شخصیت اصلی مطلب امروز، «جناب دانشگاه» است! انتقادمان از دانشگاه، این نیست که «یادگیری» خطرناک‌ است بلکه بهترین کاری است که در زندگی می‌توانیم انجام دهیم. مسئله آنجاست که دانشگاه، شیوه‌ی طراحی ارائه را به بدترین شکل ممکن، یاد می‌دهد!

95% پرزنتیشن‌ها خسته کننده هستند

چرا بیشتر ارائه‌ها، به درد نمی‌خورند؟ تا به حال، متوجه شباهت‌های میان طراحی‌ ارائه‌های بد شده‌اید؟
بیشتر دانشجویان، سخنرانی‌ها را کسالت‌آور می‌دانند و از جلسات ارائه، گریزانند!
اشتباه برداشت نکنید؛ خیلی از دانشجویان به رشته‌ی خود علاقه‌ دارند و پروژه‌های درسی‌ را جدی می‌گیرند اما باز هم، خیلی از سخنرانی‌ها خسته کننده‌اند. چرا؟
جواب، ساده‌ است؛ یک سخنرانی شامل ارائه‌دهنده، نحوه‌ی ارائه و اسلایدهای ارائه می‌شود. آنچه که ارائه‌ها را کسالت‌آورمی‌کند؛ محتوا یا موضوع سخنرانی‌ها نیست بلکه اسلایدهای انباشته از اطلاعات و بسیار یکنواخت است!

اگر متمرکز نگه داشتن توجه افراد در سخنرانی یک کسب و کار بود 80% شکست میخورد

روش معمول طراحی پاورپوینت برای ارائه، استفاده از پس‌‌زمینه‌هایی ساده‌ با حجم انبوهی از مطالب است که با بولت پوینت‌‌های فراوان، فهرست‌وار ردیف شده‌اند. اهمیتی ندارد که سخنران چقدر خوشایند و گیرا باشد؛ اگر اسلایدها خوب نباشند، بعد از پنج دقیقه حواستان پرت می‌شود و مشغول خط خطی کردن یک برگه‌ یا بازی با تلفن همراهتان می‌شوید!
همه‌ی سخنران‌ها باید بدانند که چطور می‌توانند با کمک پاورپوینت و دیگر نرم‌افزارهای طراحی، ارائه‌ای بهتر طراحی کنند. چه خوب ‌می‌شود که این مسئله، یک نیاز ضروری برای آموزش مغزهای آینده تلقی شود.

حاضران گوش می‌کنند

بهترین سخنرانی‌ها و گیراترین سخنران‌ها، معمولاً راهکارهای کلیدی برای جذب مخاطبین بیشتر دارند. این راهکارها عبارتند از:

  1. به اسلایدهای ضعیف طراحی شده، متکی نیستند.
  2. حاضرین را در سخنرانی مشارکت می‌دهند.
  3. خط به خط از روی نمایشگر نمی‌خوانند.
  4. روی سخنشان مستقیم با حاضرین در جلسه است.
  5. از عناصر تصویری یا داستان‌گویی برای قویتر رساندن پیامشان بهره می‌برند.

افراد به روش همیشگی ارائه، عادت دارند. آنها منتظر دیزاین‌های بد و پرزنتیشن‌های خسته‌کننده هستند. چرا این طور است؟ خب، طبیعی ست. سخنرانی‌ها معمولا همین طوری بوده‌اند.
اینجا نمونه‌هایی کلاسیک از طراحی اسلاید که در اصطلاح «مرگ با پاورپوینت – Death by PowerPoint » می‌نامند را می‌بینید:

ابزار کمک نمی‌کنند!

پاورپوینت مایکروسافت و کی‌نوت اپل”َApple Keynote”، هر دو ابزار خارق‌العاده‌ای برای طراحی ارائه‌اند که به شما کمک می‌کنند، پرزنتیشن‌های بسیار خوبی طراحی کنید؛ به شرطی که روش استفاده از آنها را بلد باشید. این ابزار برای افراد ناآشنا، دست‌وپاگیر است.
تا به حال، به الگوهای مستر اسلاید پاورپوینت و کی‌نوت دقت کردید؟

مستر اسلاید

نگاه کنید که چطور شما را به استفاده از بولت‌ پوینت‌، در طراحی اسلایدها وادار می‌کنند؛ یک راهکار فریبنده که راحت و بی‌دردسر نکات کلیدی را به ارائه‌ی شما اضافه می‌کند  اما جلوی تفکر و خلاقیت را می‌گیرد.

مغز نمی‌تواند محاسبه ‌کند

 بولت پوینت‌ها برای روند تصمیم‌گیری زیان‌آورند. مغز ما انسان‌ها، نمی‌تواند حجم انبوهی از اطلاعات روی صفحه‌ی نمایش را جذب کند؛ بنابراین باید از حجم داده‌های یک ارائه، کاسته شود.
دکتر جان مدینا نویسنده‌ی کتاب «قوانین مغز»  یکی از کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز درباره‌ی کارکرد مغز در زندگی مدرن، می‌گوید:

  « ما از طریق تصاویر، بهتر یاد می گیریم و به یاد می‌آوریم تا از طریق کلام مکتوب و شفاهی.»

ضرورت آموزش ارائه‌های بهتر

قبلاً در کلاس‌های ICT ، توضیح خاصی درباره‌ی تفاوت میان برنامه‌ی ورد (word) و پاورپوینت (powerpoint) داده نمی‌شد.
بیشتر افراد این دو را یک‌جور می‌دانستند و هنوز هم، خیلی‌ها چنین‌اند. اما یک تمایز اساسی میان این دو وجود دارد؛ یکی ابزار پردازش کلمه است (word) و دیگری ابزار طراحی است (powerpoint) که به شما اجازه می‌دهد، ارائه بسازید.
حواستان به این نکته باشد که ارائه‌ای پر از داده‌های متنی، دیگر «پرزنتیشن» نامیده نمی‌شود! به قول «گر رینولدز» نویسنده‌ی کتاب «فن ارائه به کمک اسلاید»، باید به آن گفت: «اسلایدیومنت» (ترکیبی ازslide + document)

متاسفانه در مدرسه ها، کسی به بچه‌ها نمی‌آموزد که عملکرد مغز واقعا چگونه است؛ چطور به محیط اطراف توجه می‌کنیم و به یاد می‌آوریم.

چند راهکار پیشنهادی:

  1. به بچه‌ها بیاموزید که چطور قصه تعریف کنند؛ دنیا پر از قصه‌های خارق‌العاده است.
  2. به آنها بیاموزید که تفاوت آشکاری میان نرم‌افزار ورد و پاورپوینت وجود دارد.
  3. به آنها توصیه کنید که در طراحی پاورپوینت، از تصویر به جای متن استفاده کنند.
  4. بچه ها را از همان ابتدا، به پرزنت کردن در برابر همسالان‌شان تشویق کنید.

اگر ما روند آموزش طراحی ارائه و ارتباط با نسل آینده را تغییر ندهیم، پدیده‌ی مرگ با پاورپوینت یا همان Death By PowerPoint™ کماکان بر شیوه‌ی طراحی ارائه‌ها مسلط خواهد بود.

 

برگرفته از:thepresentationdesigner

به اشتراک بگذارید

پاسخ