برای طراحی یک پرزنتیشن حرفه‌ای و خوب، ترفندهای زیادی وجود دارد. یکی از این ترفندها «بارش فکری»، فکر بکر یا طوفان فکری Brain storm است. قبل از آماده‌سازی ارائه، خلاقیت و روحیۀ همکاری تیمی را با با این روش تقویت کنید.

10-توصیه-بارش-فکری-تیمی- طراحی -پرزنتیشن-حرفه ای

بارش فکری برای طراحی ارائۀ حرفه‌ای

طراحی ارائۀ حرفه‌ای محصول ایده و فکر بکر است! یک جلسۀ همفکری تیمی برگزار کنید و از ترفند بارش فکری برای پیشرفت پروژه‌هایتان کمک بگیرید.
بارش فکری فقط با فراهم کردن بی‌قیدو‌شرط اوضاع برای ایده‌پردازی و طراحی پروژه اتفاق نمی‌افتد! هم باید چارچوب و برنامه‌ریزی داشته باشد و هم به مشارکت فعال اعضا در گفت‌وگو نیاز دارد.
هدف از این بارش فکری، جست‌وجوی تمام احتمالات موجود و پیدا کردن بهترین روش ساختن پرزنتیشن است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۱۱ ترفند کاربردی برای ساخت پرزنتیشن حرفه‌ای


ده توصیه برای موفقیت جلسۀ بارش فکری

۱. انتخاب محل مناسب برای برگزاری جلسه

جلسۀ همفکری با اعضای تیم نمی‌تواند وسط یک کافی‌شاپ شلوغ یا یک دفتر پر سروصدا  برگزار شود! شما به یک مکان آرام و راحت نیاز دارید. برای همه ابزار نوشتن مناسب مثل خودکار و مداد و کاغذ فراهم کنید که همه بتوانند بنویسند یا طراحی کنند. می‌توانید از یک وایت‌برد یا تختۀ معمولی هم استفاده کنید تا همه آن را ببینند. نوشیدنی و تنقلات بعلاوۀ صندلی راحت فراموش نشود!

طراحی-تابلوی-انتظارات-بارش فکری- ترفند-طراحی-ارائه
۲. لیست انتظارات تهیه کنید!

اعضای تیم با سابقه، تجربه و مهارت متفاوت در این جلسه همفکری حاضر می‌شوند. به عنوان رئیس جلسه، یک لیست انتظارات با توجه به هدف کسب‌وکارتان و شناختی که از اعضا دارید، بنویسید. قبل از شروع جلسه، محتوای این لیست باید به تأیید همه برسد تا انتظارات همه را از جلسه برآورده کند.

لیست انتظارات استودیوی طراحی ارائه پرزنتا:

«پروژۀ برگزاری جشنوارۀ بهاره»

الف) چطور مشتری بیشتری جذب کنیم؟

ب)  برای دعوت به اقدام Call to action چه امتیاز یا تخفیفی در نظر بگیریم؟

پ) به چند نفر می‌توانیم خدمات طراحی پرزنتیشن ارائه کنیم؟

ت) چطور سود کنیم؟

ج) تعیین بازۀ زمانی برای فراهم کردن مقدمات جشنواره

د) همۀ اعضا باید ایده بدهند.

ه) همۀ اعضا می‌توانند راحت و بدون نگرانی پیشنهاد بدهند.

و) هر کس سه دقیقه نوبت حرف زدن دارد.

ی) اگر نیاز به مداخله در بحث داریم، دستمان را بالا ببریم.

۳ . یخ را بشکنید!

یخ رابطه را آب کنید، بشکنید یا باز کنید؛ فرقی نمی‌کند! مهم این است که بعد از مشخص شدن انتظارات از جلسه، فضا را باید برای ایده‌پردازی آماده کنید. شاید خیلی‌ها فکر می‌کنند منظور از باز شدن یخ رابطه یعنی شوخی کردن و خاطره تعریف کردن! نه؛ فقط اینها نیست! شما می‌توانید از گروهتان بخواهید که خلاقیت و مهارت حل مسئلۀ خود را به چالش بکشند.

