از اشتباهات رایج و معمول که کیفیت طراحی ارائه و بازده نهایی کار شما را پایین می‌آورد، دوری کنید تا در رسیدن به هدفتان موفق باشید. در مقاله‌ی گذشته، شش اشتباه رایجی که همه‌ی طراحان ارائه، چه تازه کار و چه حرفه‌ای، مرتکب می‌شوند را خواندیم. با پرزنتا همراه باشید تا با بقیه‌ی اشتباهات آشنا شوید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۱۵ اشتباه رایج در ارائه!


از اشتباهات رایج دوری کنید
۷ .  از ارتباط چشمی خبری نیست!

اولین چیزی که به عنوان یک سخنران یا ارائه کننده باید بدانید، این است که با مخاطب باید تماس چشمی برقرار کنید. اینطوری آنها به شما اعتماد می‌کنند و محتوای ارائه را جدی می‌گیرند. با برقراری ارتباط چشمی حتی برای چند ثانیه، اعتماد به نفس خود را به رخ حضّار می‌کشید و راحت‌تر می‌توانید آنها را متقاعد کنید تا مثلاً، کالای شما را بخرند یا روی آن سرمایه‌گذاری کنند.
ارتباط چشمی، کلید برقراری رابطه‌ی خوب و پایدار با مخاطبان و مشتری‌ها است. تماس چشمی بخصوص در جمع، این باور را برای مخاطب ایجاد می‌کند که برای او ارزش قائلید؛ در نتیجه، مطلب شما را با دقت گوش می‌کند.
اگر خجالتی هستید قدمهای اول را کوچک و آهسته بردارید: با کسانی که با آنها آشناترید یا در روابط روزمره با آنها همیشه برخورد دارید، این کار را تمرین کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۳۰ ثانیه‌ی طلایی در شروع سخنرانی


۸ . حاشیه می‌روید!

اکثر مخاطبان شما افرادی هستند که سرشان شلوغ است. پس، یکراست سر اصل مطلب بروید تا به آنها احترام بگذارید. بعد از معرفی مختصر و مفیدی از خودتان،  به آنها بگویید که قرار است چه چیزهایی از پرزنتیشن شما عایدشان شود. سپس به سراغ جزییات پروژه بروید.
داشتن یک چارچوب  و طرح کلی، به شما کمک می‌کند که هنگام سخنرانی و ارائه، گرفتار تکرار مطلب یا فراموشی نشوید. موقع طراحی پاورپوینت، برای خود یک چارچوب و قالب تعریف کنید که شامل مقدمه، متن اصلی و نتیجه‌گیری نهایی می‌شود. برنامه‌ریزی قبل از شروع کار، فرصت تأثیرگذاری بیشتر و بهتر را فراهم می‌کند.
یادتان باشد بازه‌ی زمانی تمرکز افراد، زیاد نیست! با حاشیه رفتن و  اضافه‌گویی، فرصت طلایی جذب آنها را از دست خواهید داد. البته، این نکته به معنای  خط به خط خواندن مطلب و خشک بودن فضای جلسه‌ی ارائه نیست!

۹ . مرگ با پاورپوینت

معلوم است که تا حالا کسی با دیدن پاورپوینت نمرده است! پدیده‌ی مرگ با پاورپوینت زمانی اتفاق می‌افتد که میلیون‌ها ارائه کننده، با طراحی پاورپوینتی بی کیفیت و بدون محتوا، مخاطبان خود را تا سر حد مرگ، کلافه و دیوانه می‌کنند.
اگر تا حالا به ارائه‌ای برخورد کردید که محتوایش گیج‌کننده است یا حرف‌های سخنران حوصله‌تان را سر برده و  لحظه شماری می‌کنید که تمام شود، پس شما هم با این پدیده مواجه شده‌اید!

اسلاید شلوغ!

۱۰ . طراحی اسلایدهای شلوغ!

