آخرین بروزرسانی: شهریور ماه ۱۴۰۰

موقع طراحی پرزنتیشن، اولین کار  بعد از باز کردن نرم افزار پاورپوینت، انتخاب یک قالب آماده پرزنتیشن است. طراحی و انتخاب یک قالب پاورپوینت زیبا و مناسب به ساختن سریع پرزنتیشن کمک می‌کند. با طراحی یک قالب (تمپلیت) جذاب شما می‌توانید مخاطب را به تحسین وا دارید.

ویژگی‌‌های تمپلیت مناسب برای طراحی پرزنتیشن

احتمالاً شما هم مثل خیلی‌ها برای انتخاب تمپلیت مناسب از میان ده‌ها قالب پیشنهادی پرزنتیشن، سر در گم می‌شوید. امروز به شما کمک می‌کنیم تا قالب مناسب خود را راحت‌تر انتخاب کنید.

انتخاب تمپلیت مناسب با توجه به مخاطب

اولین قدم در انتخاب تمپلیت مناسب برای پاورپوینت توجه به مخاطب است؛ می‌توانید این سوالات را از خودتان بپرسید:

  • چه کسی قرار است ارائۀ پاورپوینت شما را ببیند؟
  • مخاطب ایرانی است یا خیر؟
  • تخصص و سطح سواد مخاطب چیست؟
  • محل برگزاری ارائه پاورپوینت کجاست؟
  • ارائه آنلاین برگزار می‌کنید یا ارائه حضوری؟
  • مخاطب اسلایدهای پاورپوینت را خودش می‌بیند (مثلا ویدیوی پاورپوینت ساخته‌اید و ایمیل کرده‌اید)؟

جواب این سوالات می‌تواند روی انتخاب رنگ، تصویرسازی، انتخاب کلمات و روش انتقال محتوا و … موثر باشد. باید قالب آماده‌ای انتخاب یا طراحی کنید که به درد مخاطب بخورد و راحت حرف شما را بفهمد. مهم نیست کجا ارائه می‌کنید یا خودشان کجا می‌بینند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید:قالب پاورپوینت – کسب و کار


انتخاب قالب مناسب با توجه به محل برگزاری پرزنتیشن

کوچک یا بزرگ بودن محل و نورگیر بودن آنجا مهم است. توصیه می‌کنیم برای مکان‌هایی که نور کمتری دارند، بک گراند تیره با نوشته‌های رنگ روشن استفاده کنید. برای مکان‌های نورگیر و بزرگتر، بک گراند روشن‌تر و نوشته‌های تیره‌تر استفاده کنید.

اگر محل ارائه را از قبل نمی شناسید و آنجا را بررسی نکرده‌اید، سعی کنید قالب‌هایی را انتخاب کنید که هم زمینه تیره و هم روشن دارند.

توجه!

موقع پرینت گرفتن، هرچه پس‌زمینه تمپلیت‌ها تیره‌تر باشد احتمال اینکه تصویر تیره و ناواضح چاپ شود هم بیشتر است.

انتخاب قالب مناسب با توجه به محتوای پرزنتیشن

زمانی که حرف از انتخاب تمپلیت  مناسب برای طراحی پرزنتیشن می‌شود، یک عده تمایل دارند ارائه‌ای جذاب با ظاهری کمتر جدی داشته باشند و یک عده هم ترجیح می‌دهند تم جدی‌تری برای ارائۀ کارشان انتخاب کنند.
انتخاب قالب مناسب می‌تواند پیام شما را منعکس کند. قالب می‌تواند ظاهری ساده داشته باشد؛ می‌تواند ظاهر و محتوا بیشتر سرگرم کننده باشد یا کاملاً رسمی و جدی طراحی شود.

قالبی که طراحی می‌کنید یا انتخاب می‌کنید، می‌تواند بیشتر نوشته داشته باشد یا عکس و تصویرسازی بر نوشته‌ها بچربد.یک قالب پاورپوینت مناسب و خوب یا سبک طراحی شما باید همخوانی داشته باشد.

