چقدر با پدیدۀ مرگ با پاورپوینت آشنا هستید؟ این پدیده به پاورپوینت کُشنده و ضعیف اشاره می‌کند که مخاطب را فراری می‌دهد!
قبلاً هم دربارۀ آن صحبت کرده‌ایم. مخاطب با اطلاعات زیاد، نمودارها و گرافیک پیچیده و گیج‌کننده مواجه می‌شود. طراحی اسلایدهای پاورپوینت، شلوغ و بی‌ربط به یکدیگر است و جذابیت کافی برای مخاطب ندارد. پس باید جلوی طراحی پاورپوینت ضعیف را گرفت.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: مرگ با پاورپوینت چیست؟


ترفندهای جلوگیری از مرگ با پاورپوینت

چگونه جلوی طراحی پاورپوینت کشنده و بی‌روح را بگیرید؟ با ما همراه باشید تا چند ترفند برای از بین بردن پدیدۀ مرگ با پاورپوینت به شما آموزش بدهیم.

انتخاب و طراحی درست عکس در پاورپوینت

در این تصویر، دو عکس مشابه می‌بینید که یکی داخل کادر قرار گرفته و روی نوشته سایه خورده‌ اما یک عکس بدون کادر و سایه آمده‌است. کدام عکس به نظر شما مناسبتر است؟ تصویر اول یا تصویر دوم ؟

طراحی عکس مناسب پرزنتیشن
به نظر می‌رسد وقتی عکس کادر ندارد، بهتر است. در تصویر دوم نوشته هم کمی ناواضح است. شما کدام طراحی تصویر را ترجیح می‌دهید؟

چند نکته برای انتخاب گذاشتن عکس در پاورپوینت

  • همیشه از عکس‌های باکیفیت استفاده کنید. برای نمونه، در سایت‌هایی مثل freepik و unsplash می‌توانید عکس‌های خوبی پیدا کنید.
  • عکس مناسب و مرتبط با محتوای ارائه و تم پاورپوینت خود انتخاب کنید.
  • کنتراست، نور و رنگ عکس را تنظیم کنید تا با فونت، رنگ و سایز نوشته هماهنگ باشد و نوشته روی عکس خوانا ظاهر شود.
  • چینش کلمات و استایل نوشته را تا جای ممکن ساده نگه دارید.

مرگ با پاورپوینت-اسلاید شلوغ
چند سوژه روی یک اسلاید، ممنوع!

اگر چند سوژه را روی یک اسلاید پاورپوینت بیاورید، حواس مخاطبتان پرت می‌شود. نمی‌خواهید که او را در آنِ واحد، با تنوع مطلب گیج کنید؟
تا حالا فکر کردید چرا اسم این نرم افزار طراحی ارائه، پاورپوینت power-point است؟
شاید برای اینکه می‌خواهد بگوید مهمترین نکته را روی اسلاید بگذار و دربارۀ آن صحبت کن!

ممکن است برای شما هم پیش آمده باشد که بلیط سینما خریده‌اید. وقتی بلیط را می‌گیرید یکبار به شماره ردیف و صندلی نگاه می کنید تا ببینید کجا باید بروید و بنشینید. وقتی وارد سالن می‌شوید یکبار دیگر به بلیط نگاه می کنید. وقتی به صندلی مورد نظر می‌رسید برای آخرین بار که خیالتان راحت شود باز به بلیط نگاه می کنید که جای درست بنشینید.

حالا فرض کنید چند مورد مهم روی یک اسلاید پاورپوینت وجود دارد. می‌خواهید به آنها توجه کنید اما حواستان پرت می‌شود و نمی‌دانید به کدام یک باید بیشتر توجه کنید! طراحی و چینش چند مطلب با هم، اسلاید را شلوغ می‌کند و می‌تواند به راحتی تمرکز یک نفر را به هم بزند.

توجه!

  • طراحی ده اسلاید پاورپوینت با ده نکته مهم و متفاوت، بهتر از ساختن یک اسلاید پاورپوینت با ده نکته مختلف و مهم است.
  • پاورپوینت برای نمایش پاراگراف‌های طولانی نیست! راه‌های بهتری برای نمایش اطلاعات در پاورپوینت وجود دارد.

رعایت سلسله مراتب در تصویر

شعبده‌بازها همیشه ترفندی برای گمراه کردن تماشاگرها دارند. شعبدۀ ارائه پاورپوینت در این است که چشم تماشاگر باید دقیقاً همان مسیری را دنبال کند که شما می‌خواهید؛ بدون اینکه لازم باشد با انگشت یا نشانگر pointer به نمایشگر اشاره کنید.
با انتخاب سایز و جای مناسب المان‌های بصری و نوشته‌ها، توجه مخاطب را به مطالب مورد نظرتان جلب کنید.


طراحی نمودار و گراف اشتباه، ممنوع!

طراحی یک نمودار دایره‌ای pie chart جای طراحی تایم لاین، ارائه پاورپوینت شما را بهتر نمی‌کند. قبل از اینکه تصمیم بگیرید که چه نوع گراف و نموداری برای نمایش دیتای شما مناسب‌تر است، از خودتان بپرسید که قرار است چه چیزی را به مخاطب پاورپوینت نشان دهید. تایم لاین معمولا برای مقایسۀ دو مطلب (از آمار و تاریخ تا درآمد و عملکرد و …) مناسب است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چگونه در طراحی پاورپوینت تایم لاین بسازیم؟


طراحی آیکون مناسب پاورپوینت
سبک یکسان طراحی آیکون پاورپوینت

بهتر است وقتی آیکون انتخاب می‌‌کنید، شکل و اندازه آیکون‌ها یکی باشد. در تصویر بالا، آیکون‌های سمت راست هر دو فلت و یک‌اندازه هستند و رنگ و طراحی یکسانی دارند. اما دو آیکون سمت چپ نه رنگ‌آمیزی یکسانی دارند و نه طراحی یکسانی.
برای انتخاب آیکون می‌توانید از آیکون‌های پیش‌فرض پاورپوینت که در نوار ابزار پاورپوینت نسخۀ ۲۰۱۹ و ۳۶۵ آمده، استفاده کنید. یادتان باشد که جذابیت و تنوع در طراحی به معنی طراحی شلوغ و بی‌برنامه نیست!

به جز این نکات، چه نکاتی را برای جلوگیری از طراحی یک پاورپوینت کشنده و بی‌روح پیشنهاد می‌کنید؟

به اشتراک بگذارید

پاسخ