وقتی اطلاعات زیادی را در اسلاید پاورپوینت نمایش می‌دهید، انگیزه‌ی شنیدن حرفهایتان را از مخاطبانتان می‌گیرید! آنها سرشان به خواندن اسلایدها گرم می‌شود و وقتی کارشان تمام شد، شاید سراغ گوشی خود بروند تا نوبت به خواندن اسلاید جدید برسد! تا پایان جلسه، همین آش است و همین کاسه!
موقع طراحی پاورپوینت، نباید هر چیزی را در اسلایدها بیاورید تا مخاطبانتان کنجکاو بمانند و با دیدن اسلایدها، منتظر شنیدن حرفهای تکمیلی شما باشند.
طراحی اسلایدهایی با تصاویر و عبارت‌های کلیدی کوتاه، به شما کمک می‌کنند تا بتوانید توجه دیگران را جلب کنید و کنترل اوضاع را در دست بگیرید. یکی دیگر از امتیازهای طراحی اسلایدهای خلوت، دوری از اسلایدهای ناخوانا است!


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : چگونه از مرگ با پاورپوینت جلوگیری کنیم؟


۱۱ . اسلایدهای ناخوانا!

لازم نیست اسلایدهای خود را واو به واو، از روی صفحه‌ی نمایش بخوانید؛ حضّار خودشان سواد دارند! اشتباه بزرگتری که مرتکب می‌شوید، این است که فونت نوشته‌های اسلایدهای شلوغ، باید ریزتر انتخاب شود تا همه‌ی محتوا جا شود! در این وضعیت، همه مجبورند به شما گوش ‌کنند چون چیزی از نوشته‌ها سر در نمی‌آورند!
با طراحی اسلایدهای پاورپوینت شلوغ و ناخوانا هم به مخاطبان توهین می‌کنید، هم ارزش کار خود را پایین می‌آورید. اگرچه مخاطبانتان دوست دارند به شما گوش کنند و یاد بگیرند اما قرار نیست برایشان روخوانی کنید!

ارتباط با مخاطب
۱۲ . حرفهایتان نامفهوم است!

خیلی از ارائه‌کننده‌های تازه کار دچار این اشتباه می‌شوند. چه کسی حاضر است یک سخنران را که از این شاخه به آن شاخه می‌پرد و از عبارتهای ناآشنا و عجیب و غریب استفاده می‌کند، تحمل کند؟ هدف از طراحی ارائه، منتقل کردن پیام جدید یا متفاوت است و دیگران می‌خواهند چیز تازه‌ای بشنوند و یاد بگیرند. وقتی از حرفها و محتوا چیزی سر در نیاورید، آن ارائه مفت نمی‌ارزد!
وقتی ارائه را تمرین می‌کنید، کلمات را واضح ادا کنید. از کلمات عجیب و ناآشنا استفاده نکنید. مثلا شاید افراد پیر متوجه اصطلاحات رایج در میان افراد جوانتر نشوند. با افراد جوانتر هم باید از کلمات و لحنی استفاده کنید که با شما احساس راحتی کنند.
یادتان باشد که عبارتها و کلمات اختصاری را بدون اشاره به  عبارت کامل و اصلی، در طول سخنرانی تکرار نکنید. از همه مهمتر اینکه، برقراری ارتباط با مخاطبان در طول برگزاری ارائه، باعث می‌شود آنها با رغبت بیشتری به شما گوش کنند و حرفهایتان را بهتر درک کنند‌.

۱۳ . خودتان هم زیاد نمیدانید!

گفتیم کسانی که پای صحبت شما می‌نشینند، می‌خواهند چیز جدیدی بشنوند و یاد بگیرند. پس طراحی ارائه‌ای کلیشه‌ای با محتوایی تکراری و بدون حرفی تازه، بقیه را جذب نمی‌کند. برای طراحی حرفه‌ای پاورپوینت خود، وقت کافی بگذارید. اینکه فقط ظاهر و اصول اولیه را رعایت بکنید، کافی نیست و نباید از کنار جزییات، به سادگی بگذرید.
باید موقع طراحی ارائه تمام جوانب را در نظر بگیرید و از کنار مطالب، سرسری عبور نکنید. قرار نیست همه چیز را راجع به موضوعی که ارائه می‌کنید بدانید، اما حداقل باید به آنچه می‌گویید مسلط باشید تا بتوانید ابهامات و سوالها را پاسخگو باشید. ببینید چطور می‌توانید ایده‌ی خود را به مشتری‌ها بفروشید!


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : تاثیر طراحی پاورپوینت حرفه ای در افزایش فروش


لباس نامناسب!
۱۴ . لباس مناسب و مرتبی نپوشیده‌اید!

