مهمترین فاکتور موفقیت یک ارائه‌، در نظر گرفتن و اهمیت دادن به مخاطبان و حاضران در جلسه است. قبل از هر چیز، شما با انتخاب مناسب نرم‌افزار طراحی ارائه، توجه مثبت مخاطب را هدف می‌گیرید. در کنار طراحی با پاورپوینت و کی‌نوت که نرم‌افزارهای اسلایدمحور محسوب می‌شوند، از نرم‌‌افزارهای متفاوتی مانند پرزی که مبتنی بر وب است، هم می‌توانید برای طراحی پرزنتیشن و ارائه کردن کمک بگیرید.
بر اساس تجربه‌ی ما، نرم‌ افزار طراحی پرزی برای انتقال پیام‌هایی مناسب و کاربردی است که:

  1. باید مقیاس‌های متفاوت را نشان دهد.
  2. باید بخش‌های مختلف طرح کلی روشن شود.
  3. باید هدایت و جهت دهی خودکار داشته باشد.
  4. باید سریعتر به اشتراک گذاشته شود.
  5. نوشته و اطلاعات زیادی ندارد.

مقیاس

گاهی اوقات حاضران در جلسه‌ی ارائه، کمی راهنمایی نیاز دارند تا تأثیر اصلی ایده و مفهوم مورد نظرتان را درک کنند. مثلا ممکن است درک چگالی و ارزش یک عدد بسیار بزرگ، برای آنها سخت باشد؛ یک تریلیون چقدر است؟ آماری که ارائه می‌کنید ممکن است در مقایسه با آمار دیگر، تعریف و ارزش متفاوتی پیدا کند. مثلا اگر بگویید که ۷ درصد سهم بازارتان را در اختیار دارید، تاثیرگذار و راضی کننده نیست اما اگر نشان دهید رقیبانتان فقط ۱ درصد در اختیار دارند، حالا ارزش سهم شما قابل اعتناست.
پرزی در نمایش مقیاس‌ها بخصوص مقیاس‌ها و مقادیر بزرگ، بسیار خوب عمل می‌کند. عمق و فضای نامحدود پرزی، آن را به یک بوم بزرگ برای نمایش بهتر روابط میان اشیا تبدیل می‌کند. در طول ارائه، تماشاگران روی صفحه‌ی بزرگ پرزی، یک نقطه‌ی مرجع برای متمرکز شدن دارند و تعریف کردن هرگونه حرکت روی این بوم، به تفهیم مطلب کلی منجر می‌شود.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ده ترفند برتر برای داشتن پرزنتیشن موفق


جزء از کل

درک و تحلیل یک موضوع در زمینه‌ی تصویری بزرگتر، راحت‌تر صورت می‌گیرد. مثلا، چگونه بخش‌های مختلف شبکه‌ی اینترنت با هم در تعامل و ارتباط هستند؟ چگونه یک قسمت خاص با بقیه‌ی قسمت‌ها هماهنگ می‌شود؟ آیا الگویی میان داده‌ها وجود دارد؟
نرم‌افزار طراحی ارائه‌ی پرزی می‌تواند ابزاری مفید برای نمایش میان بخش‌ها و کلیت یک طرح باشد. با کمک ویژگی بزرگنمایی و عقب و جلو کردن پرزی، می‌توانید به راحتی و بدون محدودیت، در میان موضوعات مختلف در یک محیط بزرگتر حرکت کنید. طراحی پرزنتیشن با این روش، نتیجه‌بخش است برای اینکه یک صفحه‌ی بزرگ و واقعی دارید که نه‌تنها تماشاگران را متمرکز نگه می‌دارد و راهنمایی می‌کند بلکه تمام مدت، حاضران از وجود محیط بزرگتر آگاهند که حرکتهای تعریف شده‌ی شما روی صفحه را معنادار و قابل فهم می‌کند.

