چرا باید برای طراحی جلد گزارش عملکرد وقت بگذاریم؟ به نظرتان جلد کتاب و مجله یا پوستر یک فیلم و نمایش چقدر در انتخاب شما تاثیرگذار است؟ مطمئناً خیلی‌ها با دیدن یک طرح جذاب، به خواندن و دیدن یک اثر ترغیب می‌شوند. جلد گزارش هم مثل یک دعوت‌نامۀ تصویری است و به اندازۀ محتوای گزارشتان اهمیت دارد! پس برای طراحی جلد گزارش (رسمی، سالانه و …) باید وقت بگذارید.

چرا طرح جلد گزارش مهم است؟
ممکن است محتوای گزارشتان، نه‌تنها موقعیت سازمان و حوزۀ کاری خودتان بلکه دنیا را تکان دهد اما یک طرح جلد ضعیف یا معمولی که شبیه بقیۀ کاورهاست و چنگی به دل نمی‌زند، تمام زحمتتان را بر باد می‌دهد! در این مقاله با اصول طراحی حرفه‌ای جلد گزارش آشنا شوید تا وقتی نگاه مخاطب به جلد گزارشتان می‌افتد، نتواند چشم از آن بردارد!

چرا طرح جلد گزارش عملکرد مهم است؟

طرح جلد گزارش شما باید جذاب باشد. اولین شانس شما برای جلب توجه و تأثیر گذاشتن روی مخاطب، ظاهر گزارش عملکردتان است. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که کلی وقت گذاشتید و گزارش عملکرد برای رئیستان تهیه کرده‌اید اما به جای تشویق، سرزنش شدید!
طراحی یک جلد فوق‌العاده‌ برای گزارش، می‌تواند دیدگاه رئیس یا هر کسی که گزارشتان را می‌خواند، عوض کند و  حتی با وضوح بیشتری محتوای گزارشتان را به یاد بیاورد!

بر اساس مطالعه یک مرکز علمی تحقیقاتی، حافظۀ ما در به یاد آوردن تصویر، بهتر از به یاد آوردن نوشته عمل می‌کند؛ انسان‌ها می‌توانند با دقتی نزدیک به ۹۰ درصد، حدود ۲۰۰۰ عکس را به یاد بیاورند! یک طرح جلد خوب، طرحی است که تصویر و نوشتۀ آن طوری طراحی شده است که بیشتر در ذهن می‌ماند و قانع‌کننده‌تر است.

معمولاً ترکیب تصویر و نوشته بهتر جواب می‌دهد اما گاهی اوقات فقط عکس یا فقط نوشته هم به‌تنهایی می‌توانند دیگران را جذب کنند؛ البته این مورد به موضوع و فاکتورهایی مثل تجربه، نگاه درست، جسارت و … بستگی دارد.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چگونه یک گزارش حرفه‌ای بنویسیم؟


روی جلد گزارش چه بنویسیم؟

گزارش ارزیابی عملکرد شما با یک جلد زیبا و مناسب، بیشتر از گزارشی با یک جلد گیج‌کننده یا بی‌ربط جلب توجه می‌کند. موقع طراحی جلد گزارش، یک سری گزینه هست که باید مطمئن شوید آنها را جا نمی‌اندازید!

بدیهی‌ترین گزینه، نوشتن تیتر برای گزارشتان است. ممکن است علاوه بر تیتر بخواهید زیرتیتر هم بنویسید؛ معمولاً زیرتیتر یا تیتر دوم برای اشاره و توضیح بیشتر دربارۀ تیتر اصلی است.

نام نویسنده و سِمَت او هم باید نوشته شود. آوردن نام و لوگوی شرکت و اداره یا هر جایی که گزارش برای آنجا تهیه می‌شود هم، اعتبار و وزن بیشتری به گزارش می‌دهد.
تاریخ نوشتن گزارش عملکرد یادتان نرود! گزارش‌های فاقد تاریخ می‌توانند فاقد اعتبار باشند!

