آخرین بروزرسانی: مرداد ۱۳۹۹

نرم‌افزار طراحی پرزی Prezi رقیب نرم‌افزارهای سنتی و اسلایدمحور مثل پاورپوینت است. خاستگاه این نرم‌افزار مجارستان است و کلمۀ پرزی، کوتاه‌شدۀ پرزنتیشن به زبان مجاری می‌باشد.

شرکت طراح و توسعه‌دهندۀ نرم‌افزار پرزی، سال ۲۰۰۹ با همکاری آدام فیشر (ایده‌پردازاصلی)، پیترهالاسی و پیتر آروای تاسیس شد. دو ماه پس از تأسیس شرکت،‌ TED اولین سرمایه‌گذار بزرگ پرزی بود. چند وقت بعد، اولین شعبۀ شرکت در شهر سانفرانسیسکوی آمریکا افتتاح شد.

برنامۀ پرزی، برخلاف فرم و قالب اسلایدها که کاربر را محدود می‌کنند، یک صفحۀ سفید و نامحدود با امکان حرکت و بزرگنمایی در اختیار طراح ارائه می‌گذارد. می‌توانید هر جایی از صفحه که دوست دارید اطلاعات و تصویر بگذارید؛ فقط کافیست برای ارائۀ خود، مسیرهای حرکت و جابجایی تعریف کنید.
صفحۀ نقشه‌‌مانند پرزی، با یک نمای کلی این امکان را برای ارائه‌کننده فراهم می کند که بین موضوعات انتخابی آزادانه حرکت کند و روی جزئیات دلخواه یک سوژه زوم کند تا مخاطبان هم آن را دقیق ببینند.

یکی از پایه‌گذاران پرزی می‌گوید: «این نرم‌افزار به شما کمک می‌کند تا افکارتان را بهتر سامان‌دهی کنید و آنها را صریحتر و شفافتر با مخاطبان خود در میان بگذارید، تاثیرگذارتر عمل کنید و مشتری‌ها راحت‌تر مقصودتان را درک کنند.»

برنامۀ طراحی پرزی با قابلیت داستان‌‌پردازی بصری، در جذب مخاطبان موفق‌تر است. بر اساس یک مقایسه میان دو نرم‌افزار ارائۀ کنفرانس، کاربران پرزی را ۵/۱۲% سازمان‌یافته‌تر، ۴/۱۶% جذابتر، ۹/۲۱% ترغیب‌کننده‌تر و ۳/۲۵% کارآمدتر از پاورپوینت می‌دانند.

نرم افزار پرزی در سال ۲۰۱۱ برای آی‌پد، سال ۲۰۱۲ برای آیفون و سال ۲۰۱۵ برای اندروید عرضه شد.

نرم‌افزار طراحی ارائۀ پرزی، از مدل فری‌میوم Freemium پیروی‌ می‌کند؛ با ابزار رایگان طراحی موجود در سایت می‌توانید به صورت آنلاین، طراحی ارائه انجام دهید اما برای دسترسی به امکانات بیشتر از جمله: کنترل و تغییر تنظیمات شخصی و امنیتی ارائه و ویرایش آفلاین باید برای نسخه‌های حرفه‌ای تر مبلغی بپردازید.
نسخۀ دسکتاپ پرزی هم برای طراحی آفلاین محدودیت زمانی دارد.  فرمت فایل‌ ارائۀ پرزی .exe است که با بیشتر سیستم‌ها همخوانی دارد. متاسفانه پرزی هنوز از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کند.

نسخۀ پرزی کلاسیک مبتنی بر فلش بود اما نسخۀ ارتقا یافتۀ آن به نام پرزی نکست Prezi next و پرزی بیزینس Prezi business مبتنی بر وب و HTML5 هستند. پرزی نکست مبتنی بر AR است. ارائۀ شما بدون اینکه لازم باشد نرم‌افزار خاصی نصب کنید، در وب ایجاد شده و روی فضای ابری “cloud” ذخیره می‌شود؛ از طریق مرورگرهای اینترنتی می‌توانید به برنامه دسترسی داشته باشید. البته پرزی نکست، مرورگر اینترنت اکسپلورر را پشتیبانی نمی‌کند.

برنامۀ پرزی بیزینس که سال ۲۰۱۶ عرضه شد، روی جاوا اسکریپت کار می‌کند و با سیستم عامل‌های جدید هم‌خوانی دارد. این نرم‌افزار مختص کسب‌وکار، برای فروش محصولات مختلف و بازاریابی حرفه‌ای طراحی شده‌است؛ همان سیستم اصلی پرزی را دارد و با ابزارهای خلاقانۀ طراحی تجارت‌محور، مانند تحلیل هم‌زمان داده‌ها، ویژگی اظهارنظر و ویرایش هم‌زمان و… تکمیل شده‌است. از دیگر امکانات این برنامه، طرح اتاقهای مجازی کنفرانس برای کنترل و برگزاری ارائۀ زنده و از راه دوراست.

طراحان پرزی، اصطلاح «ارائۀ گفت‌وگو- محور» Conversational presenting را سال ۲۰۱۵ ابداع کردند که معلول جریان سیال اطلاعات و حرکت آزادانۀ دوربین روی صفحه در طول ارائه است؛ قابلیتی که اجازه می‌دهد سوال‌ها و نکات مهم هر زمان که لازم است، مطرح شود.
برخلاف یک مسیر از پیش تعیین شده در ارائه‌های اسلایدمحور، روال ارائه با پرزی، تابع مسیر گفت‌وگو و پرسش و پاسخ است، حتی ترتیب بیان مطالب هم ممکن است جابجا شود. بنابراین ارائۀ شما پویاتر و انتقال پیامتان، قوی‌تر و به‌یادماندنی‌تر خواهد شد.

گفته شد که پرزی برگرفته از پرزنتیشن است. در حقیقت، این کلمه از ریشه ‌prezentáció می‌آید که مجارستانی است. در حال حاضر، کاربران جهانی پرزی بیش از ۸۵ میلیون نفر هستند و حدود ۳۲۵ میلیون ارائه طراحی کرده‌اند. شاید برایتان جالب باشد که ببینید آنها چگونه پرزی را در اینترنت جست‌وجو کرده‌اند.

 

برای آشنایی و طلاعات بیشتر با ویژگی‌های نرم افزار پرزی، مقایسۀ پرزی با پاورپوینت و ترفندهای طراحی با پرزی، مقالات پرزنتا را حتماً مطالعه بفرمایید.
یکی از خدماتی که تیم پرزنتا ارئه می‌دهد، طراحی پرزی است که علاوه بر فایل اجرایی، اینفوگرافیک ارائه را نیز می‌توانید دریافت کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با تیم پرزنتا تماس حاصل فرمایید.

مشاوره با تیم پرزنتا

به اشتراک بگذارید

پاسخ