دوست دارید با طراحی ارائه و پرزنتیشن حرفه‌ای در ذهن مخاطب، ماندگار شوید؟ در این مقاله، ۱۱ ترفند کاربردی برای ساختن پرزنتیشن حرفه‌ای به شما پیشنهاد می‌دهیم. محتوای این ارائه‌ها حتی با گذشت زمان، باز هم کاربردی و جذاب هستند؛ فاکتورهایی مثل طراحی خیره‌کننده و جذاب، عناصر خلاقانۀ پرزنتیشن، پیام و نحوۀ ارائه در ذهن مخاطب باقی می‌مانند. شما با طراحی پاورپوینت حرفه‌ای یا پرزی، می‌توانید بهترین ارائه را آماده و توجه دیگران را به ایده‌های خود جلب کنید.

طراحی ارائه، 11 ایده برای طراحی پرزنتیشن حرفه‌ای
۱۱ ایدۀ کاربردی برای طراحی پرزنتیشن حرفه‌ای

۱ . رنگ‌ها

در طراحی پرزنتیشن، به کار بردن حتی مقدار کمی «رنگ»، می‌تواند معجزه کند. چطور رنگها را انتخاب می‌کنید و چطور آنها را در کنار هم قرار می‌دهید؟  اگر در انتخاب رنگ مناسب تردید دارید، می‌توانید از «لی‌اوت‌ها» و «قالب‌های آماده» استفاده کنید.
اگر می‌خواهید طراحی ارائه را با دو رنگ غالب انجام ‌دهید و پس زمینه و المان‌های داخل کار را طوری بچینید که این دو رنگ، بیشتر به چشم بیایند، می‌توانید از سیاه و سفید استفاده کنید. سپس یک رنگ دیگر را با آنها  ترکیب کنید؛ مثل رنگ زرد و آبی. می‌توانید از سایه‌های خنثی هم برای عمق دادن به کارتان کمک بگیرید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : طراحی پاورپوینت حرفه‌ای: گرافیک و رنگ


طراحی ارائه، ساخت پرزنتیشن، تم بک گراند

۲ . یک تم جسورانه انتخاب کنید

برای ساختن پرزنتیشن، «تصویر پس زمینه پاورپوینت یا پرزی» را با دقت و کمی فکر انتخاب کنید که مخاطبانتان در طول ارائه کنجکاو شوند و دنبال مفهوم آن بگردند. اگر می‌خواهید از «عکس» استفاده کنید، یک عکس زیبا را انتخاب کنید که در آن اتفاقی افتاده یا فعالیتی در حال انجام است. می‌توانید عکسی (مرتبط با محتوا) انتخاب کنید که عواطف و احساسات مخاطب را برانگیزد.
«تصویر بک گراند» را طوری انتخاب کنید که فضای کافی برای قرار دادن متن داشته باشد.می‌توانید برای انتخاب پس‌زمینۀ مناسب، می‌توانید سراغ تم «بافت‌دار» Texture یا «طرح‌دار» Patterns بروید؛ مثل تم موج و چوب. می‌توانید تمی انتخاب کنید که نماد و سمبلی از پیامتان است؛ مثل طرح پاسپورت، بنر و تابلوی تبلیغاتی، جاده و … .
هدف شما از طراحی ارائه، این است که مخاطبانتان بیشتر روی محتوا (نوشته، نمودار و تصاویر) متمرکز باشند، پس مطمئن شوید که تصویر پس‌زمینه، گیج‌کننده نیست و فهم محتوای روی اسلاید به مشکل نمی‌خورد.

۳ . از حباب گفت‌وگو  کمک بگیرید!

«حباب گفت‌وگو» (ابرنویسه) می‌توانند با روش‌های خلاقانه نکات کلیدی و مهم را به مخاطب منتقل کنند. در طراحی کردن ارائه و «استوری برد»، از آنها استفاده کنید تا یک ایده را به تصویر بکشید یا افکار و احساسات یک کاراکتر را نشان دهید.
می‌توانید با «ساختن تایم لاین»، از حباب گفت‌وگو برای نشان دادن نقاط عطف و شاخص‌ها استفاده کنید. اگر دربارۀ یک سرویس یا محصول، آمار نظرسنجی و  پرسش‌نامه‌ای دارید، اطلاعات به دست آمده یا فیدبک (بازخورد) شرکت‌کننده‌ها را در حباب‌ها بنویسید.
مراقب باشید از این «بالون‌های گفت‌وگو» زیاد استفاده نکنید؛ کارکرد اصلی آنها جلب توجه مخاطب به مطالب اصلی و کلیدی است.

طراحی ارائه، ساخت پرزنتیشن حرفه‌ای، تمپلیت پرزی
۴ . طراحی اسلاید را کنار بگذارید!

