وقتی در حال سخنرانی یا ارائه کردن مرتکب اشتباه می‌شوید، دانستن اینکه برای هر کسی می‌تواند پیش بیاید، تا حد زیادی دلگرم کننده است. درحقیقت، این جزیی از ذات آدمی‌ست. زمانی که در حین حرف زدن، دچار سردرگمی و اشتباه می‌شوید، نترسید و واکنش غیر معمول نشان ندهید تا در برابر مخاطب هم عادی و باورپذیر به نظر برسید.
سعی کنید از قبل، برای اشتباهات و اتفاقات پیش‌بینی نشده، خود را آماده کنید و برنامه‌ای داشته باشید. خطاها زمانی بی‌اثر هستند که بتوانید آنها را مدیریت کنید در غیر این صورت، ارائه‌ی شما را دچار مشکل جدی می‌کنند.
با ما همراه باشید تا با مرور چند توصیه، برای مدیریت اشتباهات احتمالی جلسه‌ی بعدی ارائه‌ی خود آماده باشید!

 خونسرد باشید

بروز اشکال در حین اجرای ارائه، به این معنی نیست که دنیا به به آخر رسیده‌ است! به جای نگرانی و دعا کردن که نکند دچار اشتباه شوید، به خودتان بگویید که اوضاع خوب است حتی اگر اشتباه کنم؛ چون بقیه هم اشتباه می کنند.
بنابراین، به جای مقاومت در برابر پذیرش این نکته که اشتباه کردن امری عادی است، با خونسردی به استقبال مشکلات پیش‌بینی نشده بروید. کنار اومدن با این واقعیت، به حفظ آرامش شما کمک می‌کند و با اعتماد به نفس بیشتر، کنترل سخنرانی را در دست می‌گیرید.

خونسردی خود را حفظ کنید

در صورت امکان، بگذرید!

مطمئن باشید گاهی اوقات مخاطبانتان حتی متوجه اشتباه شما نمی‌شوند. ممکن است اشتباهی که پیش آمده، آنقدر کوچک و کم اهمیت باشد که لازم نباشد با قطع کردن صحبتهای خود، روند سخنرانی یا ارائه را مختل کنید. بنابراین، بهتر است گاهی به جای مکث و دستپاچگی و متوجه کردن دیگران، از اشتباهتان بگذرید و ادامه دهید.
مطمئن باشید اگر آنچه که شما تا آن لحظه گفته‌اید یا انجام داده‌اید، گیج کننده و غیر قابل قبول نباشد و در رساندن پیام اصلی هم موفق باشید؛ اصلا نیاز نیست از مسیر معمول  سخنرانی و اجرای ارائه‌ی خود خارج شوید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: ده تمرین جالب برای سخنرانی در جمع


راحت بگویید که اشتباه کردید!

اگر اشتباهی بکنید که نتوان آن را نادیده گرفت به این دلیل که خیلی واضح است و یا پیام شما را مبهم می‌کند، بدون نگرانی به آن اذعان کنید! این کار را بدون اینکه به خود سخت بگیرید، انجام دهید؛ به جای آنکه هول شوید و چشمهایتان از حدقه بیرون بزند، لبخند بزنید، شانه بالا بیندازید و راحت و ساده به حاضران در جلسه، بگویید چه پیش آمده‌است. این ترفند کوچک نه تنها به حفظ آرامش و نظم ذهنی شما کمک می‌کند، بلکه نشان دادن خطاپذیر بودنتان با خوشرویی و خونسردی، حتی می‌تواند ارتباط ملموس‌تری بین شما و مخاطبانتان ایجاد کند.

راحت بگیرید...

لبخند فراموش نشود!

قدرت لبخندی صمیمانه و بی‌ریا، هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد. جالب است که بدانید وقتی اشکالی پیش می‌آید، توجه مردم بیشتر به وضعیت خود ارائه‌کننده و موقعیت پیش‌آمده، جلب می‌شود تا اشتباهی که اتفاق افتاده‌ است. بنابراین لبخند زدن به آنها اطمینان می‌دهد که هم شما راحت و مسلط هستید، هم ارائه از مسیر خود خارج نشده‌ است. به علاوه، لبخندزدن و خوش‌رویی مسری است! اگر شما با مخاطب  خود خوش برخورد و گرم باشید، واکنشهای مثبت و خوشایندی دریافت می‌کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چرا خیلی از ارائه‌ها به درد نمی‌خورند؟


ادامه دهید!

یکی از بدترین اشتباهاتی که می‌توانید مرتکب شوید، این است که روی اشتباه پیش‌ آمده، پافشاری کنید و حتی آن را پررنگتر از آنچه هست، نشان دهید! نه شما و نه مخاطب شما، هیچ کدام نمی خواهید که معذب باشید و احساس راحتی نکنید؛ بنابراین اجازه ندهید که این اتفاق بیفتد و فضا آشفته شود. هنگامی که مشکلی پیش می‌آید در صورت لزوم آن را بیان و اصلاح کنید؛ سپس، ادامه دهید. هر چه بیشتر به آن بها دهید ارائه‌ی شما از ریتم و روال خود خارج می‌شود و تاثیر و بازده نهایی برای هیچ کس خوشایند نخواهد بود.

 

برگرفته از: ethos3

به اشتراک بگذارید

پاسخ