آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ماه ۱۴۰۰
شرکتها و سازمانها هر سال (یا در بازههای زمانی مشخص)، از عملکرد خود گزارش تهیه میکنند تا یک نمای کلی از میزان فعالیتها و بازخورد اقدامات انجام شده، ارائه کنند.
هدف از تهیه و طراحی گزارش عملکرد، ارزیابی کلی و مداوم برای شناسایی نقاط ضعف و قوت است.
در دیدگاه سنتی مهمترین هدف گزارش ارزیابی عملکرد، قضاوت و یادآوری عملکردها و فعالیتها میباشد. در دیدگاه مدرن، فلسفه ارزیابی بر رشد و توسعه و بهبود ظرفیت ارزیابی شونده، متمرکز شده است.
امروزه تهیۀ گزارش عملکرد میتواند نقش مهمی در معرفی برندینگ، هویت و جایگاه کسب و کارها داشته باشد. بنابراین عملکرد درخشان و موثر واحد اداری، تجاری، آموزشی و … میتواند با جذب متقاضی و سرمایه، نویدبخش تداوم فعالیت و موجودیت آن واحد باشد.
گزارش های ارزیابی عملکرد شامل چارت سازمانی، اطلاعات گردش مالی، شرح فعالیت و اقدامات انجام شده در راستای اهداف تعیین شده و … است. بازتاب عملکرد کلی کارکنان و سازمان مربوطه با کمک این اطلاعات نشان داده میشود.
اطلاعات مربوط به ارزیابی عملکرد را میتوان در قالب آمار و ارقام، اینفوگرافیک، عکس، نمودار و … تصویرسازی کرد.
گزارشهای ارزیابی عملکرد برحسب کارکرد، میتوانند کوتاه و مختصر یا طولانی و مفصّل، به صورت رسمی و غیررسمی نوشته شوند. گزارشها به صورت داخلی و درون سازمانی یا برای عموم مردم منتشر میشوند.
سازمانها با ارزیابی عملکرد کارکنان و اعضای خود میتوانند درباره مواردی مانند: ارتقا، نقل و انتقال و خاتمه بخشیدن به کار کارکنان، میزان اثربخشی برنامهها و کارگاههای آموزشی، تصمیمات مهمی اتخاذ کنند.
سطوح بالای مدیریت با بررسی گزارش عملکرد، میتوانند اهداف کلان را تعیین و اصلاح کنند؛ استراتژی دستیابی به آنها را با مواردی مانند برنامهریزی و تعیین اهداف کوتاه مدت، بهبود ببخشند؛ در نتیجه شاهد پیشرفت در بازده کاری خود خواهند بود.
گزارش عملکرد را میتوانید در فرمت کتابچه چاپی، کتابچۀ الکترونیک (PDF)، لوح فشرده (CD-DVD) تهیه کنید. همچنین میتوانید لینک دانلود فایل پیدیاف گزارش عملکرد یا فایل تصویری آن را در وبسایت سازمان قرار دهید یا به صورت آنلاین بارگذاری کنید.
سازمانها و شرکتها جهت طراحی گزارش عملکرد و معرفی هر چه بهتر خود و برای دریافت مشاوره بیشتر، میتوانند با تیم طراحی پرزنتا تماس حاصل نمایند.