فقط افراد برون‌گرا و اجتماعی روی صحنه نمی‌درخشند! درون‌گراها هم می‌توانند صحنه را از آنِ خود کنند. آدم‌های اجتماعی، بدون نگرانی جلوی جمع می‌ایستند و برنامه‌ی خود را ارائه می‌کنند. شمایی که گوشه‌گیر و کم‌حرفید، قرار نیست همه‌ی عمر، تماشاگر بمانید! در این مقاله قصد داریم برای شما – افراد درونگرا –  توصیه‌های کاربردی برای اینکه به یک سخنران حرفه‌ای و خوب تبدیل شوید، ارائه کنیم. اول، بیایید کمی درباره‌‌ی این ویژگی صحبت کنیم:

قدرت درون‌گراها در سخنرانی کردن

صحبت‌های (TED TALK) سوزان کِین درباره‌ی توانایی افراد درون‌گرا، بیش از ۹ میلیون بار در یوتیوب دیده شده‌است. آن را ببینید تا متوجه شوید که فقط برای اینکه جامعه از شما می‌خواهد، لازم نیست خود را تغییر دهید و تبدیل به یک آدم برون‌گرا و اجتماعی شوید!

افراد گوشه‌گیر فقط نیاز به انگیزه و محرک درونی دارند؛ آنها بر خلافِ افراد برون‌گرا، نباید حتماً در جمعی حاضر باشند تا احساس خوشحالی و رضایت بکنند. آنها می‌توانند تنها قدم بزنند یا گوشه‌ای خلوت برای خود، کتاب بخوانند و خوشحال باشند.
درون‌گراها بیشتر متوجه اطراف خود هستند؛ آنها تیزبین و معمولاً همدل‌تر هستند. شاید عده‌ای خلوت گزینی را خوشایند ندانند! مثلاً در خیلی از مدارس، دانشگاه‌ها یا محل‌های کسب و کار، گرم گرفتن و مشارکت در فعالیت‌های گروهی، ارزشمند و مهم محسوب می‌شود. افراد برون‌گرا در چنین فضایی موفّقند و رشد می‌کنند، اما آنهایی که تنها بودن و تکی فعالیت کردن را به فعالیت گروهی ترجیح می‌دهند، به چشم افراد غیر اجتماعی و منزوی دیده می‌شوند. بدتر اینکه، ممکن است برچسب بازنده هم بخورند!

تفاوت افراد درون‌گرا با خجالتی

یک تصور غلط این است که درون‌گراها افرادی کم رو هستند! اگرچه بعضی از آنها ذاتاً خجالتی‌اند اما واقعیت این است که خجالتی بودن و درون‌گرا بودن مکمّل هم نیستند. افراد خجالتی در موقعیت های اجتماعی دچار به مشکل برمی‌خورند. آنها اغلب دچار اضطراب و ترس هستند. افراد درون‌گرا می‌توانند به راحتی با جمع کنار بیایند اما انتخابشان، تنها و دور از جمع بودن است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : تکنیک‌های غلبه بر اضطراب سخنرانی


چطور فرد درون گرا سخنران موفقی می ‌شود؟

افراد درون‌گرا هم می‌توانند سخنران موفقی باشند. وقتی به تنهایی یا با گروه کوچکی از دوستان مورد اعتمادشان کار می‌کنند، فعال‌ترند و بازده بیشتری دارند. آنها به راحتی، دست رد به سینه‌ی  همکارانی که آنها را به جمع‌های بیرون از محیط کار دعوت می‌کنند، می‌زنند. این افراد از ارتباط با کسانی که به آنها احساس نزدیکی نمی‌کنند، لذت نمی‌برند.
درون‌گراها به راحتی می‌توانند عوامل مزاحم کار و  تمرکز را پس بزنند؛ بنابراین، وقت بیشتری برای طراحی ارائه و آماده شدن برای سخنرانی دارند. اگر درون‌گرا هستید و تمایلی به حضور در جمع ندارید، وقت بیشتری برای طراحی اسلاید پاورپوینت و تمرین سخنرانی دارید! آمادگی برای برگزاری ارائه، نیاز به کمی خلوت و تمرکز دارد. پس می‌بینید که درون‌گرا بودن، بد نیست! خلوت کردن و تنها بودن می‌تواند در بهبود میزان کارآیی و خلاقیت شما معجزه کند و حتی شاید، یک سخنور حرفه‌ای از شما بسازد. حالا، بیایید با هم چند راهکار کاربردی برای موفقیت افراد درون گرا در سخنرانی کردن جلوی جمع را بررسی کنیم:

از محیط امن خارج شوید
۱ . از محیط امن خود خارج شوید!

