایت،به موضوعهایی مثل: ماشینهای ارزان قیمت، ترس، ربات، استارتاپ، ساختن و گذاشتن ویدیو در پاورپوینت و … پرداخته شده بود؛ چه عنوانهای متنوع و جذابی!
اولین رویداد ایگنایت تهران، آذرماه سال ۹۸ با حدود ۱۴۰ شرکت کننده زیر نظر استودیوی نوآوری هفت و هشت برگزار شد.
استارت پرزنت، خدمتی ویژه برای استارت آپها
در دو روش آخر، فرصت پرسش و پاسخ و گفتوگو در زمان ارائه فراهم نیست اما شما میتوانید قبل از شروع برنامه یا در وقفههای ایجاد شده برای استراحت، با دیگران صحبت کنید و آشنا شوید. فرمتها و استراتژیهای طراحی ارائۀ پاورپوینت حرفهای، اگرچه فشرده است اما به اندازۀ ارائههای طولانی میتواند موثر باشد. این ارائههای کوتاهمدت، فرصت بیشتری را برای برقراری ارتباط واقعی با مخاطبان فراهم میکنند و میتوانند سرگرمکنندهتر و جذابتر باشند.
برگرفته از: ۲۴slides
جالب بود
تشکر