اگر مدت زیادی از کار کردنتان در زمینۀ طراحی پاورپوینت و ارائه می‌گذرد، حتماً خیلی‌ها شما را می‌شناسند و حتی مشتری‌های ثابت خودتان را هم پیدا کرده‌اید. خیلی وقتها از شما دعوت می‌کنند که در همایش‌های رسمی و رویدادهای مختلف، سخنرانی و ارائه کنید. اما باید قید ارائه یا سخنرانی کردن را بزنید!

نباید-ارائه-کنید
چرا باید پیشنهاد طراحی ارائه و سخنرانی را رد کنید؟

برخی از موقعیت‌های کاری که به شما پیشنهاد می‌شود مثل یک قدم رو به جلو است و و بعضی دیگر، تأثیری روی سابقه و وجهۀ شما نمی‌گذارد و حتی ممکن است به ضررتان تمام شود! خب چه باید بکنید؟ هر پیشنهادی را قبول کنید یا نکنید؟
برای اینکه بهتر تصمیم بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم این سوالات را از خودتان بپرسید:

    • این موقعیت چقدر با تخصص و مهارت شما همخوانی دارد؟
    • برای چه کسانی قرار است حرف بزنید؟
    • چرا به شما پیشنهاد داده‌اند؟
    • دستمزدی که می‌گیرید، ارزشش را دارد؟
    • هدف از برگزاری این رویداد چیست؟

اگرچه احتمالاً می‌دانید اما بد نیست اشاره‌ای بکنیم که هر کس که مشغول طراحی ارائه و پرزنتیشن است، قرار نیست همیشه خودش هم آن را ارائه کند! بعضی شرکتها برون‌سپاری می‌کنند و از متخصص طراحی ارائه کمک می‌گیرند؛ بعد از اینکه پرزنتیشن را تحویل گرفتند، خودشان اجرای ارائه‌ای که شما برای آنها طراحی کرده‌اید را برعهده می‌گیرند.
بعضی شرکتها و برندها سخن‌گو دارند که که تخصصشان سخنرانی و اجرای کی‌نوت و پاورپوینت است؛ در خارج از ایران، مثلاً سخنران-کی‌نوت keynote-speaker یک شغل شناخته‌شده است. داخل ایران معمولاً طراح ارائه با فرد سخنران و ارائه‌کننده متفاوت است.
خیلی از شرکتهای دولتی و تجاری یا سخنران‌های انگیزشی از متخصصین طراح ارائه (بخصوص طراح حرفه‌ای پاورپوینت) کمک می‌گیرند.
چه قرار باشد که خودتان پرزنتیشن طراحی و ارائه کنید یا فقط برای مشتری  طراحی کنید و خودش مسئول ارائه و سخنرانی باشد، این سوالها به شما کمک می‌کند که یک پروژه را قبول یا رد کنید.

قید ارائه را بزنید!
این موقعیت چقدر با تخصص و مهارت شما همخوانی دارد؟

بعضی اوقات مهم نیست کجا ارائه می‌کنید و قرار است حرف بزنید بلکه به رخ کشیدن مهارت و تخصصتان در طراحی پرزنتیشن یا سخنرانی جلوی جمع ارزشش را دارد که ریسک دعوت را بپذیرید. اما جایی که موضوعات مرتبط با تخصص شما ارائه می‌شود و مخاطبها مثل خودتان متخصص هستند یا علاقه‌مند و سرمایه گذار، بهتر است در پذیرفتن پیشنهاد درنگ نکنید!

از خودتان بپرسید که این رویداد و برنامه برای شخص خودتان جذاب است؟ آیا از بخش‌های مختلف این برنامه و دیگر سخنران‌های احتمالی برنامه خبر دارید؟ دوست دارید شما هم بخشی از این برنامه باشید یا ترجیح می‌دهید در چنین جایی حتی حضور نداشته باشید؛ چه برسد به اینکه سخنران هم باشید!

قرار است برای چه کسانی حرف بزنید؟

قبل از طراحی کردن ارائه و آماده کردن متن سخنرانی، اگر می‌توانید بپرسید شرکت‌کننده‌ها چه کسانی هستند. قرار است برای چه کسانی حرف بزنید؟ سرمایه‌گذار هستند یا همکار و هم‌رشته؟ اینجا هستند تا چیزی یاد بگیرند؟ چه توقعی از حضور در مراسم دارند و فکر می‌کنید چطوری می‌توانید رضایت آنها را جلب کنید.