هر تیپ شخصیتی که داشته باشید، باید بدانید که همه‌ی ما یک محیط امن داریم: یک وضعیت ذهنی که احساس آرامش و امنیت به ما می‌دهد. هر بار که بخواهیم ریسک کنیم و از محیط امن خود خارج شویم، احساس ترس و نگرانی وجودمان را پر می‌کند؛ برای اینکه خارج از این منطقه، برای ما غیرقابل پیش‌بینی است!
برای خیلی از درون‌گراها شرایط سخنرانی در جمع، ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی است. اگر از این دسته‌اید، احتمالاً تصور می‌کنید کنفرانس دادن و ارائه کردن، مختصّ افراد اجتماعی و برون‌گرا است؛ شما نباید چنین ریسکی بکنید! اما مسئله اینجاست که همیشه نمی‌توانید به قواعد خود زندگی کنید، بخصوص اگر جایی استخدام شده‌اید!
اگر یک کارمند هستید، شاید کارتان ایجاب کند که برای ارائه‌ی گزارش عملکرد و غیره، از محیط کار خارج شوید. ممکن است بگویید ضرورتی ندارد اما مقاومت در برابر بیرون نرفتن و ارائه نکردن، عواقب خوبی برای آینده‌ی شغلی‌تان ندارد! اگر می‌خواهید پیشرفت کنید، باید از محیط امن ذهنی خود خارج شوید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه گزارش عملکرد بنویسیم؟


۲ . در حرف زدن پیشقدم شوید

یک گفت‌وگو را شروع کنید یا منتظر شوید کسی سر صحبت را با شما باز کند. سعی کنید با کسانی که دور و بر شما هستند، گفت‌وگو را آغاز کنید. از دوستانتان شروع کنید البته نه آنهایی که خیلی با شما صمیمی هستید! سعی کنید آنها را بیشتر و بهتر بشناسید. مردم دوست دارند درباره‌ی خودشان حرف بزنند اما اغلب، ترجیح می‌دهند شروع کننده‌ی صحبت نباشند.
می‌توانید با کسانی که اصلاً نمی‌شناسید، حرف بزنید: مثلاً با کسانی که هر روز در سالن ورزش می‌بینید، مکالمه‌ی کوتاهی داشته باشید.
فقط حرف نزنید که چیزی گفته باشید، بلکه به حرفهای دیگران اهمیت بدهید و خوب گوش کنید. هر چه بیشتر صحبت کنید، علایق و حرف‌های مشترک بیشتری ممکن است پیدا کنید.
ممکن است این راهکار برای افراد درون‌گرا که از جمع دوری می‌کنند، جالب و سرگرم‌کننده به نظر نرسد اما با تمرین بیشتر، متوجه خواهید شد که شما هم از گفت‌وگو با دیگران و کشف علایق و نقطه نظرات آنها می‌توانید لذت می‌برید. شاید دوستان جدید هم پیدا کردید!

خواستن توانستن است

۳ . خواستن، توانستن است!

یک عبارت مثبت تأکیدی یا تمرین مخصوص برای خودتان داشته باشید. برای اینکه موثر باشد، باید به آن اعتقاد داشته باشید. این ذکرهای معنوی (مانترا) را باید طوری به خود تلقین کنید که حتی اگر ناراحت و بی انگیزه‌اید، شما را ترغیب و تشویق کند.
برای اینکه یک سخنران حرفه ای و معروف شوید، مثلاً می‌توانید این عبارت را انتخاب و تکرار کنید: « من از ترک محیط امن خود نمی‌ترسم. من به زودی یک سخنران بزرگ می‌شوم.» هر بار که که احساس نگرانی و ناامیدی کردید و خواستید عقب بکشید، شروع عبارت کلیدی خود را با خود تکرار کنید. به خودتان اطمینان دهید که می‌توانید به هدف برسید و موفق شوید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : تکنیک‌هایی برای آرام شدن قبل از سخنرانی


تبدیل مانع به فرصت
۴ . مانع را به فرصت تبدیل کنید

اینجا، مانع همان سخنرانی کردن در جمع است. اگر طراحی پاورپوینت، ارائه و سخنرانی خود را خوب انجام دهید، درخواست‌های زیادی به سمت شما سرازیر می‌شود. مثلاً با طراحی حرفه‌ای پاورپوینت و برگزاری ارائه‌ی قوی برای تبلیغ و فروش کالای مورد نظرتان، تقاضای خرید زیادتر می‌شود. حالا تصور کنید از ارائه کردن و سخنرانی در جمع فرار کنید؛ آیا نمودار فروش شما روند صعودی خواهد داشت؟ اگر برای رونق استارتاپ خود و فروش بیشتر به متقاضی‌ها، سراغ طراحی پرزنتیشن و قالب‌های کسب و کار رفته‌اید، شانس جذب سرمایه و درآمد خود را مضاعف کرده‌اید.
خوب فکر کنید! تا الآن، با پنهان شدن در لاک خود و فرار از جمع، شانس موفقیت خود را چقدر از دست داده‌اید؟ اما، گذشته‌ها گذشته و هنوز دیر نیست. زمان حال را دریابید. اگر الان یک طراحی ارائه و سخنرانی موثر را برای جذب مشتری برنامه‌ریزی کنید، درهای بسته‌ی زیادی ممکن است به رویتان باز شود و آینده‌ی روشنی در انتظارتان باشد.
پس به خود بگویید: «فرصت سوزی، ممنوع!» از مرکز توجه قرار گرفتن نترسید. برای اینکه یک سخنور حرفه ای و موفق شوید، باید با ترس خود (حضور و سخنرانی در جمع) که مانع موفقیت شماست، روبرو شوید.
با پرزنتا همراه باشید تا ادامه‌ی راهکارها برای سخنرانی قدرتمند افراد درون‌گرا را در مقاله‌ی بعدی مطالعه کنید.

برگرفته از : ۲۴slides

به اشتراک بگذارید

پاسخ