چند پیشنهاد برای پرورش خلاقیت و ایده‌پردازی:

  • یه شیء را از دور و بر خود پیدا کنید و طرحش را روی کاغذ یا وایت برد بکشید. چه کارهایی با آن می‌توان کرد؟ ده دقیقه زمان دارید تا فکر کنید و یک لیست صدتایی از کاربردهای آن بنویسید. اگرچه صد تا زیاد به نظر می‌رسد اما وقتی به ذهنتان اجازۀ خیال‌پردازی بدهید، می‌بینید که چه راحت می‌توانید یک لیست صدتایی تهیه کنید!
  • چیزی را بکشید که قادر به دیدنش نیستید: مثلاً «انگیزه» یا درد دندان یا طعم چیزهایی مثل موفقیت را توصیف کنید. امتحان کنید! عجیب و غریب به نظر می‌رسد اما به امتحانش می‌ارزد!
  • یک چالش ساده‌تر این است که یک مطلب دربارۀ طراحی پاورپوینت و پرزی یا کاملاً غیر مرتبط با کارتان را بخوانید. دربارۀ آن نظر بدهید و حرفهای همدیگر را بشنوید. بعد از آن مطمئن باشید زاویۀ دید تازه‌ای دربارۀ طراحی و ساختن پرزنتیشن پیدا می‌کنید.

جلسه-طراحی-پرزنتیشن- همفکری-تیمی- بارش-فکری
۴ . پروژۀ طراحی ارائه را تعریف کنید

برای اینکه خروجی جلسۀ همفکری با اعضای تیم طراحی موفق باشد، بهتر است یک چارچوب مشخص را دنبال کنید. برای طراحی حرفه‌ای ارائه، باید ماهیت پروژه را خوب و روشن تعریف کنید و بعد دنبال راه حل باشید.
می‌توانید سوالی بپرسید که جوابش واضح و مشخص نیست و باید روی آن فکر کرد. موانع و چالش‌ها را پیدا و دربارۀ آن چاره‌اندیشی کنید.

نمونۀ تعیین چارچوب کاری پرزنتا برای طراحی پروژه:
مسئلۀ مطرح شده این است که چطور برای هر فایل کاری، با مشتری‌ها و طراح‌ پرزنتیشن به توافق برسیم؟

  • یک مشتری پروژۀ پاورپوینت قدیمی خود را برای بازطراحی و بازسازی داده‌است. از او می‌پرسیم که ترجیح می‌دهد روی کدام بخش پرزنتیشن، بیشتر وقت بگذاریم؟ چقدر دستمان برای طراحی و ایده‌پردازی باز است؟
  • از طراح پرزنتا هم می‌پرسیم که چطور می‌توانیم از ایدۀ طراحی‌ ارائه‌های موفق قبلی برای این کار استفاده کنیم؟
    چطور می‌توانیم طراحی بهتر و خلاقانه‌تری داشته باشیم که با انتظارات مشتری هم همخوانی داشته باشد؟

با کمک بارش فکری، نظرات مختلف و بعضاً جذاب و تازه را می‌شنویم  و جمع‌بندی می‌کنیم. برگزاری این نوع جلسات همفکری قبل از شروع پروژه، به پیشرفت و بهبود شیوۀ طراحی ارائه کمک می‌کند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چطور برای طراحی ارائه آماده شویم؟


طراحی-پرزنتیشن-حرفه ای- فکر-بکر-بارش-فکری
۵ . جایزه بدهید!

هیچ ایده‌ای حتی پیش‌پاافتاده‌ترین ایده‌های طراحی پرزنتیشن را نادیده نگیرید. همه با یک پیش‌زمینه و سابقۀ ذهنی در جلسه حاضر می‌شوند. ساده‌ترین یا حتی ابلهانه‌ترین فکرها باید بدون ترس و شرمندگی، با دیگران به اشتراک گذاشته شود. برای تقویت روحیه و مهارت اعضای گروه، حتی می‌توانید به احمقانه‌ترین ایده‌ها که خلاقانه هستند، پاداش بدهید!