برای ساختن بهترین پرزنتیشن‌ شاید بهتر باشد که خود را از انحصار اسلایدها خارج کنید. «پرزی» به عنوان یک نرم افزار ارائه به شما اجازۀ طراحی آزادانه و پویا می‌دهد. می‌توانید حاضران در جلسه  را در حین تعریف خط داستانی خود، به سفر ببرید و برای آنها مسیری که رفته‌اند یا قرار است بروند را مجسم کنید.
روی موضوعات مهم و نکات کلیدی می‌توانید «زوم» Zoom کنید. می‌توانید طبق مسیر دلخواهی که از قبل تعیین کرده‌اید، بین بخش‌های مختلف ارائه، در حرکت باشید و به راحتی در طول صفحۀ پرزی، بالا و پایین یا چپ و راست بروید. از محدودیت صفحۀ «اسلاید پاورپوینت» و پشت سر هم عوض کردن اجباری مطالب خبری نیست!
«طراحی با پرزی» این امکان را به شما می‌دهد که به جای کلیک پی در پی روی اسلایدها، «ترنزیشن» (حرکت دهی به محتوا)  را طوری بین موضوعات و نقاط تعریف شده، ایجاد کنید که «اینفوگرافیک» متحرک داشته باشید.
طراحی در یک صفحه نامحدود، داستان گفتن را ساده‌تر می‌کند؛ استفاده از «تمپلیت‌های» پیش ساختۀ پرزی و گرافیک‌های جذاب، کار طراحی ارائه و روایت داستان را ساده‌تر و جذابتر می‌‌کند.

۵ . ویدیو اضافه کنید

برای ساختن یک پرزنتیشن خوب، «طراحان حرفه‌ای» مدتهاست که به اسلاید پاورپوینت یا صفحۀ پرزی خود، «ویدیو» Video  اضافه می‌کنند. ساختن فایل‌های تصویری از جمله ویدیو، به شما اجازه می‌دهد که برای تعریف جذابتر و عینی‌تر داستان، تصاویر متحرک را جایگزین نوشته‌های ثابت کنید. ویدیوها را به صورت خودکار بارگذاری کنید که وقتی به نوبت به اجرای آنها رسید، خودشان به صورت اتوماتیک اجرا شوند.
گذاشتن ویدیو در پرزنتیشن (چه در پاورپوینت، چه در پرزی) تزیینی نیست! آنها باید تم و پیام کلی شما را منعکس کنند؛ پس ویدیوی بی‌ربط به محتوای پرزنتیشن نگذارید. اگر نمی‌خواهید خودتان ویدیو بسازید، می‌توانید از طریق«آپارات» و «یوتیوب» و سایتهای «Stock video»پیدا کنید. حواستان باشد که برداشتن و پخش بعضی ویدیوها، شاید نیاز به اجازه داشته باشد.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه ویدیو در پاورپوینت بگذاریم؟


۶ . موسیقی اضافه کنید

راه دیگر برای کمتر کردن میزان نوشته‌ها و افزودن  اشتیاق مخاطبان، قرار دادن «فایل صوتی» Audio در ارائه است.
داستان خود را با کمک یک صدای از قبل ضبط شده که در ارائۀ پاورپوینت یا پرزی خود گذاشته‌اید، تعریف کنید. میزان یادگیری بیشتر افراد، از طریق دیداری و شنیداری صورت می‌گیرد. این سبک خلاقانۀ «طراحی ارائه»، یک تجربۀ جالب و خاص برای مخاطب ایجاد می‌کند. وقتی صدا پخش می‌شود، می‌توانید به قسمت‌های مختلف ارائه که مرتبط با آن فایل صوتی است، بروید و یک تجربۀ صوتی – بصری برای مخاطب ایجاد کنید.
می‌توانید موسیقی هم  اضافه کنید. برای جلب توجه مخاطب، از «موسیقی بی‌کلام» در پس زمینۀ حرف زدنتان کمک بگیرید. می‌توانید زمان‌بندی کنید که جاهای خاصی از ارائه، موسیقی پخش شود. موزیک جذاب، مخاطب را همراه می‌کند و مثل یک کد، ذهن را در یادآوری مطالب کمک می‌کند.


۷ . انیمیشن طراحی کنید

یک ترفند دیگر برای طراحی ارائۀ ماندگار، به حرکت درآوردن یک طرح ثابت و ساکن یا همان «انیمیشن» سازی است.
علاوه بر «گذاشتن ویدیو در پاورپوینت و پرزی»، می‌توانید از «استاپ موشن» برای طراحی ارائه کمک بگیرید. استاپ موشن به تکنیکی گفته می‌شود که از اشیاء، فریم به فریم فیلم می‌گیرید تا یک صحنۀ متحرک برای تعریف بخشی از داستان بسازید. خیلی از کارهای تصویری و تبلیغاتی به صورت موشن استاپ ساخته می‌شود.
هیچ می‌دانستید که برۀ ناقلا Shaun The Sheep و مورف Morph از نمونه‌های جذاب استاپ موشن هستند! می‌توانید این «افکت» را با کمک زوم، «فید» Fade و انیمیشن (حرکت دهی)، در «طراحی با پرزی» بازآفرینی کنید. انیمیشن‌ها می‌توانند مطالب را از حالت خشک و جدی در بیاورند و تماشاگر را سرگرم کنند. حواستان باشد که بیش از حد آنها را به کار نبرید؛ فقط در حد رساندن مفهوم کار و تکمیل حرفهایتان باشد.

