عصر دیجیتال است. اطلاعات به راحتی در دسترس همه قرار می گیرد. اما هنوز از پاورپوینت، اشتباه استفاده می‌کنیم!
معمولاً همه پاورپوینت را سرزنش می‌کنند. احتمالاً اصطلاح «مرگ با پاورپوینت» یا Death by PowerPoint را شنیده‌اید؛ اشاره دارد به زمانی که مجبورید به ارائه‌ای کسالت‌آور که با پاورپوینت یا کی‌نوت طراحی شده، تن بدهید! اما تقصیر پاورپوینت نیست که بیشتر افراد از آن، غلط استفاده می کنند؛ مسئول اصلی یک ارائه‌ی خسته کننده، صرفاً طراح آن است!

استفاده اشتباه از پاورپوینت

مدتهاست که بیشتر ارائه‌دهندگان یاد گرفته‌اند که اسلایدهایشان را با حجم انبوهی از اطلاعات، پر کنند؛ تولید محتوایی کسالت‌آور که ناشی از فهرست شدن متوالی بولت‌پوینت‌ها است. چرا بیشتر مردم متوجه نیستند که با تمام نرم‌افزارهای آفیس، نباید یک‌جور برخورد شود؟
زمانی که به طراحی پاورپوینت می‌رسیم، انگار عاملی مرموز ما را کنترل می کند تا تمایزی میان پاورپوینت (powerpoint) و ورد (word) قائل نشویم!

یاد آن روزها بخیر که اسلایدها قصه می‌گفتند

آیا اسلایدپروژکتورهای قدیمی را به یاد می‌آورید؟ دهه پنجاه تا هفتاد میلادی، آنها وسیله‌ی سرگرمی و تفریح بودند؛ اعضای خانواده دورهم جمع می‌شدند تا خاطرات زمان تعطیلات و مسافرت‌ها را در اسلایدهای تصویری خانگی مرور کنند.
در هر اسلاید، یک عکس دیده می‌شد که قصه‌ای را بازگو می‌کرد؛ ویژگی بصری اسلایدها، خاطره‌ی درون هر عکس را برای اعضای خانواده تداعی می‌کرد. بنابراین با این تصاویر، می‌شد قصه‌ی ماهرانه‌ای خلق کرد.

اسلایدپروژکتور

امروزه، دوربین‌های دیجیتالی کم‌خرج که عکس‌ها را روی صفحه‌ی تلویزیون یا آی‌پد نشان می‌دهند، جای اسلاید پروژکتورها را گرفته‌اند.
بعد از کنار رفتن اسلایدپروژکتورهای خاطره‌انگیز، مردم فراموش کردند که تصویرها می‌توانند خیلی قویتر و رساتر از کلمات باشند. ما موقع طراحی ارائه، یادمان می‌رود که قصه بگوییم.
ما یاد گرفته‌ایم افراد را بمباران اطلاعاتی کنیم! در طراحی ارائه، تمام اطلاعات مربوط به یک موضوع را فقط در یک اسلاید پاورپوینت، تلنبار می‌کنیم!
اگر هرکس را تشویق کنیم  تا شیوه‌ی طراحی ارائه‌اش شبیه کارکرد اسلایدپروژکتورهای دهه۷۰ باشد، مانع رشد فزاینده‌ی «مرگ با پاورپوینت» خواهیم شد.

به عصر «اسلایدهای شلوغ»  خوش آمدید!

چرا این‌گونه ارائه می‌کنید؟ کسی نیامده‌است که ارائه‌ات را بخواند! اگر قرار است فقط از روی اسلایدها روخوانی کنی، کافیست  از محتوای سخنرانی‌ات پرینت بگیری و قید ارائه دادن را بزنی!
هنگام طراحی اسلایدها، آنها را از شلوغی و درهم‌ریختگی اطلاعات نجات دهید؛ در طراحی ارائه، جسور باشید.
شاید شنیده باشید که از ارائه‌‌های تصویرمحور، در جایی مانند جلسه‌‌ی ‌هیئت مدیره چندان استقبال نمی‌شود؛ زیرا آنها منتظر مطالب فهرست‌وار و بولت‌پوینت‌ها هستند. اما این حرف، بی‌‌پایه است.
روش معمول طراحی ارائه در بستر پاورپوینت، کسالت‌آور است! آیا خلاف جریان شنا کردن، واقعاً به سیستم شوک وارد می کند؟
این وضعیت را به سادگی می‌توان تغییر داد:

  1. در طراحی اسلاید، از ردیف کردن بولت پوینت‌ها صرف نظر کنید.
  2. تصاویر را جایگزین بولت پوینت‌ها کنید.
  3. یک داستان جالب طراحی کنید.
  4. از شکل‌گیری طراحی مرگ با پاورپوینت، جلوگیری کنید.
  5. در هر طراحی ارائه، بیشتر از سه مطلب کلیدی نداشته باشید.

بیایید هنر طراحی ارائه را آموزش دهیم

آموزش کارآمد روش طراحی ارائه، از دوران کودکی در موسسات آموزشی، می‌تواند از عادت غلط طراحی ارائه‌های کسالت‌آور، جلوگیری کند.
ارائه‌ی بد و نامناسب، از لحاظ مالی به کسب و کار صدمه جدی می زند. مهارت داشتن در بیان و تفهیم ایده‌ها به شکل بصری، بسیار مهم است.

شما میتوانید ایده های درخشانی داشته باشید اما اگر نتوانید آنها را منتقل کنید، این ایده ها شما را به جایی نخواهند رساند

هر بار که اسلایدهایتان را پر از بولت‌پوینت و اطلاعات می‌کنید، افکارتان را نمی‌توانید شفاف و صریح منتقل کنید.
بیایید دیگر زیر بار ارائه‌های بد نرویم. اگر دیدید کسی خلاف روش همیشگی، ارائه‌ی تصویرمحور خلق می‌کند، بر کارش صحه بگذاریم و تشویقش کنیم.
بیایید به علاقه‌مندان، مهارت‌های لازم برای طراحی یک ارائه‌ی کارآمد را آموزش دهیم. اگر ورک‌ شاپ و جلسه ی سخنرانی برگزار می‌کنید، اسلایدهای صرفاً اطلاعات محور را کنار بگذارید.
ممکن است با تلاش بیشتر، بتوانیم افراد زیادتری را از شر پدیده‌ی مرگ با پاورپوینت نجات دهیم. یادمان باشد پاورپوینت یک نرم‌افزار خارق‌العاده‌ برای طراحی ارائه‌ است، نه یک نرم‌افزار پردازش کلمه (word)!
بیایید از این پس، به جای فهرست کردن خشک و بی‌روح اطلاعات، خلاقانه طراحی کنیم.

برگرفته از: thepresentationdesigner

به اشتراک بگذارید

پاسخ