آخرین بروزرسانی: اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

طراحی با پاورپوینت یا پرزی؟ کدام‌ یک بهتر است؟ سالها پاورپوینت انتخاب اول کاربرها برای طراحی حرفه‌ای ارائه بود اما مدتهاست که یک رقیب جدی به اسم پرزی پیدا شده‌است. شما فکر می‌کنید کدام نرم‌افزار طراحی ارائه برای کارتان مناسبتر است؟
در ادامه، نقاط قوّت و ضعف پاورپوینت و پرزی بررسی شده‌است تا به شما برای انتخاب انتخاب ابزار طراحی پرزنتیشن مناسب کمک کنیم.

پاورپوینت یا پرزی؟
طراحی با پاورپوینت بهتر است یا پرزی؟

محیط نرم افزار طراحی

  • پاورپوینت

از آنجا که حداقل با یکی از برنامه‌های مایکروسافت مثل آفیس کار کرده‌اید، پس محیط پاورپوینت برای شما آشناتر و کاربرپسندتر User-friendly است.

  • پرزی

برخلاف پاورپوینت که ظاهر آشنا و مشابهی با دیگر برنامه‌های آفیس و مایکروسافت دارد، ظاهر پرزی شناخته‌شده نیست. بنابراین بحث آشنا شدن با محیط پرزی و یادگیری طراحی پرزی، کمی از جذابیت این برنامه می‌کاهد.

نصب روی کامپیوتر

  • پاورپوینت

نرم افزار پاورپوینت را باید روی کامپیوتر نصب کنید. اگر لازم باشد که در طراحی اسلایدها یا محتوای ارائه تغییری ایجاد کنید، باید نرم افزار پاورپوینت حتماً در دستگاه شما نصب شده باشد. یکی از مشکلات احتمالی این است که فایل پاورپوینت شما با نسخۀ آفیس کامپیوتر محل ارائه، سازگار نباشد و نتوانید فایل را اجرا کنید.

  •  پرزی

یکی از ویژگی‌های مهم پرزی، این است که به نصب کردن نیاز ندارد. تنها چیزی که برای طراحی پرزی لازم دارید، وصل شدن به اینترنت است و بس!
البته نرم افزار نصب شدنی هم دارد و در صورت تمایل می‌توانید آن را نصب کنید.

همکاری گروهی با پرزی
به اشتراک گذاری ارائه و همکاری گروهی

  • پاورپوینت

در طراحی پاورپوینت، ارائه‌ها در حافظۀ کامپیوتر ذخیره می‌شوند. آنها را می‌توانید از طریق ایمیل، فلش و … منتقل کنید. البته با توجه به حجم فایل ارائه پاورپوینت، شاید انتقالش ساده نباشد. در این صورت می‌توانید از طریق فضای ابری مثل گوگل درایو یا دراپ باکس این کار را بکنید.

برای کار تیمی روی پاورپوینت باید یک فایل به چندین نفر ارسال شود و نسخه‌های ویرایش شده با هم ترکیب شوند. مدتی است که افزودن گزینۀ share در پاورپوینت، امکان اضافه کردن همکار و سینک کردن تغییرات را فراهم کرده است؛ این ویژگی فقط برای نسخه ۳۶۵ آفیس فراهم شده است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: آموزش ترفندهای طراحی پاورپوینت حرفه‌ای


  • پرزی

به اشتراک گذاری ارائه با پرزی و کار کردن روی آن خیلی ساده است. از آنجا که همۀ ارائه‌ها آنلاین است؛ فقط کافی است لینک پرزنتیشن خود را کپی کنید و برای هر کسی که می‌خواهید بفرستید. پرزی با قابلیت اضافه کردن همکار، نرم‌افزارخوبی برای پروژه‌های تیمی است؛ فقط نیاز است که همه یک اکانت پرزی (حتی نسخه رایگان و محدود) داشته باشند. کاربرها می‌توانند بدون اینکه کنار هم باشند، هم‌زمان روی طراحی پرزنتیشن کار کنند.