۸ . تایم لاین بسازید

«تایم لاین» Timeline چیز جدیدی نیست. طرح‌های دینامیک و پویای پرزی به شما اجازه می‌دهد که تایم لاین طراحی کنید. همانطور که دارید ارائه را اجرا می‌کنید، می‌توانید نقطه به نقطه حرکت کنید و تایم لاین را نشان دهید. هر مرحله از کار یا اتفاق Event  را با کمک تصویر Photo/Image، شکل Shape، آیکون Icon و …، به یک مطلب خیلی مهم و موثر اختصاص دهید. روی اتفاقات مهم و نکات کلیدی بحث، زوم کنید تا نمایی جزیی یا کلی از کار را به نمایش بگذارید.
تایم لاین فقط کارکرد روایی ندارد بلکه کمک می‌کند در‌ طول برگزاری ارائه، با توجه به اینکه مسیر گفت‌وگو چطور پیش می‌رود، بتوانید بین نقاطی که تعریف کردید، به راحتی حرکت کنید (یا عقب و جلو بروید).


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه در طراحی پاورپوینت تایم لاین بسازیم؟


طراحی ارائه، ساخت پرزنتیشن حرفه‌ای، نمونه روت مپ پرزی
۹ . از نقشه کمک بگیرید

برای ساخت پرزنتیشن حرفه‌ای و جذاب، از «نقشه» کمک بگیرید و ایده‌های بصری خود را به تصویر بکشید؛ بخصوص که تاپیک (موضوع) مبتنی بر مکان جغرافیایی داشته باشید. یک نقشه در پس‌زمینه یا در «نقطۀ کانونی» مربوطه focal point بگذارید و منطقه‌های مختلف را با تغییر رنگ یا حباب‌نوشته مشخص کنید.
وقتی قرار است از نقشه کمک بگیرید، باید رنگهای مناسبی انتخاب کنید که توجه را جلب کند و کسی را به اشتباه نیندازد. رنگهایی که خیلی شبیه به هم هستند را انتخاب نکنید: مثلاً موقعی که دارید دو یا چند جا را با هم مقایسه می‌کنید، باید رنگهای مشخص یا متضاد استفاده کنید. از قابلیت «زوم» پرزی برای نمایش جزییات بیشتر استفاده کنید یا نمای کلی‌تری از ارائه را نشان دهید.
می‌توانید از map route کمک بگیرید که یک تکنیک یادگیری بصری است و دشوارترین و پیچیده ترین مسیرها را با ساده‌ترین و بهترین روش منتقل می‌کند. این نقشه از یک تم مرکزی و شاخه‌های فرعی ساخته شده‌است. هشت مدل نقشه – راه هست که شامل نقشه دایره‌ای شکل، حبابی شکل، درختی و … است. این نقشه‌ها می‌توانند در طراحی پرزنتیشن آموزشی و مشاغل کوچک، کمک ابزار خوبی باشند.

۱۰ . بولت‌پوینت‌ها را حذف کنید

خیلی از «ارائه‌های پاورپوینت»، اسلایدهای مجزا با لیستی از مطالب مهم دارند که با کمک «بولت‌پوینت» به ترتیب ردیف شده‌اند. کارکرد این «نقاط گلوله‌ای» Bullet point، انتقال حرفهای مهم سخنران به مخاطب است.
امروزه، خیلی از طراحان حرفه‌ای برای طراحی پرزنتیشن‌های آموزشی و … ، از  تصاویر و نمادهای تصویری برای مشتاق کردن مخاطب و ایجاد تعامل استفاده می‌کنند. مخاطبان خود اعم از سرمایه‌گذار، رئیس، مشتری، کارآموز و… را با حذف بولت‌پوینت‌ها و جذاب کردن محتوا به پروژۀ خود علاقه‌مند کنید.

طراحی ارائه، پرزنتیشن، هشتگ بسازید
۱۱ . هشتگ بسازید

وقتی پرزنتیشن طراحی می‌کنید، میزان تعامل و مشارکت با مخاطبانتان را ارتقا دهید. بخشی از پیام و محتوای خود را می‌توانید به صورت کلمات و عبارت‌های کلیدی با «هشتگ» بسازید و در کل ارائه نمایش دهید. حاضران در جلسه را ترغیب کنید که در طول جلسه با این هشتگ‌های ساخته شده، توییت کنند.
به این ترتیب، هم ارائه شما سریعتر و برای حجم بیشتری از مخاطبها به اشتراک گذاشته می‌شود، هم فرصت گفت‌وگو و بحث آنلاین پیش می‌آید.
از «منطقۀ امن» خود بیرون بیایید و برای ساختن پرزنتیشنی حرفه‌ای و جالب، سراغ ایده‌های جذاب و چالش برانگیز بروید و با کمک این ۱۱ ترفند، ارائه‌ای ماندگار طراحی کنید.

برگرفته از : prezi

به اشتراک بگذارید

پاسخ