۶ . تعیین مهلت برای بارش فکری

وقتی قضاوت و پیش داوری را کنار بگذارید، خلاقیت پرورش می‌یابد و افکار بکری تولید می‌شود. یک مهلت مشخص برای بارش فکری در نظر بگیرید.
جلسه را به دو بخش تقسیم کنید: بخش اول مربوط به مطرح شدن ایده‌ها و راهکارهاست؛ بخش دوم مربوط به ارزیابی آنها است. جدا بودن این دو بخش موجب می‌شود ایده‌ها را دست کم نگیرید و هر کس با فراغ بال حرف بزند.

۷ . جلسه را مدیریت کنید

اعضای تیم نمی‌توانند در تمام مدت جلسه، در حال ایده دادن و فکر بکر باشند! اگر حرفها تکراری شده یا ایده‌ها به بن‌بست رسیده‌است، برای مدیریت جلسه و کنترل اوضاع می‌توانید یک چیز غیرمنتظره بگویید یا انجام دهید، حتی اگر احمقانه به نظر برسد. به اصطلاح شوک وارد کنید تا ذهنیت‌ها دوباره فعال و پویا شوند. شما می‌توانید در حین حرف زدن در نقش مدیر پروژه، ناگهان تغییر موضع بدهید و به عنوان مشتری بحث را ادامه بدهید! به همین سادگی می‌توانید نبض جلسه را در دست بگیرید و شرایط را برای ایده دادن بهتر کنید.

ایده پردازی-خلاق- خود را محدود نکنید- بارش فکری
۸ . خود را محدود به چارچوب نکنید!

اگرچه بارش فکری باید یک ساختار و هدف مشخص داشته باشد اما اینکه قرار است چطور پیش برود، موضوع از پیش تعیین شده‌ای نیست! می‌توانید موضوعات و اطلاعات خام و مختلفی برای هر کس پیشنهاد بدهید تا آزادانه و بدون محدودیت ایده‌پردازی و طراحی کند.

۹ . گروه‌بندی کنید

برای اینکه این جلسات همفکری گروهی، تأثیر بیشتری در روند طراحی ارائه و پرزنتیشن داشته باشد، بهتر است اعضا را گروه‌بندی کنید؛ گروه‌هایی که تعداد اعضا کمتر و مدیریت راحت‌تر است.
مثلاً گروهی از اعضای با تجربه و کم‌تجربه در یک حوزه را در کنار هم بگذارید. بازده حاصل از بارش فکری این گروه‌ها در مجموع، ممکن است نتیجۀ فوق‌العاده‌ای به همراه داشته باشد.
اینطوری فرصت بیشتری برای بررسی فعالیت‌های پیش رو و تنوع ایدۀ بیشتری برای طراحی و اجرای پروژه‌ها خواهید داشت. بنابراین، راحت‌تر به تحقق اهداف و عملی شدن برنامه‌ها می‌رسید.

ایده-طراحی-ارائه-پرزنتیشن متفاوت-
۱۰ . به تفاوت‌ها احترام بگذارید!

کیفیت ایده‌ها و افکاری که به اشتراک گذاشته می‌شود، به اعضای گروه بستگی دارد. برای دسته‌بندی گروه‌ها به افرادی با سوابق و تجربیات متفاوت نیاز دارید. به همه مدل فکر و سلیقه‌ای نیاز است حتی کسانی که به نظر هوشمندانه فکر نمی‌کنند و چرت‌وپرت تحویل می‌دهند!
مثلاً اگر دربارۀ عدم موفقیت یک پروژهٔ طراحی ارائه صحبت می‌کنیم، می‌توانیم از تیم پشتیبانی یک همکار دعوت کنیم که از نظرات مشتری‌ها آگاه است و از او برای بهبود روند طراحی مشورت بگیریم.

ترفند بارش فکری، برای خیلی از کسب‌وکارها کاربردی است. برای کسانی که در کار طراحی ارائه و پرزنتیشن هستند، این جلسات همفکری می‌تواند به بروز خلاقیت، نوآوری و تقویت مهارت در طراحی و اجرای پروژه‌ها منجر شود. برای طراحی بهترین ارائۀ بعدی خود، یکبار این ترفند را امتحان کنید.

برگرفته از : ۲۴slides

 

 

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