اگر با یک لباس رسمی در جلسه‌ی ارائه‌ای شرکت کنید و ببینید که خود سخنران، لباس معمولی و اسپرت پوشیده است، چه حالی پیدا می‌کنید؟ احتمالاً معذب می‌شوید یا از اینکه وقت گذاشتید تا لباسی رسمی و اتو کشیده، آماده کنید پشیمان و کلافه می‌شوید!
اولین برخورد، مهمترین تأثیر و بازخورد را به همراه دارد. انتخاب پوشش مناسب، در برخورد دیگران با شما ممکن است تأثیرگذار باشد. به عنوان کسی که قصد دارد پروژه‌اش را ارائه کند، با انتخاب پوشش مناسب، یک تصویر حرفه‌ای و قابل اعتماد از خودتان در ذهن حاضران به جا می‌گذارید. اگر تردید دارید که چه بپوشید، بهتر است پوششی کلاسیک مثل کت و شلوار یا مانتوی طوسی و مشکی را انتخاب کنید. اگر از کسی لباس قرض می‌گیرید، مطمئن شوید اندازه‌ی شماست تا موجب آشفتگی و دستپاچگی شما در مواجهه با دیگران نباشد.
به ظاهر موهایتان هم اهمیت بدهید! مدل آرایش مویتان در مکان رسمی و غیر رسمی بهتر است متفاوت باشد. مقنعه برای مکانها و نهادهای رسمی و آموزشی مناسبتر است. لباس مرتب و تمیز بپوشید تا احترام دیگران را به دست بیاورید. موقع درآوردن کت و پالتو هم این کار را با آرامش و دقت انجام دهید که حتی کوچکترین جزییات رفتاری شما زیر ذره بین مخاطب است و می‌تواند در برداشت اولیه‌ی او مو‌ثر باشد.

تمامی نمونه کارهای ما را ببینید

۱۵ . از Call To Action خبری نیست!

خیلی از طراح‌های مبتدی این اشتباه را مرتکب می‌شوند و موقع طراحی پاورپوینت، فراخوانی (CTA) اضافه نمی‌کنند؛ برای اینکه فکر می‌کنند با منتقل کردن مطالب، کارشان تمام می‌شود! افزودن این امکان به پروژه‌ی شما، مخاطبان را ترغیب به مشارکت بیشتر و اقدام فوری می‌کند. موقع طراحی پرزنتیشن، به مشتری‌ها نشان می‌دهید که توپ در زمین آنهاست! همه چیزی که نیاز است بدانند را به آنها می‌دهید و آنها ‌می‌توانند اقدام کنند.
شاید نیاز به دکمه و لینک دعوت به اقدام، بیشتر در پروژه‌های فروش کالا یا ارائه‌ی خدمات  احساس شود، اما بهتر است این گزینه را به همه‌ی پرزنتیشن‌ها اضافه کنید.
مردم اینطوری بعد از تمام شدن جلسه و حرفهایتان، کنجکاو می‌شوند که بیشتر بدانند و شما برایشان این امکان را باید فراهم کنید تا نتیجه‌ی تلاش و کارتان مفید و موفقیت‌آمیز باشد.
توصیه می‌کنیم به جای اینکه در اسلاید آخر تشکر کنید، دکمه‌ای برای لینک مستقیم به محصولات یا خدماتتان ارائه کنید. اینطوری بیشتر یادشان می‌ماند و حتی ممکن است به سرعت پیگیری کنند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید : ۷ گام تا موفقیت در بازاریابی محتوا


تجربه فوق العاده
توصیه‌ی تکمیلی

یادتان باشد که قبل از شروع طراحی ارائه، هدف و چارچوب کلی را مشخص و تعریف کنید. موقع طراحی اسلایدها، با تصویر سازی خوب و هدفمند، شرایطی را فراهم کنید که شرکت‌کننده‌ها یک تجربه‌ی بصری فوق‌العاده را داشته باشند. یک تصویر قوی بیافرینید و مخاطبانتان را در طول ارائه، مجذوب و همراه نگه دارید. به آنها کمک کنید چیزی را که نیاز دارند، دریافت کنند تا شما هم به چیزی که می‌خواهید برسید.

برگرفته از : slides 24 

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