قالب رایگان

تمپلیت‌های آماده و پیش‌فرض

  • پاورپوینت

پاورپوینت پر از تمپلیت‌هایی است که به راحتی در دسترس شما هستند. این قالب‌های آماده و رایگان به صورت پیش‌فرض در پاورپوینت قرار گرفته‌اند. با کمک آنها می‌توانید بدون دانش خاص و تجربۀ لازم، ارائه‌های متنوع و خوبی را طراحی کنید.
طرح تمپلیت‌های پاورپوینت شباهت زیادی به هم دارند. وقتی به این قالب‌های آماده نگاه می‌کنید، انگار دارید به اعضای یک خانواده نگاه می‌کنید که خیلی به هم شبیهند!
ظاهر ارائه‌هایی که با پاورپوینت طراحی شده‌اند، به اندازۀ ارائه‌هایی که با پرزی ساخته شده‌اند، منحصر به فرد نیست.

  • پرزی

پرزی نسبت به پاورپوینت، الگو و قالب آمادۀ منحصر به فرد اما کمتری دارد. این طرح‌ها قابل ویرایش نیستند. اگر کم‌تجربه‌اید یا اشتیاق زیادی به طراحی حرفه‌ای ندارید، طراحی با پرزی برای شما ساده نیست.

امکان چاپ و انتشار

پاورپوینت این فابلیت را دارد که می‌توانید ارائه را روی کاغذ چاپ کنید. البته گیف، ویدیو و فایل صوتی طبیعتاً قابل چاپ نیستد.
ساختار پرزی بر اساس طراحی اسلاید نیست. برخلاف پاورپوینت، نمی‌توانید ارائۀ خود را برای دیگران چاپ و منتشر کنید! پیشنهاد «پرزنتا» تهیۀ فایل اینفوگرافیک از ارائۀ شما است.

 طراحی داستان

  • پاورپوینت

فرمت طراحی در پاورپوینت بر اساس اسلاید و خطی است یعنی اسلایدها را باید به ترتیب نمایش دهید. ترتیب اسلایدهایتان بر فرض اینطوری است: اسلاید عنوان، اسلاید معرفی، اسلایدهای دیتا، اسلاید نتیجه گیری.

لازم نیست طراح حرفه ای باشید پاورپوینت کارتان را راه می اندازد اما در عین حال، برای همه خوشایند نیست. اگر در طول برگزاری ارائه، بخواهید به مطالب قبلی یا بعدی مراجعه کنید، مجبورید اسلایدها را پشت سر هم عوض کنید تا به اسلاید مورد نظرتان برسید. این کار وقت‌گیر است و شاید تمرکز مخاطب و حتی خودتان را بر هم بزند!

  • پرزی

پرزی مثل یک مکالمه است که می‌توانید روی چند تا موضوع صحبت کنید و از این شاخه به آن شاخه بپرید. البته به محتوای ارائه در پرزی هم باید مسیر بدهید اما دستتان بازتر است. در حقیقت، پاورپوینت مثل یک خط صاف است که باید در امتداد آن جلو بروید که اگر موضوعات به هم پیوسته ای دارید که به هم مرتبطند خوب است؛ اما پرزی مثل یک درخت است که می توانید هر چند تا شاخه که می خواهید برای آن بکشید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: با پرزی متفاوت ارائه کنید


پرزی اسلاید ندارد. چینش محتوا روی صفحۀ سفید و بزرگ آن محدودیت ندارد و لازم نیست موضوعات پشت سر هم ردیف شود. با پرزی می‌توانید دوربین نرم‌افزار را روی صفحه زوم کنید. کافیست هر بار روی یک موضوع دوربین را جلو ببرید و به محض اتمام مطلب، روی یک بخش دیگر صفحه زوم کنید.
این کار مثل پاورپوینت وقت گیر نیست و مخاطب می‌تواند تصویر بزرگتر و جزییاتی که به تصویرسازی نهایی کمک کرده‌است را ببیند.

