اگر از افراد درون‌گرا هستید، مطمئن باشید که شما هم می‌توانید از سخنرانی و ارائه کردن در جمع لذت ببرید. اگر باور دارید محتوایی که ارائه می‌کنید، ارزشمند و مفید است پس برای برگزاری یک ارائه‌ی فوق‌العاده درنگ نکنید!
در مقاله‌ی قبلی، چند راهکار کاربردی را برای سخنران حرفه‌ای شدن، مطرح کردیم. با ما همراه باشید تا  چند راهکار کاربردی دیگر را بررسی کنیم.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : قدرت افراد درونگرا در سخنرانی


۵ . روحیه‌ی خود را تقویت کنید

در محیط امن، ماندن و تلاش نکردن برای تغییر اوضاع، راحت‌ترین انتخابی است که می‌توانید بکنید. اگرچه به عنوان یک درون‌گرا، خوشتان نمی‌آید که مورد توجه افراد زیادی باشید اما برای اینکه یک سخنور حرفه‌ای و موفق شوید، باید خود را در معرض آزمون و خطاهای زیاد قرار دهید تا رشد و پیشرفت کنید.
هرچند وقت یکبار، روحیه و انگیزه‌ی خود را تقویت و شارژ کنید. اگر دیدید که ترجیح می‌دهید به خلوت خود برگردید، به این معنی است که حتماً به یک استراحت کوتاه نیاز دارید. به خاطر بسپارید که خسته شدن، دلیل محکمی برای رها کردن مسیر نیست.

۶ . تمرین، تمرین و تمرین

مهارت صحبت کردن در جمع فقط مختصّ افراد برون‌گرا نیست؛ درون‌گراها هم می‌توانند سخنران ماهری شوند. آنها فقط باید انرژی بیشتری صرف کنند.
آنقدر باید تمرین کنید تا ارائه کردن در جمع، مثل آب خوردن برایتان ساده و بدون دغدغه شود. البته، قرار نیست این فرآیند، یک شبه یا در مدت کوتاهی اتفاق بیفتد؛ بلکه برای عده‌ای شاید سالها طول بکشد تا بتوانند با اعتماد به نفس و تسلط کامل، در جمع سخنرانی کنند. از همین حالا شروع کنید و سعی کنید بهترین عملکردتان را نشان دهید.
وقتی تمرین می‌کنید، متن سخنرانی را حفظ نکنید! اگر به کلیّت متن و سرفصل‌های سخنرانی مسلط نباشید، آن وقت طوطی وار فقط یک سری کلمات را تکرار می‌کنید؛ نمی‌توانید به لحن خود، اوج و فرود بدهید یا جای مناسب مکث‌ کنید و شانس اثرگذاری روی مخاطب را از دست می دهید.
وقتی متن را کلمه به کلمه حفظ می‌کنید، اگر چیزی یادتان رفت، ممکن است هول شوید و نتوانید بقیه‌ی مطلب را بگویید؛ چون به مطلب مسلط نیستید، سررشته‌ی سخن از دستتان در می‌رود و دلتان می‌خواهد زمین دهان باز کند و شما را ببلعد!
اگر می خواهید از پاورپوینت یا کی نوت استفاده کنید، باید به آنها هم مسلط باشید و از قبل، ارائه با پاورپوینت را تمرین کنید. بعد از مرحله‌ی طراحی پاورپوینت، باید بدانید که چه زمانی قرار است روی اسلاید پاورپوینت حرف بزنید و چه مطالبی را باید مطرح کنید. قبل از شروع سخنرانی، زمان بگیرید و ببینید چقدر ارائه‌تان طول می‌کشد تا برنامه‌ریزی کنید. با برنامه‌ریزی و تمرین، می‌توانید تمام مطالب لازم را در مدت زمان تعیین شده برای جلسه‌ی سخنرانی، ارائه کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چه قالبی برای طراحی پرزنتیشن مناسب است؟


سخنرانی با ابزار جانبی
۷ . سخنرانی با کمک ابزار جانبی!

اگر یک محصول را دارید تبلیغ و معرفی می‌کنید، حتماً به طراحی ارائه با پاورپوینت، کی‌نوت، پرزی و … احتیاج دارید. اینطوری می‌توانید محصول خود را به صورت تصویری و با جزییات بیشتر، به مخاطبانتان نشان دهید.
موقع طراحی اسلاید پاورپوینت و کی نوت یا طراحی با پرزی، حواستان باشد که قرار است محتوای ارائه، مکمل حرف‌هایتان باشد نه اینکه اصل کارتان را به حاشیه ببرد. از انیمیشن و حرکت‌دهی زیاد، به محتوای اسلاید و خود اسلایدها بپرهیزید. نوشته‌های روی اسلاید پاورپوینت یا صفحه‌ی پرزی نباید زیاد باشند. طراحی اسلاید با کمترین محتوا، برای مشتری‌های شما جذابتر است.
برای اینکه در سخنرانی موفق باشید، لازم نیست حتماً از پرزنتیشن و طراحی اسلاید کمک بگیرید. اینطوری زمان بیشتری باید صرف کنید تا همزمان روی محتوای اسلاید و متن سخنرانی کار کنید. ویدیوی تد تاک سوزان کین را یادتان می‌آید؟ اگر آن را مشاهده کرده باشید، متوجه می‌شوید که سوزان کین از پاورپوینت استفاده نمی‌کند. او با یک ساک پر از کتاب روی صحنه حاضر می‌شود و با این کار، مفهوم مورد نظرش را به خوبی منتقل می‌کند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۱۵ اشتباه رایج در ارائه – بخش آخر