  • سعی کنید چینش محتوای خود را روی اسلایدها تصور کنید تا ببینید با قالب‌های انتخاب شده، همخوانی دارند یا نه؟
  • بیشتر ترجیح می‌دهید طراحی مینیمال و ساده داشته باشید یا رنگها بیشتر در قالب پرزنتیشن شما به چشم بیایند؟
  • از فضاهای خالی استفاده می‌کنید؟ و …

اگر در انتخاب طرح مناسب قالب پرزنتیشن تردید دارید، می‌توانید برای طراحی قالب مناسب به فونت و رنگهای لوگو و وبسایت شرکتتان توجه کنید. اینطوری می‌توانید قالبی هماهنگ با طرح شرکت طراحی کنید یا ایده بگیرید.

توصیه می‌کنیم برای طراحی پاورپوینت حرفه‌ای، هر دو استایل سرگرم‌کننده Fun و جدی Formal را ترکیب کنید؛ هر پرزنتیشنی هم لازم است حرفه‌ای باشد و هم سرگرم‌کننده و جذاب به نظر برسد. بنابراین قالب پاورپوینتی انتخاب کنید که هر دو منظور را برآورده کند.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: آموزش اصول تصویرسازی در طراحی ارائه



چند توصیه برای طراحی تمپلیت مناسب

  • سادگی مهمتر از زرق و برق است

طراحی قالب پاورپوینت با ترنزیشن و انیمیشن زیاد و فانتزی مناسب نیست. افکت‌های زیاد و متنوع به ارزش پاورپوینت شما نه‌تنها اضافه نمی‌کند بلکه ممکن است پاورپوینتی مزخرف تحویل مخاطب دهید. انیمیشن‌ها ارائه‌ را پویا و باطراوت می‌کنند اما با استفادۀ غلط و نابجا، طراحی پاورپوینت شما از مسیر اصلی منحرف می‌شود.
تا جای ممکن طراحی قالب پاورپوینت و محتوا را  ساده انجام دهید. روی محتوا بیشتر از ظاهر پرزنتیشن تمرکز کنید.

  • تمپلیتی طراحی کنید که تصویر-محور باشد

توصیه می‌کنیم به این نکتۀ مهم توجه کنید که حافظۀ بصری مخاطبانتان قوی‌تر از حافظۀ شنیداری آنهاست؛ پس بهتر است به جای چینش گروهی از کلمات روی صفحۀ اسلاید، از عکس و تصویر برای بصری کردن مطلبتان کمک بگیرید.

  •  قالب‌های متفاوت را امتحان کنید

اگر یک قالب خوب به نظر نمی‌رسد، سراغ قالب بعدی و قالب‌های بعدی بروید تا بالاخره طرح مورد نظرتان را (که هم پیش‌پا‌افتاده نیست و هم مخاطبانتان را جذب می‌کند) پیدا کنید.

  • مستر تمپلیتی با لی‌اوت های متنوع انتخاب کنید

با توجه به محتوایی که دارید، بهتر است مستر تمپلیتی انتخاب کنید که به جز اسلاید موضوع Title slide و اسلاید متنی Text slide، گزینه‌های دیگری هم داشته باشد. مثلاً اسلاید برای ویدیو و تصویر، اسلاید ترکیبی از نوشته و تصویر یا فیلم، اسلاید اینفوگرافیک و چارت، اسلاید برای لیست نویسی و …

  •  به هدف طراحی پرزنتیشن توجه کنید

اگر یک ارائه نتواند شخص پرزنت کننده را حمایت کند، در جذب مخاطبان ناموفق خواهید شد؛ حتی زیبایی ظاهری  طراحی کارتان بی اهمیت جلوه می‌کند. موقع انتخاب قالب مناسب اسلاید حتماً به نتیجه و هدف مورد نظرتان خوب فکر کنید.
هدف اصلی ارائۀ یک پرزنتیشن، پشتیبانی از ارائه‌کننده برای برقراری ارتباط صحیح با مخاطبان و مشتری‌ها است.

تیم پرزنتا با پیشنهاد قالب‌های مربوط به نمایش داده‌ها و کسب و کار،  آمادۀ کمک به شما است تا ارائه‌ای حرفه‌ای و تمام‌عیار خلق کنید.


پیشنهاد می‌کنیم ببینید: قالب پاورپوینت – نمایش داده


 

به اشتراک بگذارید

پاسخ