خود راهبر

پرزنتیشن‌ها یک پل ارتباطی قدرتمند بین شما و مخاطبانتان هستند که فرصت شکل‌گیری یک رابطه‌ی معنادار متقابل را فراهم می‌کنند. بهتر است مطمئن شوید دیگران بدون احتیاج به حضور فیزیکی شما برای راهنمایی و جهت‌دهی مطالب ارائه‌تان، اطلاعات کافی را برای فهمیدن منظور شما دارند. ما ترکیب میان ارائه و فایل نوشتاری را اسلایدداک(slidedoc) می‌گوییم.
پرزی برای پرزنتیشن‌هایی به سبک اسلایدداک، نقش یک مخزن حامل را ایفا می‌کند و یک صفحه‌ی بزرگ و حاوی اطلاعات را به تماشاگران نشان می‌دهد. به این ترتیب، آنها می‌توانند به سادگی و به دلخواه خودشان در آن جست‌و‌جو کنند.
توجه: پرزی با امکان صداگذاری به شما اجازه می‌دهد که بدون افزودن چیزی به محتوای اصلی، متن بیشتری به کارتان اضافه کنید. این صداگذاری، زمانی که اسلایدها برای نمایش خودکار، تنظیم شده‌اند بهتر عمل می‌کند؛ بعد از اینکه هر کلیپ صوتی کامل پخش شد، اسلایدها به صورت خودکار جابجا می‌شوند. نگران نباشید چرا که اگر بینندگان عجله داشته باشند می‌توانند خودشان به سرعت از روی مطلب عبور کنند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چرا خیلی از ارائه‌ها به درد نمی‌خورند؟


قابل اشتراک گذاری راحت

گفتیم که پرزنتیشن‌هایی که طراحی می‌کنید، در حقیقت پلهای ارتباطی هستند که قبل، در حین و بعد از ارائه کردن، به مخاطبانتان کمک می‌کنند تا ایده‌ی شما را بهتر بفهمند و برای تحقق و سرمایه‌گذاری روی آن اقدام کنند. بخصوص با ایجاد ارتباط قبل و بعد از برگزاری ارائه، راحت‌تر می‌توانید لینکهای لازم را برای مخاطبان بفرستید تا به محتوای کار شما دسترسی پیدا کنند.
از آنجا که طراحی با پرزی، وب محور است؛ نه تنها می‌توانید فایلهای خود را با لینک دادن، به اشتراک بگذارید بلکه قادرید مشکلات مربوط به سایز  و نسخه‌ی فایلها را برطرف کنید. شما می‌توانید به راحتی فایلهای خود را به روز رسانی کنید یا جلوی تغییرات آن را بگیرید. با تهیه‌ی یک اکانت حرفه‌ای هم می‌توانید با گروه همکاران خود، به صورت هم‌زمان روی پروژه کار کنید.
توجه: طراحی و انتشار پرزی، به شما امکان دیده شدن و جست‌وجوی پرزنتیشن‌های طراحی شده با پرزی را روی صفحات اجتماعی مانند یوتیوب می‌دهد.

طراحی پرزی- اشتراک گذاری

بدون انباشتگی اطلاعات

برای طراحی پرزنتیشن، پرزی یک صفحه‌ی کاملا بزرگ را پیشنهاد می‌کند که پر کردنش وسوسه‌انگیز است. اما یادتان باشد اینکه فضای زیادی در اختیار دارید، به این معنی نیست که باید هر چیزی را در آن بچپانید! در حقیقت، عکس این مطلب صادق است. فضای نامحدود نرم افزار پرزی، شما را آزاد می‌گذارد تا محتوای ارائه‌تان را به بخش‌های مختلف و دلبخواه تقسیم کنید، بخصوص اگر می‌خواهید یک پرزنتیشن سنتی جای اسلایدداک طراحی ‌کنید.
هدف از طراحی ارائه با پرزی، این است که مخاطبانتان با نگاه به قاب کار شما، مفهوم مورد نظرتان را در کمتر از چند ثانیه متوجه شوند. متن و نوشته‌ی بیشتر در پرزی، به معنی بزرگنمایی و زوم بیشتر است که موجب حذف نقاط مرجع بصری و پرت شدن حواس بیننده می‌شود. در اصل، ارائه با پرزی یعنی؛ انتقال پیام به دیگران بدون بمباران اطلاعاتی که آنها را گیج و آشفته کند.
درنهایت، به یاد داشته باشید که همه نرم افزارهای طراحی ارائه می‌توانند برای شما مفید یا زیان‌آور باشند. با دقت و هوشیاری تصمیم بگیرید که چه چیز برای مخاطبانتان بهتر و مناسبتر است.

برگرفته از: Prezi

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