طراحی حرفه‌ای ارائه به تکنیک‌های زیادی بستگی دارد. یکی از این تکنیک‌ها، قصه‌گویی و طراحی داستان تصویری است. ارائۀ یک داستان جذاب برای موفقیت یک پرزنتیشن، امتیازی مهم و تأثیرگذار است.
در یک طراحی حرفه‌ای، موضوع پرزنتیشن مهم نیست و هر نوع موضوعی می‌تواند به یک داستان تصویری تبدیل شود.
شاید تعریف یک داستان خیلی ساده به نظر نمی‌رسد! از کجا بهتر است شروع کنید؟ با ما همراه باشید.

طراحی ارائه جرفه ای با تکنیک قصه گویی، طراحی ارائه با کمک بصری سازی
طراحی ارائه حرفه‌ای
با تکنیک‌های قصه گویی بصری 

طراحی یک ارائه حرفه‌ای با تعریف داستان بصری، مفهوم فوق‌العاده‌ای پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید دیگران ارزش تولید محتوایی که برایش زحمت کشیده‌اید را بدانند و حرف‌های شما را به یاد بسپارند، یک داستان برای کارتان بسازید. لازم نیست حتما یک قصه‌گوی حرفه‌ای باشید!

یک داستان پیدا کنید

در قدم اول، یک داستان باید برای طراحی پرزنتیشن خود پیدا کنید. اگرچه پیدا کردن یک قصۀ خوب و مناسب به مهارت و تجربه نیاز دارد اما با فکر کردن به نکات زیر می‌توانید خط داستانی ارائه را پیدا کنید.
فکر می‌کنید که در پایان جلسه ارائه، مخاطبانتان چه واکنشی دارند؟ دوست دارید آنها چه نتیجه‌ای بگیرند و چه اقدامی بکنند؟ می‌خواهید آنها را به انجام چه کاری متقاعد کنید که قبلاً کسی موفق نشده‌است تا آنها را مجاب کند؟ چه روشی دارید؟
حالا سعی کنید که داستان خود را طراحی کنید. تعریف داستان، به خاطر سپردن و درک اعداد و ارقام را ساده‌تر می‌کند. با ساختن داستان می‌توانید زاویۀ دید جدیدی به یک مفهوم و ایدۀ معمولی یا قدیمی‌ بدهید که دیگران به آن بی‌توجه بوده‌اند!
برای طراحی حرفه‌ای یک ارائه، ‌مهمترین چیزی که باید به خاطر بسپارید این است که تماشاگرها به خواسته‌های خودشان بیشتر اهمیت می‌دهند تا خواسته‌های شما! ارزش اسلایدی مثل «دربارۀ ما» اگرچه برای معرفی و اعتمادسازی موثر است اما از ارزش داستانی که با آن همذات پنداری کنند و تحت تأثیر قرار بگیرند، کمتر است.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: طراحی استوری برد قبل از طراحی پاورپوینت!


تا جایی که می تونی ساده اش کن، طراحی ارائه حرفه ای، طراحی پرزنتیشن
تا جایی که می‌شود، ساده کنید!

این قانون دربارۀ نوشته، تصویر و همۀ عناصر (المان) طراحی اسلاید پاورپوینت صدق می‌کند و نادیده گرفتن آن، یکی از بزرگترین اشتباهات طراحان ارائه است.
طراحی اسلاید با کلی اطلاعات، خیلی جذاب و موردپسند نیست! سادگی و پیچیده نبودن طرح، به مخاطبان شما کمک می‌کند که بتوانند روی ایده‌های شما متمرکز شوند و ببینند چه می‌گویید. برای ساختن پرزنتیشن حرفه‌ای،  لازم نیست همه چیز را روی اسلاید پیاده کنید؛ بعضی موارد را برای صحبت کردن و توضیح روی اسلایدها بگذارید تا بقیه هم بهتر منظور شما را متوجه بشوند.

اطلاعات را بصری کنید

ارائه‌های آموزشی یا مربوط به کسب و کار، معمولاً شامل اطلاعات زیادی هستند که بدون چینش و طراحی خاصی روی اسلایدهای پاورپوینت پخش شده‌اند!
اگر ایدۀ شما پیچیده است یا اطلاعاتی که قرار است ارائه کنید، جدی و خشک هستند بصری سازی اطلاعات می‌تواند محتوای شما را منعطف و جذاب کند.
یک طراح حرفه‌ای، اعداد و ارقام را با کمک نمودار، اشکال هندسی، تایم لاین و … بصری‌سازی می‌کند تا دیگران بتوانند آنها را واضح‌تر ببینند و بفهمند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: چگونه در طراحی پاورپوینت تایم لاین بسازیم؟


طراحی حرفه ای ارائه، تصویرسازی، بصری سازی اطلاعات

تصویرسازی کنید

یکی از ترفندهای طراحی ارائه، تصویرسازی است که در مقالات گذشته هم دربارۀ آن گفته شده‌است. هر روایت و داستانی با تصاویری که می‌سازد، جذاب است.  اسلاید پاورپوینت و بوم پرزی مثل دفتر نقاشی هستند. یادتان باشد که تصاویر قرار نیست تزیینی باشند بلکه باید برای تکمیل مطالب شما استفاده شوند.
المان‌های گرافیکی با بصری شدن ایده‌ها، اینفوگرافیک با بصری کردن داده‌ها و عکسها با باورپذیری شخصیت‌ها و احساسات می‌توانند داستانی جذاب و تأثیرگذار بسازند.