چگونه یک جلد فوق‌العاده طراحی کنیم؟

انتخاب رنگ برای جلد گزارش
انتخاب رنگ مناسب در طراحی گزارش

موقع طراحی گزارش عملکرد، وقتی می‌خواهید رنگ مناسب را انتخاب کنید، زرنگ باشید و دقت کنید! چرخۀ رنگها برای خیلی از ما وسوسه‌انگیز است و دوست داریم همه را انتخاب کنیم اما حواستان باشد اشتباه نکنید!

دنبال رنگ‌هایی باشید که در بِرند شما یا پالت رنگی شرکتتون استفاده شده است. البته می‌توانید کمی طیف‌های رنگی را تغییر بدهید! می‌توانید کمی از چارچوب رنگ‌های سازمانی خارج شوید اما بیشتر از سه واریاسیون متفاوت Variation از یک رنگ را انتخاب نکنید!

دیدن رنگ‌های زیاد و نامتناسب (شبیه به هم یا خیلی متضاد) هم چشم را آزار می‌دهد هم مانع دیدن محتوای روی جلد می‌شود! رنگ فونت عنوان (تیتر) باید کمی با پس زمینۀ کارتان کنتراست داشته باشد که عنوان راحت‌تر دیده شود و خوانا هم باشد.

انتخاب فونت مناسب برای گزارش

در انتخاب فونت عجله نکنید! خیلی از ما وقت زیادی برای انتخاب یک فونت (قلم) عالی صرف می‌کنیم اما معمولاً در انتخاب فونت مناسب مشکل داریم! چرا نمی‌توانیم فونت مناسب را برای نوشتن گزارش انتخاب کنیم؟

خیلی از فونت‌ها هویت خودشان را دارند که در طرح و ظاهر حروف دیده می‌شود. فونت‌ها می‌توانند رسمی، فانتزی یا مدرن باشند. مهمترین ویژگی فونت، خوانایی آن است  و اینکه ترکیب حروف کنار هم چطور به نظر می‌رسد.

بعضی از فونت‌ها در فارسی مثل نازنین Nazanin، تیتر Titr، زر Zar و لوتوس Lotus برای تایپ کتاب، مجله، پایان‌نامه و  آزمون‌های رسمی به کار می‌روند. بعضی فونت‌ها تحریری هستند که برای زیبایی متن به کار می‌رود و چون برای همه ممکن است خوانا نباشند، جنبۀ رسمی ندارند. بعضی فونت‌ها مثل ایران سنز Iransans برای کارهای گرافیکی و  سایت‌ها مناسب هستند و …

برای روی جلد، بیشتر از یک فونت می‌توانید استفاده کنید اما توصیه می‌کنیم بیشتر از ۲ یا ۳ فونت را به کار نبرید! یادتان باشد تنوع فونت و طیف‌های رنگی زیاد، روی خوانایی جلد اثر منفی می‌گذارد!

تصویرسازی روی جلد گزارش
با تصویرسازی روی جلد، جلب توجه کنید!

دو ویژگی کلیدی هست که وقتی برای تصویرسازی روی جلد دارید تصمیم می‌گیرید، باید آنها را به خاطر بسپارید؛ فرقی نمی‌کند که تصویرسازی با داده‌های آماری و نوشته صورت بگیرد یا فقط از عکس و وکتور استفاده شود یا اینکه ترکیب هر دو باشد.

اول اینکه، فقط از عکس‌های باکیفیت انتخاب کنید که رزولوشن و وضوح بالایی دارند تا حرفه‌ای بودنتان را به رخ بکشید. می‌توانید از تصاویر آماده stock استفاده کنید یا خودتان و تیم عکاسی مجموعه‌تان دست به کار شوید و از پروژه مورد نظرتان عکس بگیرید.

دوم اینکه، باید تصویری انتخاب کنید که با محتوای گزارش جور و هماهنگ باشد. انتخاب عکس‌های ساده و منحصربه‌فرد به خوبی محتوای گزارش را منعکس می‌کنند یا مخاطب را دربارۀ محتوا کنجکاو می‌کنند.
عکس روی جلد می‌تواند یک شخصیت خاص باشد یا عکسی از آدمهای ناشناس؛ عکس حیات وحش و محیط زیست باشد یا عکس بناها و … .

