آخرین بروزرسانی: خرداد ۱۳۹۹

قبل از طراحی پاورپوینت، یک مداد بردارید و استوری برد طراحی کنید. تا این لحظه، این کار را نکرده‌اید؟ نگران نباشید! خیلی از مردم حتی این اسم را نشنیده‌اند! بعضی از فیلم‌ها، کتاب‌های مصور(کمیک استریپ) و سایت‌ها عموماً به صورت داستان و روایت تصویری یا همان استوری برد ارائه می‌شوند.
طراحی یک استوری برد بی‌نقص، کلید طراحی یک ارائۀ بی‌نقص است. با استفاده نکردن از این روش، خودتان را از ایده‌پردازی خلاقانه محروم می‌کنید.
با استفاده از این روش، قبل از اینکه مطالب اصلی و مهم را به روی صفحۀ اسلاید پاورپوینت بیاورید، می‌توانید به تصویر کلی و نهایی کارتان نگاه کنید و ببینید که چه موارد تأثیرگذاری برای جذب مخاطبانتان خواهید داشت.

طراحی-استوری-برد-پاورپوینت،چرا-استوری-برد،تعریف-داستان-ارائه

چرا استوری برد طراحی کنیم؟

اگر یکراست سراغ طراحی یک پاورپوینت بروید، ارائه‌ای با یک روایت معمولی و کلیشه‌ای خواهید داشت که فرصت خلق ایده‌های نو و خلاقانه را از شما می‌گیرد.
اگر مجبور باشید یک پرزنتیشن ده دقیقه‌ای دربارۀ کارکرد سیستم اطفاء حریق شرکتتان ارائه کنید، طراحی استوری برد ممکن است هم خسته‌کننده باشد و هم امکان بروز خلاقیت فراهم نشود. اما در بسیاری از پروژه‌ها، تهیۀ یک نقشۀ تصویری کلی قبل از شروع طراحی پروژۀ پاورپوینت، مرحله‌ای کلیدی است که حتی از اندازۀ تیترهای اصلی و فرعی و مدل انیمیشن‌هایی که در اسلایدها به کار می‌برید، هم مهمتر و کاربردی‌تر است.
یکی از دلایل لزوم طراحی استوری برد برای طراحی پرزنتیشن، جنبۀ سرگرم‌کننده و جذاب آن است. در این مرحله که ایده‌ها ساخته و پرداخته می‌شوند؛ نه هیچ ایده‌ای عجیب و بی‌نقص است و نه هیچ مفهوم و موضوعی، پرت و بی‌معنی! شما بعداً می‌توانید تکلیف ایده‌های عجیب و غریب را مشخص کنید اما در این مرحله، آزاد و رها از قید و بند ذهنی فکر کنید!
ایده‌های ناب از کجا به ذهنتان خطور می‌کند؟ در حین پیاده‌روی یا وقتی در جایی مثل یک کافی‌شاپ نشسته‌اید یا در حمام و موقع دوش گرفتن؟ سخت نگیرید؛ می‌توانید در حمام با یک ماژیک ضد آب روی دیوار، طرحی که به ذهنتان رسیده‌است را بکشید و حتی اعضای گروهتان را هم با خود در این کارهای در ظاهر بی‌معنی و ابلهانه همراه کنید!
فرقی نمی‌کند فکر بکر و ایده‌ی اولیۀ مربوط به استوری برد کجا به ذهنتان برسد، آنها را در محل کارتان می‌توانید با جزییات و شاخ و برگ بنویسید.

طراحی-استوری برد-پاورپوینت،تمرین-داستان نویسی،پیدا-کردن- سوژه
سه تمرین برای طراحی یک استوری برد خوب

در طراحی پرزنتیشن حرفه‌ای، یک روش منحصر به فرد برای برانگیختن احساسات و عواطف افراد، آشنا کردن آنها با یک محیط جدید و بازتعریف مفاهیم قدیمی است. احساسات بیشتر از منطق، افراد را به واکنش وا می‌دارد!
این سه تمرین برای شما می‌تواند مفید باشد تا استوری برد بهتری طراحی کنید.

  • مردم را تماشا کنید

اگر سی دقیقه وقت آزاد داشتید، بیرون بروید و دیگران را تماشا کنید! ممکن است در رفتار و حرکات دیگران چیز جالب و چشمگیری پیدا کنید.
می‌توانید به آدم‌هایی که می‌بینید اما نمی‌شناسید، اسم و کاراکتر بدهید و برای خود طرز لباس پوشیدن و رفتارشان را تحلیل کنید.
با خودتان فکر کنید چه داستانی موجب شده‌است آنها قهقهه بزنند یا عصبانی و اخمو باشند! آنهایی که تنها پشت میز کافی‌شاپ نشسته‌اند یا روی چمن پارک دراز کشیده‌اند، به چه فکر می‌کنند یا از کجا آمده‌اند؟ منتظر چه کسی هستند؟

تمرین-داستان نویسی، طراحی-استوری برد-پاورپوینت- عکس-قدیمی

  • به عکس‌های قدیمی نگاه کنید

نگاه کردن به عکسهای قدیمی هم مثل نگاه کردن به آدمهای دور و برتان است. پشت هر عکس چه خاطره‌ای می‌تواند باشد؟ کسانی که در عکس هستند، بعد از گرفتن عکس و ثبت خاطره کجا رفته‌اند و چه کرده‌اند؟
حتی می‌توانید به عکاس فکر کنید که چرا این زاویه را برای گرفتن عکس انتخاب کرده‌است.
با کمک این فعالیت‌های قصه‌گویی و تصویرسازی ذهنی، یک داستان خوب برای طراحی یک ارائۀ پاورپوینت جذاب تعریف کنید.

