هنگام طراحی پرزنتیشن، قبل از شروع طراحی اسلایدها، نکاتی هست که باید در نظر بگیرید. در اینجا، یک نمونه لیست از مواردی که باید کنترل کنید را برای شما آماده کرده‌ایم.
یک پیش شرط مهم قبل از شروع کار وجود دارد! آیا استوری بردتان آماده است؟ اگر هنوز طرح اولیه و ساختار مناسبی برای ارائه‌ی خود آماده نکرده‌اید، تهیه‌ی چک لیست بی‌معنی است!

  • نسبت ابعاد اسلاید
  • قالب و تم پاورپوینت
  • نسخه‌ی نرم‌ افزار پاورپوینت
  • سیستم عامل
  • هویت سازمانی مشتری
  • اولویت‌بندی مولفه‌های اسلاید

چک لیست تهیه کنید

نسبت ابعاد اسلاید

منظور از نسبت ابعاد، نسبت میان ارتفاع و عرض اسلایدهای شماست. برای اندازه‌ی اسلایدهای خود می‌خواهید چه نسبتی در نظر بگیرید؟ دو نسبت متداول، ۴:۳ (استاندارد) و ۱۶:۹ (واید اسکرین/عریض) است که در طراحی اسلایدها استفاده می‌شود؛ یعنی طول ۴ و ارتفاع ۳ و طول ۱۶ و ارتفاع ۹٫ برای درک بهتر، می‌توان به وضوح و نسبت تصویر در تلویزیون‌های قدیمی و دیجیتال جدید اشاره کرد. بیشتر نسخه‌های پاورپوینت، هر دو نسبت را پشتیبانی می‌کنند. هرچند پاورپوینت ۲۰۱۳ در تغییر سایز اسلایدها به یکدیگر، بهتر از نسخه‌های پیشین عمل می‌کند.

قالب و تم پاورپوینت

چه تمپلیت یا تمی برای اسلایدهای پاورپوینت انتخاب کرده‌اید؟ بیشتر شرکت‌ها و موسسات بزرگ، قالب پاورپوینت از پیش طراحی شده‌ و سفارشی خود را دارند که این مسئله کار شما را ساده‌تر می‌کند. با این حال، خیلی از مشتری‌ها هم ممکن است برای طراحی پاورپوینت خود، از شما انتظار طراحی قالب پاورپوینت دلخواه و مخصوص خود را داشته باشند؛ شاید بر این باورند که ظاهری که قالب یا تم پاورپوینت ایجاد می‌کند هم بخشی از ارائه‌ی پرزنتیشن است. حتما با آنها تبادل نظر کنید تا کارتان بهتر پیش برود.

آیا تم و تمپلیت با هم فرق دارند؟

بله؛ با هم فرق دارند اما شبیه، هم هستند. بزرگترین فرق در اسم کاملشان است: تمپلیت پاورپوینت و تم آفیس. تمپلیت‌ها محدود به برنامه‌ی پاورپوینت هستند در حالی که تم‌ها می‌توانند در دیزاین و طراحی سندهایی که در بقیه‌ی برنامه‌های آفیس مثل ورد (word) و اکسل (excel) ایجاد می‌شوند، هم به کار بروند. تمپلیت‌ها می‌توانند اسلاید نمونه و آماده داشته باشند اما تم، نمونه از پیش آماده شده ندارد.


پیشنهاد می‌کنیم حتما ببینید: دانلود رایگان قالب پاورپوینت – کسب و کار


نسخه‌ی پاورپوینت

از کدام ورژن پاورپوینت برای طراحی پرزنتیشن استفاده می‌کنید؟ بیشتر اوقات انتظار دارید که ارائه‌ی شما در همه‌ی نسخه‌های پاورپوینت اجرا شود اما همیشه امکان‌پذیر نیست! هنوز بعضی از سازمان‌ها از پاورپوینت ۲۰۰۳ استفاده می‌کنند. طراحی پاورپوینت شما نمی‌تواند در نسخه‌ی ۲۰۰۳ و بالاتر مثل ۲۰۱۳، یکسان اجرا شود!

سیستم عامل

اگرچه هدف نرم افزار پاورپوینت این است که در تمامی سیستم عامل‌ها درست و بی‌نقص اجرا شود، اما همیشه امکان‌ پذیر نیست. احتمالا برای اینکه اسلایدهای پاورپوینت شما هم در ویندوز (Windows) و هم مک (Mac)، خوب اجرا شود، به دردسر افتاده‌اید. با ورود سیستم عامل‌های اندروید (Android) و (ios) و مرورگرهای اینترنتی که با کمک آنها به صورت آنلاین ارائه‌ی خود را طراحی می‌کنید و نمایش می‌دهید، کارتان سخت تر هم شده است! پس حتما حواستان به سیستم عاملی که برنامه‌ی پاورپوینت قرار است روی آن اجرا شود هم باشد.

هویت سازمانی

وقتی که قرار است هویت سازمانی مشتری با یک قالب مشخص، تعریف شود، همیشه هم درست از آب در نمی‌آید؛ بخصوص که در وهله‌ی اول، قالب و تم پاورپوینت خوب ساخته و پرداخته نشده‌ باشد! بنابراین، اطمینان حاصل کنید که برای جای لوگو قانون و قاعده‌ای دارند یا خیر. بعضی شرکت‌ها و سازمان‌ها دستورالعمل شیوه‌ی بصری برای اهداف هویت سازمانی‌شان دارند که می‌توانید آن را درخواست کنید. این دستورالعمل‌ها درباره‌ی جزییات و ترتیب جای‌گیری داده‌ها، لوگو و همچنین موضوع رنگ‌بندی نوشته اند

هویت بصریاولویت بندی مولفه‌های اسلاید

آیا مشتری شما ترجیح می‌دهد مدل مشخصی از نمودار یا شکل خاصی از جدول‌بندی در طراحی پاورپوینت به کار برود؟ قبل از شروع طراحی اسلایدها، از اولویت‌ها و سلیقه‌ی مشتری اطلاعات لازم و کافی را به دست بیاورید، سپس بقیه کار را پیش ببرید.
با دنبال کردن مواردی که در چک لیست لحاظ کرده‌اید، مطمئن خواهید شد که برای طراحی و آماده‌سازی پروژه‌ی پاورپوینت چیزی از چشمتان پنهان نمی‌ماند. با گذشت زمان و تجربه کسب کردن در پروژه‌های طراحی، بعضی از موارد را باید حذف، اصلاح یا به لیست خود اضافه کنید تا هیچ وقت غافلگیر نشوید.

ادامه مقاله را می‌توانید در «تهیه‌ی چک لیست قبل از شروع ارائه» مطالعه نمایید.


پیشنهاد می‌کنیم حتما ببینید: چرا باید از متخصصین طراحی ارائه کمک بگیریم؟


 

برگرفته از: indezine

به اشتراک بگذارید

پاسخ