زوم، مورف و انیمیشن

  • پرزی

قابلیت زوم پرزی به کاربر اجازه می‌دهد که با کلیک کردن یک دکمه و عقب و جلو رفتن دوربین روی صفحه، بتواند یک نمای کلی از پرزنتیشن داشته باشد. بدون گیر افتادن بین اسلایدها با دوربین و زوم کردن روی موضوعات حرکت کنید و یکراست سراغ سوژه بروید.
البته زوم کردن زیاد و حرکت سریع و زیاد دوربین روی صفحه هم چندان خوشایند نیست و مخاطب را سردرگم و کلافه می‌کند!

  • پاورپوینت

پاورپوینت هم از نسخۀ ۲۰۱۹ ویژگی Zoom و Morph را برای رقابت با زوم پرزی اضافه کرده‌است که البته طراحی با آن به میزان مهارت طراح ارائه بستگی دارد.
در طول ارائه، هر وقت اراده کنید، می‌توانید با زوم کردن Zoom In/Out، جزیی‌تر به محتوا نگاه کنید.

برای طراحی ارائه با پاورپوینت، شما می‌توانید تعدادی انیمیشن (حرکت‌دهی به محتوای درون اسلاید) و افکت‌ جذاب را انتخاب کنید که از قبل طراحی شده‌اند.
این انیمیشن‌ها به صورت پیش‌فرض در منوی پاورپوینت قرار دارند. با انتخاب آنها می‌توانید نحوۀ نمایش مطلب را در اسلاید پاورپوینت به دلخواه خود مشخص کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: با مورف پاورپوینت بهتری طراحی کنید


 امنیت کاربر

اگر ارائه‌ای با اطلاعات حساس و محرمانه دارید طراحی می‌کنید، شاید ترجیح بدهید با پرزی که آنلاین است کار نکنید. اطلاعات به محض طراحی در دیتابیس پرزی دیده و ذخیره می‌شود. برای محدود کردن دسترسی باید پول بپردازید. اما پاورپوینت را می‌توانید آنلاین به اشتراک نگذارید و حتی برای آن پسورد بگذارید.

راه دیگر، آپلود فایل پاورپوینت به اسلایدشر Slideshare است. اینطوری پرزنتیشن شما به صورت آنلاین در دسترس است اما دیگر قادر به ویرایش آن نخواهید بود.

ساختن هایپرلینک

موقع طراحی پاورپوینت، اگر بخواهید کسی را به یک وبسایت یا حتی بخش دیگری از ارائه راهنمایی کنید، با کمک گزینۀ هایپرلینک برای مطلب مورد نظرتان پیوند (لینک) بسازید. هر کس که ارائۀ شما را می‌بیند، می‌تواند با کلیک روی آن، فوراً به مکان‌ پیشنهادی شما هدایت شود

پاورپوینت یا پرزی؟ طراحی ارائه با کدام بهتر است؟

خیلی از حرفه‌ای‌ها برای فرار از ساختن پاورپوینت کسالت‌آور، سراغ پرزی می‌روند. البته همانطور که پدیدۀ مرگ با پاورپوینت وجود دارد، پدیده مرگ با پرزی هم وجود دارد! زیاده‌روی در استفاده از ویژگی زوم و چینش نادرست محتوا می‌تواند گیج‌کننده باشد.

پاورپوینت نرم افزاری است که برای آفلاین بودن طراحی شده است. اما پرزی یک ابزار آنلاین است و بدون اینترنت کار زیادی نمی‌توانید انجام بدهید؛ البته بیشتر افراد هم پاورپوینت دارند و هم به اینترنت دسترسی دارند.

پاورپوینت با ساختار خطی و نمودارهایش برای نمایش گزارش‌ها و دیتاهای آماری به هم پیوسته مناسب است. پرزی برای ارائه‌هایی که به تعامل نیاز دارند جذابتر است. برای روایت داستان کسب و کارتان و درگیر کردن بیشتر مخاطب پرزی انتخاب خوبی است.

توصیه می‌کنیم نرم افزاری را انتخاب کنید که انتظارات شما را در طراحی ارائۀ دلخواهتان برآورده می‌کند. برای آشنایی بیشتر با نمونه کار طراحی پاورپوینت و پرزی، نمونه کارهای تیم طراحی پرزنتا را مشاهده کنید.

 

 

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