اگر دیدید حضورتان در این جمع مفید است و برای خودتان و پروژۀ در دستتان ارزش قائل می‌شوند، به حضور جدی در این برنامه فکر کنید؛ اما اگر تصورتان این است که ممکن است بازخورد خوبی نگیرید و نتیجۀ جالبی در انتظارتان نباشد، شاید بهتر است وقتتان را هدر ندهید و قید ارائه و سخنرانی را بزنید.

چرا-ارائه-می کنید
چرا به شما پیشنهاد داده‌اند؟

خیلی از برگزارکنندگان و سرمایه‌گذاران همایش‌های آموزشی، تجاری و … ممکن است به غیر از شما از کسان دیگری هم برای همکاری و سخنرانی دعوت کرده باشند و شما گزینه اول یا حتی دوم و سومشان هم نبوده‌اید! یا اینکه علاوه بر شما از کسانی دعوت کرده‌اند که در سطح مهارت و تخصص شما نیستند.

بهتر است از برگزارکننده و کسی که شما را به همکاری و حضور در این همایش و رویداد فرا خوانده، بپرسید که علت دعوت از شما و هدف از برگزاری برنامه دقیقاً چیست. بهتر است مطمئن شوید هم خودتان و هم موضوعی که درباره آن ارائه می‌کنید، مناسب با فضای مراسم  است یا خیر.
بهتر است نه شما و نه حاضران در مراسم، از دیدن همدیگر شوکه نشوید و احساس بدی بهتان دست ندهد!

دستمزدی که میگیرید ارزشش را دارد؟

دربارۀ مبلغی که قرار است برای سخنرانی به شما بدهند یا بودجه و دستمزد طراحی ارائه که به شما پرداخت می‌شود، بپرسید. رودربایستی را کنار بگذارید و برای خودتان ارزش قائل شوید.
طبیعتاً همیشه هم رقم پیشنهادی، در حد تخصص و مهارت شما نیست! البته ممکن است برای خیلی‌ها میزان پول دریافتی در اولویت نباشد!

ممکن است شما به رایگان و بدون دریافت مبلغ زیادی، پیشنهاد همکاری را قبول کنید. باید مطمئن شوید که ارزش کار و توانایی شما را درک می‌کنند و برایتان احترام قائل هستند. اعتماد به نفس داشته باشید و مطمئن باشید موقعیت‌های بهتر با درآمد مناسبتر در آینده برای شما پیش خواهد آمد.

چرا ارائه می‌کنید
هدف از برگزاری این رویداد چیست؟

قبل از حضور در هر رویداد و سمیناری، چه به عنوان یک شرکت کننده معمولی و چه به عنوان کسی که قرار است در آنجا ارائه و سخنرانی داشته باشد، دربارۀ آن تحقیق کنید. دربارۀ این موارد کنجکاو باشید:
اولین بار است که این برنامه برگزار می‌شود؟ یک مراسم و همایش سالانه است؟ رسانه‌ها و فعالان مجازی دربارۀ آن چه نظری دارند؟ چه کسانی در این مراسم قرار است حاضر باشند؟
شاید نگران اسم و رسم و برندتان باشید و ترجیح دهید اسمتان با یک برنامۀ متوسط و ضعیف گره نخورد!

فرقی نمی‌کند! چه موقعی که قرار است طراحی پروژۀ پاورپوینت و گزارش عملکرد و … را برعهده بگیرید و چه موقعی که قرار است در جایی حاضر شوید و از تجربیات و تخصصتان حرف بزنید، بهتر است سوالات بالا را از خودتان بپرسید و ببینید ارائه کردن ارزشش  را دارد یا نباید ارائه کنید و در نهایت، قید حضور و سخنرانی در جمع را می‌زنید؟


پیشنهاد می کنیم ببینید: چطور از طراحی پاورپوینت انصراف دهیم؟


ما در پرزنتا آماده‌ایم تا به شما خدمات طراحی ارائه را ارائه کنیم. همچنین برای برگزاری بهتر جلسات و رویدادهای کاری می‌توانید با ما مشاوره کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