  • بنویسید!

بنویسید. یکی از بهترین تکنیک‌های خلاقیت و ایده‌پردازی، «نوشتن» است. به اخبار و داستان‌های خیلی کوتاه نگاه کنید یا از توییت‌ها کمک بگیرید. فضای مجازی پر از سوژه‌هایی است که برای داستان‌پردازی، جذاب و کاربردی هستند. کافی است به سوژه فکر کنید و آن را با جزئیات و آب و تاب در ذهن خود پرورش دهید و قصۀ جدیدی بیافرینید. حتی می‌توانید همان خبر یا داستانی که خوانده‌اید را از زاویۀ دید خودتان ادامه دهید.
توصیه می‌کنیم روایت تصویری خود را کاملاً بدون کامپیوتر انجام دهید. یک مداد یا خودکار معمولی هم می‌تواند به کمک پیاده کردن تصویری ایده‌هایتان بیاید.
به خاطر داشته باشید که ذینفع اصلی در خلق استوری برد، در وهلۀ اول خود شمایید که برای هدفمندتر شدن روند طراحی ارائۀ پاورپوینت یا پرزی از این امتیاز بهره می‌برید و بعد، مخاطبانتان هستند که پرزنتیشن شما جوابگوی نیاز آنهاست.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چرا و چگونه باید روی پاورپوینت حرفه‌ای سرمایه‌گذاری کرد؟


طراحی-استوری-برد، استوری برد-قبل-طراحی-پاورپوینت
چطور استوری‌برد برای پاورپوینت طراحی کنیم؟

یک ارائه از دو عنصر مکمل تشکیل می‌شود: گرافیک و متن؛ در مرحلۀ طراحی استوری برد شما با هر دو سر و کار دارید. مهارت تصویرسازی‌تون خوب نیست؟ اهمیتی ندارد، پاک‌کن برای پاک کردن است! مخاطبان پرزنتیشن شما قرار نیست هیچ‌وقت تلاش‌های ناموفقتان در طرح‌زنی‌های اولیۀ مثلاً لوگوی شرکتتان را ببینند.
با نوشتن سرفصلها شروع کنید که ایده‌ها و مفاهیم کلیدی کارتان هستند. دربارۀ ترتیب نوشتنشان نگران نباشید. بعداً می‌توانید با فلش به هم وصلشان کنید.
الان فقط کافیست چند تا از ایده‌هایی که در سر دارید را روی کاغذ پیاده کنید. سپس دور هر ایده یک کادر مشخص و مجزا بکشید. بعضی از این ایده‌ها در زمان طراحی اسلاید پاورپوینت، به چند اسلاید احتیاج دارند تا با جزییات آورده شوند. اما در این مرحله، یک کادر برای هر نقطه نظر کلیدی کافی است. بعد، می‌توانید کادرهای دوم و سوم را بر حسب نیاز به این کادرهای اولیه اضافه کنید.
مهم نیست اگر اوضاع آشفته و نامرتب به نظر برسد. فاکتور اصلی این است که شما خودتان می‌توانید در این بی‌نظمی، نظم و قاعده‌ای را ببینید. ترتیب اصلی و نظم نهایی خودش به موقع حاصل می‌شود. بعضی‌ها به جای استفاده از فقط یک برگ کاغذ، ترجیح می‌دهند که از برگه‌های یادداشت کوچک (استیکر نوت) استفاده کنند که به راحتی جابجا می‌شود.
وقتی مشغول طراحی استوری برد می‌شوید، دو اصل را باید مورد توجه قرار دهید: شما چه می‌خواهید بگویید؟ و مخاطبانتان چه می‌خواهند بشنوند؟
قرار نیست فقط برای خوشایند و لذت مخاطب کار کنید، مگر اینکه کمدین باشید! خروجی کار شما فراتر از سرگرم کردن بقیه است! در نهایت، این ارائۀ پرزنتیشن شماست اما مشتری‌ها و سرمایه‌گذاران کسانی هستند که با واکنششان، بازخورد موفق یا ناموفقی برای شما رقم می‌زنند.

طراحی-استوری-برد، نمونه-یک-استوری-برد،طراحی-داستان-پاورپوینت
خروجی یک استوری برد خوب، یک ارائۀ پاورپوینت حرفه‌ای است که بین هدف مورد نظر ارائه‌کننده و نیازهای مخاطبان، همخوانی و تعادل برقرار می‌کند.
بعد از اینکه طرح اولیۀ خود را آماده کردید و ایده‌هایتان تقریبا پیاده شد، یک قدم به عقب برگردید و به طرح شلوغی که پیش رویتان است، نگاه کنید. چه خوب! این تراوشات ذهنی شماست. حالا زمان بازبینی، نظم دادن و احتمالاً دوباره طرح زدن است تا موقعی که ایده‌هایتان به یک داستان مفهومی تصویری مرتبط و پیوسته تبدیل شود.
حالا شما آماده‌اید که از اینجا به بعد، سراغ نرم افزار طراحی پاورپوینت بروید و تصمیم بگیرید که از ترنزیشن‌های ساده (subtle) برای جذابیت و نمایش بهتر محتوای روی اسلایدها کمک بگیرید یا از ترنزیشن‌های پویا (dynamic).


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: باید و نبایدهای انیمیشن‌گذاری در پاورپوینت


برگرفته از: buffalo7

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