سلسله مراتب طراحی را رعایت کنید

سلسه مراتب طراحی را روی جلد گزارش عملکرد رعایت کنید؛ یعنی برای قرار گرفتن محل تصویر، ترتیب و سایز و شکل تیترها برنامه‌ریزی کنید تا بیننده یا خواننده را از طریق  تصویر راهنمایی کنید که اولویت‌ها چیست.
درحقیقت، از طریق چینش آیتم‌ها روی جلد گزارش می‌توانید به خواننده یا بیننده مسیر را نشان بدهید که اول کجا را باید ببیند و بعد کجا را بهتر است ببیند. در مقاله‌ای از سلسله مراتب طراحی بیشتر خواهیم گفت.

وقتی سایز نوشته و فاصلۀ نوشته‌ها از همدیگر را مشخص می‌کنید، دارید فضایی بین اِلِمان‌ها (آیتم‌ها) ایجاد می‌کنید که بیننده گیج و آشفته نشود. طرح جلد را ساده نگه دارید. یادتان باشد که جلد قرار است جلب توجه بکند و دریچۀ ورود به مطلب شما باشد.

فضای سفید-طراحی-گزارش-پرزنتا
طراحی فضای سفید (خالی)

گفتیم طراحی جلد گزارش باید ساده و خلوت باشد. وقتی طرح روی جلد شلوغ است، زیاد بودن عکسها و اِلِمان‌های تصویری می‌تواند مشکل‌ساز باشد! برای همین به مقدار زیادی «فضای سفید» white space احتیاج داریم تا آیتم‌های اصلی را برجسته کند.

منظور از فضای سفید، فضایی است که برخلاف اسمش می‌تواند سفید نباشد! درحقیقت، فضای سفید یا فضای خالی می‌تواند هر رنگ یا هر طرحی pattern باشد اما جزیی از اِلِمان‌های اصلی تصویری روی جلد نیست و قرار نیست مفهوم خاصی را القا کند.

بررسی نمونه طرح جلد گزارش عملکرد

یکی از نمونه کارهای طراحی جلد گزارش عملکرد پرزنتا را در بالا مشاهده می‌کنید که ترکیبی از تصویر و نوشته است. ۶ مستطیل ( یکی از آنها کادربندی عکس است) و یک مربع، عناصر اصلی این طرح جلد هستند؛ ببینید چطور با کنار هم چیدن این مستطیل‌ها فضای سفید به وجود آمده‌است!

در این طراحی جلد، یک تیتر اصلی و یک زیرتیتر (سال ۱۳۹۷) با دو سایز متفاوت اما همرنگ نوشته شده‌است؛ نام شرکت و  لوگوی آن نیز آمده‌است؛ از ترکیب رنگ‌های آبی، زرد، طوسی و رنگ خنثای سفید استفاده شده‌است. عکس نیز متناسب با نام و کارکرد شرکت روی جلد قرار گرفته‌است.

ببینید چطور با ترکیب رنگ‌ها، چینش عناصر هندسی و نوشته‌ها بازی شده است؛ رعایت سلسله مراتب طراحی  و چینش مناسب، به بینننده کمک می‌کند نکات مهم و اصلی را زودتر ببیند. در این طرح جلد نگاه شما اول به کجا می‌افتد؟


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چگونه گزارش عملکرد سالانه بنویسیم؟


خب، حالا نوبت شماست که در کنار نوشتن یک گزارش عملکرد باکیفیت، جلد گزارش عملکرد جذاب و هدفمندی هم طراحی کنید. برای راحتی کارتان و کم شدن دغدغه‌تان می‌توانید با پرزنتا مشاوره کنید و طراحی جلد گزارش و تصویرسازی محتوای گزارشتان را به ما بسپارید.

دانلود کتابچه رایگان طراحی گزارش عملکرد

به اشتراک بگذارید

پاسخ