یک طراحی یکدست داشته باشید

استفاده از قالب‌ (تمپلیت)ها و استایل(سبک)های مختلف، پرزنتیشن شما را حرفه‌ای‌تر و جذابتر نمی‌کند! مدل و سایز فونت و رنگها را خیلی متنوع و متفاوت انتخاب نکنید که مخاطبتان نتواند ارتباط منطقی بین تیترها و مطالب برقرار کند. عکسها هم بهتر است خیلی سایزها و کیفیت‌های متفاوت نباشد. در طراحی یک ارائۀ حرفه‌ای، توجه به جزئیات است که تفاوت‌های بزرگ را رقم می‌زند!

تکنیک VAK ،قصه گویی
از تکنیک Vak کمک بگیرید

سر واژۀ Vak ترکیبی از تصویر visual، صدا audio و حرکت kinesthetic و درباره تحریک حواس برای برانگیختن و جلب مخاطب است. می‌توانید با کمک این تکنیک روانشناختی، مخاطبتان را در یک موقعیت یا تجربۀ دلخواه و مطلوب قرار ‌دهید.
سعی کنید پروژه را در قالب یک داستان ملموس تعریف می‌کنید. لازم نیست برای طراحی کردن ارائه، حتماً قصۀ خاصی تعریف کنید. یک راهکار ساده و ابتدایی این است که کلمات را از حفظ و واو به واو مثل کلاس درس به مخاطب تحویل ندهید! در شیوۀ حرف زدن و ارائه محتوا، انعطاف داشته باشید؛ راحت و کمی سرگرم کننده حرف بزنید.
داستانی تعریف کنید شبیه چیزهایی که دیده‌اید و شنیده‌اید یا انجام داده‌اید. یک تجربۀ عینی و قابل فهم برای مخاطب‌ها خلق کنید و از همه مهمتر، این تصویرسازی باید در راستای مطالبی باشد که قرار است ارائه کنید.
مثلاً اگر موضوع ارائۀ شما مرتبط با مسئولیت‌پذیری است، می‌توانید از زمانی حرف بزنید که موقع قبول مسئولیت، ترسیدید و ضربان قلبتان بالا رفت یا حتی ممکن است جا زده باشید و فرار کرده باشید!

در قالب داستان، مسئله حل کنید!

یک داستان خوب، توجه دیگران را به خود جلب می‌کند. اگر بحرانی وجود داشته باشد یا سوالی که راه حلش نیاز به فکر و خلاقیت داشته باشد، مخاطبانتان کنجکاو و مجذوب می‌شوند.
معمولاً قصه تعریف می‌کنیم تا دربارۀ موضوعی حرف بزنیم که اتفاق افتاده یا مشکلی که حل شده‌است یا باید حل شود.
اگر موقع طراحی پرزنتیشن اطلاعات زیادی را قرار است به اشتراک بگذارید، ببینید کدام بخشهای محتوایی را که تهیه کردید، می‌توانید مثل صورت مسئله مطرح کنید؛ راهکار برای آن پیشنهاد کنید یا مخاطبان را درگیر بحث و پیدا کردن راه حل مناسب کنید.

شخصی سازی کنید!

یکی از ویژگی‌های مشترک انسانها، آسیب‌پذیر بودن است. میل به کشف نقطه ضعف و میزان آسیب‌پذیری و روش مقابله با آن، می‌تواند مخاطبانتان را کنجکاو و با شما همراه کند. آنها ممکن است با همذات پنداری، راحت‌تر با شما ارتباط برقرار کنند.
برای مدیریت حرفه‌ای ارائه، لازم نیست از سخت‌ترین و آزاردهنده‌ترین لحظات زندگی‌تان با کسانی حرف بزنید که نمی‌شناسید! شما می‌توانید به راحتی از چیزهایی حرف بزنید که آنها را ناامید کننده، ترسناک یا خسته‌کننده  می‌دانید و اینطوری افکار و احساسات خود را با حاضران در جلسه به اشتراک بگذارید.

به جای گفتن نشان بده، تصویرسازی، قصه گویی بصری
به جای گفتن، نشان دهید!

در طراحی حرفه‌ای محتوای ارائه، به جای اینکه به دیگران مفهومی مثل «چقدر» را توضیح دهید، به آنها نشان دهید «چقدر»! مثلاً اگر کمر درد زیادی دارید، به جای اینکه فقط بگویید که کمرتان خیلی درد می‌کند! بهتر است بگویید که چه کارهایی را نمی‌توانید به راحتی انجام دهید یا اصلا نباید انجام دهید! عواطف و احساسات حاضران را برانگیزید.

خلاصۀ ارائه را تکرار کنید!

اگر یک داستان فوق‌العاده تعریف کنید و مخاطبان حسابی درگیر جزئیات ماجرا شوند، احتمال دارد اصل حرف شما را فراموش کنند یا اصلاً نفهمند!
شما کلی وقت گذاشتید و یک داستان جالب و ملموس طراحی کردید، بنابراین این مسئله، بدترین بازخوردی است که یک جلسۀ ارائه می‌تواند داشته باشد! چه باید بکنید؟
خلاصه کردن و مرور نکات مهم در پایان جلسه، تکنیک خوبی است. خلاصه‌ای از هدف و پیام پروژه‌ای که طراحی کردید را در آخر کار مطرح کنید.
برای طراحی حرفه‌ای ارائۀ بعدی خود، لطفاً این مطالب را جدی بگیرید و انجام دهید.
ما در پرزنتا با دانش و تجربیاتی که در طی انجام پروژه‌های حرفه‌ای، به‌دست آورده‌ایم به شما کمک می‌کنیم تا داستان ارائۀ خود را طراحی و پیاده‌سازی کنید.

برگرفته از: ethos3

 

به اشتراک بگذارید

پاسخ