کار روی زبان بدن
۸ . روی زبان بدن خود کار کنید

سخنران‌های پر انرژی می‌توانند جمعیت را با خود همراه کنند. اگر به آنچه می‌خواهید بگویید، باور داشته باشید و مسلط باشید، آن وقت جمعیت را به سادگی مجذوب می‌کنید.
سخنران‌های موفق، انرژی زیادی دارند. لازم نیست حتماً روی صحنه، زیاد تحرک داشته باشید یا در طول صحنه قدم بزنید. کمی تحرک و جنب و جوش کافیست.
مخاطبان می‌توانند رفتار اغراق شده را به راحتی تشخیص دهند. کلاهبردار و شارلاتان زیاد است؛ شما باید مثل نخبه‌ها رفتار کنید.
به ویدیوی سخنرانی افراد مشهور و محبوب نگاه کنید. به حالت چهره، لحن و ادای کلمات، ژستها و حرکاتشان روی صحنه، خوب توجه کنید. شما هم می‌توانید با کمی تمرین و مقدار زیادی اعتماد به نفس و خودباوری، یک ارائه‌ی پر از انرژی برگزار کنید.

۹ . کمال گرا نباشید!

کمال گرایی یعنی اغراق و زیاده‌روی! در مدرسه و دانشگاه، ممکن است بتوانید نمره‌ی کامل بگیرید، اما در دنیای واقعی، اصلاً کار ساده‌ای نیست. تعیین معیار بلندپروازانه و در نظر نگرفتن جایی برای اشتباه، غیر واقعی و نشدنی است. اگر برای اجرای یک پروژه‌ی کامل و بی‌عیب و نقص دورخیز کرده‌اید، شکست خواهید خورد و ناامیدی به سراغتان می‌آید!
چه باید کرد؟ باید هدفتان این باشد که طراحی پاورپوینت‌تان خوب از آب در بیاید. هرچه زمان بیشتری بگذرد و تجربه‌ی‌ بیشتری کسب کنید، توانایی و مهارتتان در طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، بهتر می‌شود.
اگر هدف شما طراحی پاورپوینت عالی و اثرگذار باشد:
• برای نتیجه‌ای غیرممکن، تلاش نمی‌کنید.
• به خودتان فرصت آزمون و خطا و پیشرفت می‌دهید‌.
• با تعیین هدف‌های جزیی، می‌توانید شرایط را کنترل کنید و تغییر بدهید.
حتی بهترین نقشه‌ها هم ممکن است خراب شوند؛ شاید در سخنرانی تپق بزنید یا پروژه دچار مشکل و ایراد فنی شود. اشتباهات و شرایط پیش‌بینی نشده، می‌تواند روال کار شما را به هم بریزد. یادتان باشد که زندگی همیشه جلوی پای شما سنگ می‌اندازد!

از صداقت نترسید
۱۰ .  از صداقت نترسید!

طبیعی است که در طول برگزاری ارائه نگران باشید. زانوان لرزان، دست‌های عرق کرده و گلوی خشک، همه نشانه‌های معمول و طبیعی اضطراب است. به جای اینکه خودتان را ببازید، آماده‌ی مبارزه شوید!
اجازه دهید که حاضران در جلسه بفهمند که شما نگران و مضطربید؛ به شما توصیه می‌کنیم از این شرایط به ظاهر منفی، به نفع خودتان استفاده کنید. کمی شوخی و اشاره به استرسی که دارید ، آسیبی به روند سخنرانی و ارائه کردنتان نمی‌زند بلکه می تواند رابطه‌ی شما و مخاطبانتان را گرم و بهتر کند.
لازم نیست جزییات بیشتری را مطرح کنید. یادتان باشد که قرار است با این کار، فشار را از روی خود بردارید، نه اینکه مخاطبان را به خود بی‌اعتماد کنید.
برای تلطیف فضا، می‌توانید داستان یا خاطره تعریف کنید؛ لازم نیست مال خودتان باشد. اگر مخاطبانتان را می‌شناسید، می‌توانید چیزی مرتبط با روحیات و کسب و کارشان بگویید. جالب است بدانید که در این مورد، درون‌گراها به خاطر توجه بیشتر به جزییات، موفق‌تر از افراد برون‌گرا عمل می‌کنند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه اشتباه در سخنرانی را مدیریت کنیم؟


همه به کمی فضا احتیاج دارند تا با خودشان خلوت کنند یا در کار خود تمرکز کنند. افراد درون‌گرا بیشتر به خلوت و فضای آرام احتیاج دارند. اگر موقعیت سخنرانی برای شما فراهم شد، فرار نکنید بلکه با آن مواجه شوید و بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید.

برگرفته از : ۲۴slides

به اشتراک بگذارید

پاسخ