چرا تصویرسازی اطلاعات در طراحی پاورپوینت انقدر اهمیت دارد؟ بصری‌سازی داده‌ها چه نقشی در طراحی ارائه (با پاورپوینت، پرزی، گوگل اسلایدز، کی‌نوت و …) دارند؟ برای اینکه نوشتن اطلاعات به تنهایی و ردیف کردن آمار و ارقام پشت سر هم یا در جدول‌های ساده دیگر جوابگوی مخاطب قرن بیست و یک نیست! اگر بتوانید ظرف کمتر از ۱۵ ثانیه توجه مخاطب را به ارائۀ خود جلب کنید، می‌توانید امیدوار باشید که ایده و پیامتان را رسانده‌اید.

اهمیت تصویرسازی اطلاعات در ارائه پاورپوینت نکاتی دربارۀ بصری سازی اطلاعات در پاورپوینت

۱ . بی هدف تصویرسازی نکنید

موقع طراحی پاورپوینت تصاویری طراحی کنید که پشتشان ایده و منظوری وجود دارد. تصاویر هدفمند بیشتر در حافظه می‌مانند. مثلاً اگر دارید درباره یک مکان حرف می‌زنید یا دربارۀ یک محصول صحبت می‌کنید، حتماً باید عکسی از آنها در پاورپوینت خود بگذارید تا برای مخاطب ملموس‌تر شود.

۲ . محتوای پویا طراحی کنید

برای اینکه بتوانید در طراحی ارائۀ پاورپوینت و بصری سازی محتوای آن موفق باشید، باید بدانید که مخاطب‌ها بخصوص جوان‌ترها بیشتر به تصاویر ثابت و متحرک (گیف) و ویدیو توجه می‌کنند تا وقت خود را روی خواندن یک سری نوشته بکنند! موقع طراحی ارائه از طراحی موشن (متحرک سازی) و تصویرسازهای خلاقانه کمک بگیرید که داستان تعریف می‌کنند و جذابترند.

مخاطب هدف و بصری سازی محتوای پاورپوینت

۳ . دایرۀ مخاطب هدف را بیشتر در نظر بگیرید

باید از طریق تصاویر حرفی برای گفتن داشته باشید. موقع تصویرسازی اطلاعات در پاورپوینت، باید جنبۀ سرگرم‌کنندۀ ارائه را هم در نظر بگیرید. همۀ نسل‌ها بخصوص جوانترها به محتوایی که تا حدی سرگرم کننده باشد، علاقه بیشتری نشان می‌دهند.

۴ . برگزاری وبینار مجازی با پاورپوینت

ارتباط چهره به چهره مثل برگزاری وبینار بخصوص در شرایطی که امکان برگزاری جلسات حضوری و سمینارها نیست، بسیار موثر است. پس با برگزاری جلسه ارائۀ آنلاین و ارائه محتوا در بستر پاورپوینت، مخاطب را بیشتر با خود همراه کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چطور یک ارائه موفق آنلاین داشته باشیم؟


اهمیت تصویرسازی در ارائه برای نسل جوان

مهمترین علت توجه به مخاطب جوان این است که در قرن معاصر محیط آموزشی و کاری دستخوش تغییر شده‌است. آنها بیشتر در فضای مجازی حضور دارند. این گروه سنی به سرعت خود را با نرم افزارهای طراحی،عکس، پلتفرم‌های بصری و … خود را تطبیق داده‌اند. جوانها بیشتر وقت خود را صرف دیدن محتوای بصری می‌کنند و محتوای مورد علاقه‌شان را زیاد به اشتراک می‌گذارند

تصویرسازی هدفمند داده ها برای تصویرسازی درست داده‌ها چه بکنید؟

چطور اطلاعات را باید تصویرسازی و طراحی کرد؟ مثلاً طراحی پاورپوینت یک مشاور فروش با ارائۀ پاورپوینت یک طراح حرفه‌ای متفاوت است. هرکدام هدف، روش و مهارت متفاوتی دارند. قبل از طراحی با پاورپوینت و نمایش دیتا از خودتان این سوالها را بپرسید:

  • قرار است با تصویرسازی داده‌ها چه پیامی منتقل بکنید؟

  • اطلاعات کلیدی و مهمتان کدامها هستند؟

  • چه مقایسه‌هایی قرار است انجام بدهید؟

بستر ارائۀ محتوا context نقش مهمی در نمایش اطلاعات دارد. وقتی دارید ارائه طراحی می‌کنید، باید نتایجی که به دست آورده‌اید را نشان دهید نه همۀ فرمول‌ها و جزییاتی که آن نتایج را به بار آورده‌اند. اسلاید پاورپوینت شما چند ثانیه و درنهایت یک دقیقه نمایش داده می‌شود و مخاطب زمان محدودی برای دیدن و فهمیدن اطلاعات دارد. هیچ‌کس نمی‌تواند حجم زیادی از اطلاعات بخصوص داده‌های پیچیده را هضم کند. پس موقع طراحی پاورپوینت و چینش محتوا ببینید که قرار است با تصویرسازی اطلاعات کلیدی به مخاطب چه بگویید و چه پیامی را منتقل کنید؟ توجه! می‌توانید جزئیات بیشتر را به جای ارائه کردن، ایمیل کنید. اینطوری مخاطب وقت کافی دارد که خودش جزئیات را بررسی کند. البته این کار به معنی انباشته کردن اطلاعات و تبدیل پاورپوینت به یک پاورپوینت کشنده نیست! یادتان باشد خودتان داخل اسلایدهایی که می‌فرستید حضور فیزیکی ندارید؛ پس اطلاعات باید گویا و شفاف باشد. از فضای خالی (سفید) و بقیۀ سلسله مراتب بصری‌سازی طراحی ارائه کمک بگیرید تا اولاً، یک پاورپوینت جذاب و کاربردی طراحی کنید؛ دوماً، مخاطب را به بهترین شکل در مسیر نمایش محتوا راهنمایی کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: آموزش اصول تصویرسازی در طراحی ارائه


انتخاب درست المان های بصری طراحی ارائه

  • انتخاب و طراحی این المان‌های بصری درست است؟‌

حالا از خودتان بپرسید که چه المان‌هایی در بستر پاورپوینت طراحی کنید که حرف شما را خوب و درست منتقل کنند. المان‌های بصری Visual elementsهمان آیکون، عکس، نمودار، گراف، تایم لاین، جدول و … هستند که با نوشته ترکیب می‌شوند و یک پاورپوینت زیبا می‌سازند. وقتی دارید فکر می‌کنید چطوری تصویرسازی محتوا در پاورپوینت را انجام دهید، در حقیقت دارید فکر می‌کنید چطور المان‌های بصری را ترکیب کنید تا رابطه بین مطالب ارائه را نشان دهید. مثلاً نمودار میله‌ای موقعی مناسب است که بخواهید روی مقایسه داده‌ها تمرکز کنید. نمودار دایره‌ای Pie chart موقعی کاربردی‌تر است که بخواهید بگویید یک مورد خاص چه تأثیری روی بقیه موارد دارد یا چقدر در موضوع مورد بحث نقش دارد.

  • چطور اطلاعات کلیدی را نشان دهید؟

موقع طراحی پاورپوینت باید مهمترین موارد را هایلایت کنید. هایلایت کردن یعنی رنگی کردن نوشته و عدد؛ حالا یا خود آنها را با فونت رنگی می‌نویسید یا داخل کادر رنگی قرار می‌دهید. اینطوری توجه مخاطب را حسابی جلب می‌کنید و مطمئن می‌شوید که مفاهیم کلیدی را مدّ نظر دارند.

  • آیا آمار و ارقام را درست مصور کرده‌اید؟

با استفاده از رنگ‌های زیاد، برچسب‌های Label بیش از حد، افکت‌های زیاد و فانتزی نه‌تنها طراحی پاورپوینت زیبایی ندارید، بلکه مخاطب را از دست می‌دهید! اینجور تصویرسازی‌های پررنگ و لعاب فقط باعث می‌شود ارزش محتوای پاورپوینت شما کمتر شود. مثلاً نمودار سه‌بعدی همیشه جذاب و کاربردی نیست؛ بعضی وقتها نمودارهای ساده و تخت Flat اطلاعات را بهتر منعکس می‌کنند.

  • آیا پاورپوینت شما جذاب و ماندگار است؟

حتی اگر اطلاعات خود را شفاف و دقیق طراحی کنید، چینش اطلاعات کنار هم، مهم و حساس است. انتخاب درست نمودار ، جدول و تایم لاین و … در کنار انتخاب مهمترین مطالب کلیدی به شما کمک می‌کنند پاورپوینتی  خوب و به‌دردبخور طراحی کنید. در آخر، یادتان باشد که تیم طراحی پرزنتا در کنار شماست تا ارائه‌ای حرفه‌ای و ماندگار طراحی کنید.

به اشتراک بگذارید

پاسخ